• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
3

گیاهان بومی به جای چمن در فضای سبز کاشته شود

  • کد خبر : 7208
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
گیاهان بومی به جای چمن در فضای سبز کاشته شود

معاون دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه چمن یگ گیاه وارداتی، آب بر و پرهزینه است، گفت: برای فضای سبز شهری بهتر است به جای این گونه از گیاهان بومی و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه استفاده شود. طاهره افتخاری روز چهارشنبه در گفت و […]

fazaye sabzمعاون دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه چمن یگ گیاه وارداتی، آب بر و پرهزینه است، گفت: برای فضای سبز شهری بهتر است به جای این گونه از گیاهان بومی و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه استفاده شود.
طاهره افتخاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر سرطانزا بودن چمن افزود: بررسی و اعلام اینکه چمن سرطانزا است، وظیفه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند در زمینه سرطانزا بودن یا نبودن چمن اظهار نظر کند، زیرا تاکنون تحقیقی در این زمینه انجام نشده است.

افتخاری ادامه داد: اما اینکه چه گیاهانی بهتر است برای فضای سبز شهری استفاده شود تاکید سازمان محیط زیست بر استفاده از گیاهان بومی سازگار با اقلیم منطقه مورد نظر شهری است.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور بهتر است از گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند اما قدرت تصفیه هوا را دارند، استفاده شود در حالی که چمن بسیار آب بر و پر هزینه است.

وی گفت: بهترین پیشنهاد در این زمینه استفاده از گیاهان پرچین مانند شمشاد و یا برگ نو است که ارتفاع آنها حدود نیم متر از زمین است زیرا این میزان ارتفاع بهترین حالت برای تلطیف و تصفیه هوا است.

معاون دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک ادامه داد: اما اینکه کدام گیاه قرار است با چه هدفی استفاده شود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، یعنی اینکه هدفمان کاهش بنزن هوا یا بهبود عوامل تنفسی است.

وی گفت: بهتر است تنوعی از گیاهان مختلف مانند درختی، درختچه ای و بوته ای باشد و به مبحث کم آب بر بودن آنها نیز باید توجه شود.

افتخاری افزود: گیاهان بومی سالهاست که در کشور رشد و نمو کرده و با اقلیم آن سازگار شده اند بنابراین بهترین گونه برای استفاده هستند که می توان از تنوع گیاهی مختلف با فرم های رویشی گوناگون مانند علفی، درختچه ای و درختی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: به جای اینکه گیاهان خارجی وارد کنیم و یک سری آفات و بیماری ها همراه آنها باشد بهتر است از گیاهان بومی استفاده کنیم.

چندی پیش در اظهار نظری اعلام شده بود چمن به علت استفاده از کود ازت سرطانزا است ، علاوه بر آن قدرت تصفیه کنندگی هوا را هم ندارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.