• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

پیکان اتهام به سوی ابتکار نشانه رفته است

  • کد خبر : 4736
  • ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴

سال های طولانی است که سرمایه داران برای به دست آوردن مناطق خوش آب و هوا و با جاذبه گردشگری از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در این بین منطقه زیبای آشوراده حدود ۱۰ سال است که مورد توجه یک سرمایه دار قرار گرفته و برای به دست آوردن آن به […]

سال های طولانی است که سرمایه داران برای به دست آوردن مناطق خوش آب و هوا و با جاذبه گردشگری از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در این بین منطقه زیبای آشوراده حدود ۱۰ سال است که مورد توجه یک سرمایه دار قرار گرفته و برای به دست آوردن آن به آب و آتش می‌زند. ماجرای تبدیل شدن تنها جزیره دریای خزر و ذخیره گاه زیست کره به منطقه منطقه گردشگری بلایی است که به جان این منطقه افتاده است.

اولین بار واگذاری ۳۸۰ هکتار از این جزیره بکر در آخرین جلسه هیئت دولت محمد خاتمی به تصویب رسید اما مصوبه واگذاری آشوراده در دولت بعدی باطل شد.

اگر چه چند سال بعد دوباره کسانی که مدعی بودند این منطقه مکان مناسبی برای گردشگری است ،دست قدرت خود را به سوی آشوراده نشانه رفتند اما صدای مخالفت کارشناسان دست آنها را کوتاه کرد.

محیط زیست به گردشگری باخت
چند هفته پیش بود که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست از امضای تفاهم نامه ای با سازمان گردشگری مبنی بر واگذاری آشوراده به این سازمان خبر داد.
وی مدعی شد محیط زیست آشوراده را به سازمان گردشگری باخت.

سیل اعتراضات به سوی ابتکار روانه شد
بعد از انتشار این خبر سیل اعتراضات در خصوص تصمیم اتخاذ شده به سوی سازمان محیط زیست از سوی مدیران قبلی این سازمان و همچنین فعالان محیط زیست روانه شد.

اسماعیل کهرم ،مشاور رئیس سازمان محیط زیست تصریح می‌کند: واگذاری مدیریت این منطقه برای توریسم به معنای ساخت هتل های ۲۰ طبقه، هجوم جمعیت و درخواست هایی مانند ساخت تله کابین، جت اسکی، افزایش آلودگی ها، افزایش سر و صدا، تجمع زباله ها و ورود پساب ها به تالاب و هجوم انواع ماشین ها و درخواست برای پارکینگ و… است.

سازمان محیط زیست مالک آشوراده نیست
بعد از کش و قوس های فروان بر سر واگذاری آشوراده هفته گذشته احمد علی کیخا معاون طبیعی سازمان محیط زیست در برنامه تلویزیونی در خصوص واگذاری تنها جزیره خزری گفت: طرح واگذاری و ساخت و ساز در آشوراده نتیجه مطالعات کارشناسانه است و با در نظر گرفته شدن تمام ملاحظات اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی مطرح شده است.

معاون طبیعی سازمان محیط زیست با بیان این که این سازمان مالک آشوراده نیست اظهار کرد: این طرح بر اساس قوانین و ضوابط تصویب شده است و سازمان محیط زیست هیچ گونه حق واگذاری ندارد بلکه تنها بر این مجموعه مدیریت می‌کند.

آیا آشوراده به سر نوشت جنگل گلستان مبتلا می‌شود؟
گزارشات حاکی از آن است هرگاه مسئولان بر آن شدند تا از یک منطقه در جهت توسعه و بهره برداری استفاده کنند کاری جز تخریب آن منطقه انجام نداده اند و به طور حتم ساخت جنکل گلستان گواهی بر این موضوع است.

سازمان بازرسی کل کشور حکم توقف واگذاری آشوراده را صادر کرد
چندی پیش دلاور معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست، شکایتی را درباره واگذاری جزیره آشوراده به قوه قضاییه برده بودند که ظاهرا این حکم سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به این شکایت بوده است.

بنابر این گزارش دلاور نجفی درباره این خبر گفت: این حکم به دنبال شکایت ما از سازمان محیط زیست صادر شده است. در ضمن مکاتبات سازمان بازرسی کشور لازم‌الاجر هستند این مورد جزو معدود مواردی است که یک مساله محیط زیستی در سطح کلان از طریق قوه قضاییه پیگیری شده است.

دلاور نجفی به آینده این شکایت امیدوار است: این حکم موقت است اما امیدوارم تبدیل به حکم دائم شود و شر تخریب از سر آشوراده برداشته شود.

*نامه معاونت حقوقی سازمان محیط زیست به میراث فرهنگی
محمد مجابی معاونت حقوقی سازمان محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تکذیب خبر توقف واگذاری آشوراده گفت: به عنوان معاونت حقوقی سازمان محیط زیست طی نامه ای به سازمان میراث فرهنگی خواهان توقف ،موقت واگذاری آشوراده شدم.

وی تاکید کرد: من از لحالظ حقوقی این درخواست را انجام دادم زیرا با توجه به تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی و همین طور ماده۷ آیین نامه گردشگری باید هر طرحی جهت اجرا شدن به تصویب مراجع زیر ربطش برسد.

گزارش از الهه خانی

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4736

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. گزارش خوبی بود. خانم ابتکار باید پاسخگو باشد
    محیط زیست باخت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.