• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
13

۱۸۰ گورخر، از گونه‌های درخطر انقراض، در پارک ملی توران استان سمنان زیست می‌کنند

  • کد خبر : 33456
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
۱۸۰ گورخر، از گونه‌های درخطر انقراض، در پارک ملی توران استان سمنان زیست می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تعداد گونه ارزشمند و در خطر انقراض گورخر ایرانی بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در پارک ملی توران استان ۱۸۰ راس است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ بهرامعلی ظاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، ابراز داشت: گورخر ایرانی یکی از گونه‌های جانوری شاخص و بارز علف‌خوار تک‌سُم حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی توران جمعیتی پویا و دارای تنوع ژنتیکی بالایی است.

استان سمنان به عنوان پایتخت تنوع گونه‌‍‌های پستانداران حیات وحش کشور، با برخورداری از ۱۷ درصد از مناطق حفاظت شده کشور، طی سال‌های گذشته موفق به احیای زادگاه گورخر آسیایی به عنوان تنها بازمانده علف‌خوران تک‌سُم شد.

وی با بیان اینکه تنها زیستگاه گورخر ایرانی در استان سمنان پارک ملی توران است، ادامه داد: برای انجام سرشماری از گورخر آسیایی مسیرهایی براساس نظر کارشناسان انتخاب می‌شود و آخرین سرشماری سال گذشته انجام شد.

وی تصریح کرد: برای سرشماری گورخر ایرانی مسیرهایی که پوشش ۷۰ درصدی از وجود گونه دارند انتخاب می‌شود و در هر یک از مسیرها دست‌کم یک راهنما، یک کارشناس از سوی سازمان های مردم نهاد و یک ناظر از محیط‌زیست برای سرشماری حضور می‌یابند.

ظاهری اضافه کرد: پارک ملی گرمسار زیستگاه گورخرهای اسارتی است که از پارک ملی توران و خبر کرمان به این منطقه منتقل شدند و اکنون گورخرهای این منطقه نیز با محیط سازگاری پیدا کردند و زیست می‌کنند.

وی با بیان اینکه گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کُره این گونه یک کره باقی می‌ماند، افزود: احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و از بین می برد و همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.

ظاهری، طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایرانی مطرح کرد و با بیان اینکه بهترین مکان برای زادآوری این گونه حیات وحش طبیعت است، اظهار داشت: حفظ حیات وحش با حفاظت از زیستگاه در سایه تأمین سه عامل حیاتی شامل آب، غذا و امنیت، مهمترین اقدام برای حفظ نسل حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان با بیان اینکه تصاویر و مشاهدات میدانی، امیدها را برای بازیابی جایگاه توران به عنوان زیستگاه پایدارترین جمعیت گورخر آسیایی از نظر تنوع ژنتیکی زنده کرده است، گفت: از زحمات همه کارکنان حفاظت محیط زیست در همه بخش‌ها اعم از کارشناسی و محیط‌بانی و بخصوص محیط‌بانانی که دلسوزانه برای بقای تنوع زیستی منطقه جانفشانی می‌کنند قدردانی می‌کنم.

پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود واقع شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=33456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.