• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

ابتکار: ایرانیان بدترین الگو را در مصرف انرژی دارند / هلال احمر،پتانسیل مهمی برای حفظ محیط زیست است

  • کد خبر : 10870
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۷:۲۲
ابتکار: ایرانیان بدترین الگو را در مصرف انرژی دارند / هلال احمر،پتانسیل مهمی برای حفظ محیط زیست است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحران های متعدد و پیچیده کنونی در محیط زیست ایران گفت:ایرانیان بدترین الگو را در مصرف انرژی، آب و خاک دارند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست بررسی راهکارهای […]

ebtekar_reis_mohite_zist_2

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحران های متعدد و پیچیده کنونی در محیط زیست ایران گفت:ایرانیان بدترین الگو را در مصرف انرژی، آب و خاک دارند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست بررسی راهکارهای ارتقای همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و جمعیت هلال احمر به امضای تفاهم نامه میان دو نهاد اشاره کرد و افزود: نگاه جدیدی در جمعیت هلال احمر ایجاد شده و به خوبی هم با بدنه این جمعیت پیوند خورده و آن شاخه محیط زیست و مباحث حفاظتی و آموزشی در این حوزه است.

ابتکار با اشاره به بحران های متعدد و پیچیده کنونی در محیط زیست ایران، گفت: این شرایط منجر به مواجهه بیشتر با حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی ناشی از مسایل در حال جریان طبیعت، شده است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: این موضوعی اثبات شده در جهان است و شدت حوادث در دو بخش توسعه ناپایدار انسان ساخت و همچنین تغییرات آب و هوایی و اقلیم که باز هم ناشی از فعالیت های انسانی است، به وضوح قابل رویت است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به برخی نتایج اختلالات شدید آب و هوایی نظیر توفان های مرگبار، خشکسالی، کاهش بارش و گرد و غبار اشاره کرد و افزود: تشدید و تداوم تکرار حوادث، همچنین وسعت گستره جغرافیایی و افرادی که با آثار این بحران ها و حوادث درگیر می شوند، ضرورت برنامه ریزی و تدبیر برای مواجهه صحیح علمی با بحران ها را بیش از پیش می کند.

*** محیط زیست دارای ماهیت داوطلبانه و انگیزشی است

وی با یادآوری پیوند عمیق میان فعالیت در حوزه محیط زیست با فعالیت های بشردوستانه، اظهار کرد: مسایل محیط زیست جدای از ماهیت علمی، تخصصی، سیاستگذاری، از ماهیت داوطلبانه و انگیزشی برخوردار است و به همین دلیل افراد پس از آشنایی با طبیعت و محیط زیست و قوانین آن، چنان به این حوزه علاقمند می شوند که در برابر هر نوع تخریب و آلودگی در طبیعت و محیط زیست می ایستند و برای حفظ آن تلاش می کنند.

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد آگاهی و انگیزش در سطح جامعه برای حفظ محیط زیست، تصریح کرد: این مهم منجر به اصلاح رفتار و شیوه زندگی فردی و نهایتا اجتماعی در برخورد و مواجهه با محیط زیست خواهد شد که از جمله مهمترین نیازهای حال حاضر محیط زیست ایران است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: به رغم بحران های متعدد کنونی در حوزه محیط زیست کشور، عموم مردم نه از شناخت درست و کافی برخوردار هستند و نه شیوه مواجهه درست را می دانند به گونه ای که رفتار ایرانیان در حفظ و مصرف انرژی و منابع پایه همچون آب و خاک از جمله بدترین الگوهای رفتاری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همین ناآگاهی، منجر به آن شده است که نه تنها واکنش صحیحی در مقابل بحران ها نداریم، بلکه رفتار فردی و اجتماعی ما منجر به تشدید بحران ها شده است.

*** عدم اصلاح رفتارهای غلط ، لطمه های جبران ناپذیری را به همراه دارد

ابتکار ادامه این رفتار اشتباه فردی و اجتماعی در حفظ و مصرف انرژی و منابع پایه را منجر به ایجاد آسیب ها و هزینه های غیرقابل جبران دانست و اظهار کرد: نمونه این اتفاق، حوادثی است که برای سفره آبهای زیر زمینی در ایران پیرو برداشت بی رویه و رها بودن مقررات دولتی در دوره گذشته، رخ داده است.

وی حداقل ۸۰ میلیارد مترمکعب از بیلان منفی ۱۸۰ میلیارد متر مکعبی آب های زیرزمینی در ایران را محصول بی تدبیری در دولت گذشته اعلام کرد و افزود: عدم تغییر و اصلاح الگوها و رفتارهای اشتباه، مضاف بر حوزه محیط زیست، لطمات جبران ناپذیری را بر عرصه های مختلف همچون کشاورزی، معیشت، اقتصاد و بهداشت وارد خواهد کرد به گونه ای که موج این آسیب ها، گستره وسیعی را در بر خواهد گرفت.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه انگیزه، مهمترین سرمایه جمعیت داوطلبان هلال احمر است گفت: هم افزایی این ظرفیت با حوزه محیط زیست، می تواند منجر به ایجاد تحول مثبت و سازنده ای در عرصه محیط زیست کشور و تغییر و اصلاح الگوها و رفتارهای اشتباه داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده، خط مشی، اهداف و برنامه کلی همکاری وجود دارد ولی ضرورت دارد، برنامه های اجرایی مشخصی با تعریف اهداف دقیق و تعیین زمان بندی در حوزه های مشترک تعریف شود و این از جمله وظایف کارگروه مشترک است.

*** اعلام مهمترین حوزه های مشترک برای همکاری

وی تاکیدی هم بر لزوم نتیجه محوری بودن برنامه ها داشت و تصریح کرد: برای دستیابی به این نتیجه، می تواند در وهله نخست با برگزاری دوره های آموزشی متفاوت برای داوطلبین، سطح آگاهی این افراد را از مسایل علمی و پیچیده محیط زیست افزایش داد و سپس از آن ها خواست با علاقمندی ذاتی خود پایه گذار جریان سازی مثبت اجتماعی در حوزه محیط زیست باشند.

ابتکار افزود: تعریف شاخص ها و تدوین برنامه زمان بندی منجر به نتایج ملموس خواهد شد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به گستردگی حوزه های مشترک قابل فعالیت، اظهار کرد: همکاری فنی جمعیت هلال احمر در مسایل امداد و نجات، همچون همکاری هلال احمر در مانورهای مقابله با آتش سوزی جنگل ها یا همکاری با مراکز در دست ایجاد سازمان حفاظت محیط زیست به نام مراکز امداد و نجات حیات وحش، حوزه های زنان و روستاییان از جمله مهمترین حوزه های مشترک همکاری است.

*** برنامه ریزی برای همراه سازی حوزه روستایی با محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: واقعیت آن است که در سطح فعالیت های روستایی به رغم تاثیر گسترده این حوزه به واسطه فعالیت در کشاورزی، دامداری، مراتع و فرسایش خاک، منابع آب در اختیار و سایر موارد، موفقیت زیادی برای پیام رسانی و همراه کردن جامعه روستایی با اهداف و برنامه های خود نداشته ایم.

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی دقیق می توان ضمن آموزش و همراه سازی و جذب مشارکت جوامع بومی و محلی به موفقیت هایی در این حوزه دست یافت.

ابتکار با تاکید بر لزوم کاربردی بودن برنامه ها، تصریح کرد: هدف گذاری مشخص و زمان بندی دقیق از دیگر عناصر متضمن موفقیت است.

*** بحران های کنونی محیط زیست نتیجه غفلت از این حوزه در گذشته است

rcsبنا بر این گزارش سید امیرمحسن ضیایی رییس جمعیت هلال احمر نیز در این دیدار با تاکید بر فرابخشی، ملی و بین المللی بودن محیط زیست، تصریح کرد: از این رو یک سازمان نمی تواند به تنهایی متولی حفظ محیط زیست کشور باشد و سایر دستگاه ها موظف هستند از طریق تعامل و هماهنگی میان بخشی بکوشند سازمان متولی امر را در اجرای سیاست گذاری ها یاری رسانند.

وی اشاره ای هم به وظایف دولت های پیشرفته در جهان داشت و افزود: آموزش، سلامت، دفاع، ایجاد تعاملات و روابط بین المللی مناسب و حفظ محیط زیست از معدود وظایف دولت های پیشرفته است و همین امر بیانگر میزان اهمیت حفظ محیط زیست و مسئولیت دولت ها در این حوزه است.

رییس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف از غفلت های صورت گرفته در حوزه محیط زیست، گفت: بحران متعدد کنونی محیط زیست ایران ناشی از غفلت و جفایی است که در گذشته بر این حوزه داشتیم و حتی باید اعتراف کرد، طبیعت رفتاری مهربان تر از ما دارد.

ضیایی اظهار کرد: بخش عمده تغییرات اقلیم و آب و هوایی در سراسر جهان و ایران، نتیجه رفتارهای غلط انسان ها و در اصل محصولی انسان ساخت است.

*** هر اقدامی که برآیند آن تخریب محیط زیست باشد محکوم است

وی شاخص و معیار سنجش موفقیت و اصولی بودن حرکت در مسیر توسعه را میزان آسیب، تخریب و آلایندگی فعالیت ها در محیط زیست دانست و گفت: هر اقدامی که برآیند آن منجر به تخریب محیط زیست و در نتیجه تهدید سلامت و زندگی بشر شود، توسعه ناپایدار است.

رییس جمعیت هلال احمر با تاکید بر زمان بر بودن جبران خسارات وارده بر محیط زیست، افزود: انتظار دستیابی به نتایج مثبت و ملموس در کوتاه مدت برای بحران هایی که بر اثر سال ها غفلت و بی توجهی به وجود آمده اند، به دور از منطق است.

ضیایی آموزش، جریان سازی مثبت اجتماعی به منظور تغییر فرهنگ و الگوهای رفتاری در مقابل محیط زیست را از جمله ضروریات فعالیت در این حوزه برشمرد و گفت: قطعا آموزش باید از سنین کودکی و در سطح عمومی جامعه مورد توجه قرار گیرد.

*** مسوولان پاسخگویی اثرات منفی تصمیمات خود بر محیط زیست باشند

وی اظهار کرد: افزایش سطح آگاهی و در نتیجه مطالبه مردم برای حفظ محیط زیست منجر می شود همه مسوولان دولتی و غیر دولتی موظف به پاسخگویی برای اثرات مثبت یا منفی تصمیم های خود بر محیط زیست شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر شرحی هم از روند شکل گیری، اهداف و وسعت فعالیت ها و تعداد اعضای سازمان تحت مدیریت خود داشت و اضافه کرد: مضاف بر وظیفه ملی که ما برای خود در زمینه حفظ محیط زیست قائل هستیم، طبق قوانین و اساسنامه های بین المللی، فعالیت در زمینه حفاظت محیط زیست و مقابله با تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی از جمله وظایف هلال احمر است.

ضیائی اشاره ای به کمیت و کیفیت اعضاء هلال احمر داشت و یادآور شد: هلال احمر، ظرفیت عظیم و پتانسیل مهمی برای حفظ محیط زیست است.

شرح اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های وابسته به جمعیت هلال احمر و همچنین ارایه پیشنهادات جدید برای بسط همکاری ها و فعالیت ها از سوی معاونان و مدیران حاضر در جلسه ، از دیگر بخش های این نشست بود.

رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف از غفلت‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست، گفت: بحران متعدد کنونی محیط زیست ایران ناشی از غفلت و جفایی است که در گذشته بر این حوزه داشتیم و حتی باید اعتراف کرد، طبیعت رفتاری مهربان‌تر از ما، دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.