• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

هر دوستدار محیط زیست یک محیط بان باشد

  • کد خبر : 7018
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۹:۱۸
هر دوستدار محیط زیست یک محیط بان باشد

اگر چه در گذشته نه چندان دور محیط طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کلکسیونی از گونه های نادر جانوری و گیاهی بود، ولی اینک محیط زیست و گونه های حیات وحش این استان همانند دیگر زیستگاههای کشور جلوه ای متفاوت از گذشته دارند. به گزارش ایرنا، در حالی که محیط زیست تا چند دهه پیش مامن […]

mohitbanاگر چه در گذشته نه چندان دور محیط طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کلکسیونی از گونه های نادر جانوری و گیاهی بود، ولی اینک محیط زیست و گونه های حیات وحش این استان همانند دیگر زیستگاههای کشور جلوه ای متفاوت از گذشته دارند.
به گزارش ایرنا، در حالی که محیط زیست تا چند دهه پیش مامن امنی برای حیات وحش بود اما در روزگار کنونی حتی مناطق حفاظت شده نیز برای حیات وحش چندان امن نیست.

افزایش سلاح و تجهیزات مدرن باعث شده که فرهنگ قبیح شکار همواره تهدیدی برای حیات و سلامت محیط زیست باشد و از طرفی برای برون رفت از این وضعیت می طلبد هر شهروند و دوستدار محیط زیست یک محیط بان باشد.

حیات وحش غنی دیروز و فقر گونه های گیاهی و جانوری بسیاری از زیستگاه های جز غفلت همگانی از محیط زیست و کمک به حفظ وضعیت موجود چیز دیگری نیست ، حفاظت از محیط زیست تنها در سایه ترویج فرهنگ همگانی حفاظت از محیط زیست ممکن است.

به گفته کارشناسان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد اگر چه مناطق حفاظت شده این استان با وسعت ۲۵۰ هزار هکتار یکی از مهمترین زیستگاههای حیات وحش کشور است ولی برخی از گونه های جانوری این استان در خطر انقراض قرار دارند.

وجود ۱۲ گونه جانوری در معرض خطر تهدید در کهگیلویه و بویراحمد ضرورت افزایش تعداد نیروی انسانی محیط بان برای حفاظت از این جانوران کمیاب را دوچندان کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از یک هزار و ۲۵۶ گونه مهره دار در کشور وجود دارد که ۳۰۰ گونه از این تعداد در این استان زندگی می کنند.

عطا پورشیرزاد با بیان اینکه ۷۹ گونه جانوری در کشور در معرض تهدید است، گفت: در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ گونه جانوری از جمله گوزن زرد، کل ، بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای و … در معرض تهدید هستند.

وی بیان کرد: هفت منطقه حفاظت شده دنا ، دنای شرقی ، خاییز سرخ ، خامی ، دیل ، سولک و سیوک یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست.

پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و پرندگانی از جمله کبک معمولی، قرقاول، کبک دری، تیهو، بلدرچین، شاه بوف، جغد ماهی خوار، جغد گوش دراز، جغد جنگلی، عقاب، باز، پرپا، عقاب جنگلی، عقاب طلایی، کبوترجنگلی، کبوتر چاهی، سبز قبا، ماهی خورک، هدهد، دارکوب، چکاوک، سار، کلاغ و گنچشک و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری کهگیلویه و بویراحمد است.

وی اظهار کرد: طرحهای سرشماری سال های گذشته و سال جاری بیانگر وضعیت مطلوب گونه های کل و بز کوه دنا و خاییز است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: هم اکنون در این استان به ازای هر ده هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد در حالی است که طبق استاندارد های بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.

جمشید عبدی پور افزود: محیط زیست استان حتی در تامین حقوق محیط بانان خود به مشکل مواجه است این در حالی است که محیط بانان استان به رغم مشکلات با غیرت مثال زدنی از محیط زیست حفاظت می کنند.

وی بیان کرد: یکی از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد که از غنای قابل قبولی در زمینه گیاهی و جانوری برخوردار است، منطقه حفاظت شده خامین واقع در مرز میان شهرستان های گچساران و باشت است.

عبدی پور اظهار کرد: پاسگاه محیط بانی منطقه لار شهرستان باشت کلنگ زنی شده است که مقرر شده تا دو ماه آینده ساخته و آماده بهره برداری شود.

وی همچنین از کلنگ زنی دومین پاسگاه محیط بانی این منطقه در آینده نزدیک خبر داد.

وی با بیان اینکه منطقه زیبای لار از مناطق بکر منتهی به کوه خامین دارای پوشش متنوع جانوری و گیاهی است تصریح کرد: این منطقه نیز در سال ۹۰ به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد تا هرچه بیشتر از ظرفیت های طبیعی و جانوری موجود در آن حفاظت شود.

معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: متاسفانه در دوران کنونی به دلیل شکار و برداشت بی رویه از گونه های جانوری و گیاهی وجود مناطق حفاظت شده ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

محمدرضا خدارحمی با بیان اینکه وجود چنین مناطق حفاظت شده ای می تواند ظرفیتی قابل قبول برای توسعه اکو توریسم استان باشد افزود: در نگاه اول باید نگاه عامه مردم به محیط زیست و نوع برخورد با گونه های مختلف جانوری منطقی شود.

وی گفت: نگاه اقتصادی و تهاجمی به محیط زیست و حیات وحش باید جای خود را به درک صحیح و آشنایی با اهمیت محیط زیست دهد و یکی از مشکلات اساسی که در استان ما و برخی استان های همجوار وجود دارد ناشی از نگاه غلط به محیط زیست و عدم آشنایی با اهمیت آن است.

وی فرهنگ سازی در زمینه برخورد صحیح و معقولانه با محیط زیست را بسیار مهم دانست و افزود: دستگاه های فرهنگی به خصوص آموزش و پرورش باید به صورت جدی به این موضوع وارد شوند و باید عموم به خصوص نسل های آینده با نقش گونه های گیاهی و جانوری در اکوسیستم و پدیده های محیط زیست آشنا شوند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.