• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

معضلات زیست محیطی، نیازمند تلاش دیپلماتیک

  • کد خبر : 5863
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حل معضلات محیط زیست نیازمند آن است که علاوه بر جدی گرفتن استانداردهای زیست محیطی، تلاشی دیپلماتیک در سطح منطقه و بین المللی نیز صورت گیرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست و دهمین جشنواره توسعه سبز که در دانشگاه علوم […]

larijaniرئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حل معضلات محیط زیست نیازمند آن است که علاوه بر جدی گرفتن استانداردهای زیست محیطی، تلاشی دیپلماتیک در سطح منطقه و بین المللی نیز صورت گیرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست و دهمین جشنواره توسعه سبز که در دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: برای مهار و انتقال آب و استفاده از روش آبیاری تحت فشار در بودجه سال آینده اعتبار ویژه ای در نظر گرفته شده و مذاکراتی در حال اجراست.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر یکی از عمده ترین دلایل خشک شدن دریاچه ها و تالاب های کشور، استفاده ناصحیح از منابع آب در بخش کشاورزی است به گونه ای که ۹۰ درصد منابع آبی کشور صرف بخش کشاورزی می شود.

تبدیل آبیاری غرقابی به آبیاری تحت فشار

وی تاکید کرد: باید آبیاری کشاورزی به صورت غرقابی به آبیاری تحت فشار تبدیل شود که برای این کار با وجود مشکلاتی که در منابع بودجه وجود دارد، سرمایه گذاری خاص انجام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی کشور ۲۵۰ میلی متر است، تاکید کرد: باید در مصرف بهینه منابع آب کوشا باشیم و به روش های مختلف علمی آب را به استان های مرکزی که دچار خشکسالی هستند، برسانیم تا بتوانیم جلوی مهاجرت و تغییر شرایط زیستی را بگیریم.

لاریجانی افزود: محیط زیست هم در سطح جهانی و هم در کشور ما در حال حاضر موضوعی پیچیده است که یکی از مهمترین علل بروز این پیچیدگی نگاهی است که انسانها به حیات و طبیعت دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گرم شدن هوا و تغییرات اقلیم را ظلم بشر به طبیعت دانست و افزود: بشر امروز حیات را تنها متعلق به خود می داند و بقیه شئون طبیعت را برای تسلط بیشتر بر طبیعت قلمداد می کند و تا زمانی که این طرز تفکر عوض نشود چالش های محیط زیست برطرف نخواهد شد.

حفاظت از محیط زیست امری همگانی

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را امری همگانی و هر گونه تخریب آن را ممنوع می داند، تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست و بهبود شرایط حیات احتیاج به اراده عمومی دارد.

در توسعه حقی برای تخریب محیط زیست وجود ندارد

لاریجانی با بیان اینکه محیط زیست با دو چالش عمومی مواجه است، گفت: یکی از معضلات محیط زیست معضلات بین المللی است که غالبا کشورهای بزرگ موجب آن می شوند و معضل دیگر مربوط به چالش های منطقه ای است که به دلیل توجه نکردن کشورهای منطقه به ساختارهای زیست محیطی، به وجود آمده است.

وی افزود: بی توجهی به ساختار طبیعت و بهره برداری بیش از حد از منابع آب در دیگر کشورهای منطقه امروز موجب بروز مشکلاتی در کشور ما و کشورهای همسایه از جمله عراق شده است.

معضلات زیست محیطی، نیازمند تلاش دیپلماتیک

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پدیده ریزگردها در استان های غربی و جنوبی کشور، گفت: اگر چه بخشی از این معضلات مربوط به داخل کشور می شود، اما کشورهای همسایه در بروز گرد و غبار در کشورمان نقش عمده ای دارند، بنابراین بایستی تلاش های دیپلماسی در سطح بین المللی برای رفع این مشکل به طور جدی دنبال شود.

لاریجانی با اشاره به رایزنی هایی که ۶ سال پیش با مسئولان کشور عراق در خصوص ریزگردها انجام داده است گفت: در آن زمان شرایط کشور عراق به گونه ای بود که به هیچ عنوان محیط زیست را جدی نمی گرفتند اما امروز باید با کمک تلاش های بین المللی این مسئله رفع و رجوع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، معضلات محیط زیست را به دلیل نوعی درخودماندگی و پیچیدگی توصیف کرد و افزود: چنانچه در سطح بین المللی و منطقه ای از تار و پود این درخودماندگی بیرون نیاییم، وضعیت روز به روز بدتر می شود.

وی بالا بردن سطح آگاهی های عمومی را از طریق رسانه های عمومی به ویژه رادیو و تلویزیون و آموزش در سطوح مختلف آموزش و پرورش و آموزش عالی ، مهمترین کلید گریز از درخودماندگی در زمینه محیط زیست بیان کرد.

تبدیل مراتع و مزارع به ویلا ستمی است بر طبیعت

لاریجانی، چالش های زیست محیطی کشور از جمله پر شدن تالاب ها، ریزگردها و آلودگی هوای کلانشهرها و استفاده بد از جنگل ها و دریاها را مهمترین معضلات زیست محیطی داخل کشور برشمرد و افزود: در حال حاضر حجم فرسایش جنگل های کشور بسیار زیاد و این در حالی است که با توجه به مساحت کم جنگل ها در کشور و شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک ایران باید در زمینه این مساحت کم دغدغه مند باشیم و آن را غنیمت بشماریم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت گردشگری به معنای تخریب محیط زیست، جنگل و مراتع نیست، تصریح کرد: تبدیل مراتع و مزارع به ویلاها در مناطق خوش آب و هوا ستمی است که انسان بر طبیعت و در نهایت بر خود روا می دارد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه محیط زیست بحثی کاملا تخصصی است و نیازمند توجه به ابعاد مختلف است، گفت: مرکز پژوهش های مجلس در برنامه ریزی برای پروژه های خود همچنین در برنامه ریزی برای سیاست های برنامه ششم توسعه موضوعاتی مانند شرایط بد آب و هوایی در کشور و چگونگی بهره برداری از آب را در نظر می گیرد، بنابراین از تمام متخصصان و کارشناسان حوزه محیط زیست می خواهیم که با کمیسیون های تخصصی و مرکز پژوهش های مجلس برای تصمیم گیری در خصوص مسائل تخصصی محیط زیست همکاری کنند.

درب پارلمان برای همکاری زیست محیطی باز است

وی افزود: در حال حاضر درب پارلمان برای حضور متخصصان و کارشناسان محیط زیست و استفاده از نتایج تحقیقات آنها در مراکز تصمیم گیری چه کمیسیون ها، چه مرکز پژوهش ها و چه صحن مجلس باز است و مجلس آمادگی دارد با متخصصان و کارشناسان محیط زیست برای استفاده از نتایج تحقیقات آنها در تصمیم گیری و وضع قوانین همکاری کند.

دراین مراسم از چند برگزیده جشنواره سبز از جمله خانم مرضیه برومند به خاطر کارگردانی سریال آب پریا با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و رییس دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی شد.

رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی هم در گزارشی از فعالیت های این دانشگاه در زمینه محیط زیست گفت: این دانشگاه در زمینه طرحهایی از جمله پلیمر و نانو برای جلوگیری از ورود ریزگردها و مشارکت در طرح مزرعه بادی در زمینه انرژی باد فعال است .

دکتر عباسپور افزود: این دانشگاه قراردادی برای تولید انرژی از زباله از طریق پلاسما با دو استان شمالی کشور منعقد کرده است.

گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه خشکی و گرما منابع محیط زیست را نه فقط در ایران بلکه در کل منطقه تحت تاثیر قرار داده است گفت: باید به دیپلماسی زیست محیطی روی آوریم .

وی افزود: خوشبختانه در ایران سابقه خوبی در زمینه دیپلماسی زیست محیطی وجود دارد به طوری که کنوانسیون رامسر با عضویت ۱۶۰ کشور و کنوانسیون زیست محیطی دریای مازندران در حال اجراست.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.