• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
1

مخالفت مجلس با اختصاص بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی/ راه اندازی صندوق منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار

  • کد خبر : 5859
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران، با اشاره به عدم تصویب بودجه ۶۰۰میلیاردی مقابله با گرد و غبار از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این تصویب نشدن سبب عقب ماندگی و تاخیرهایی در اجرای برنامه‌های […]

reis_mohit_zist_ebtekarبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران، با اشاره به عدم تصویب بودجه ۶۰۰میلیاردی مقابله با گرد و غبار از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این تصویب نشدن سبب عقب ماندگی و تاخیرهایی در اجرای برنامه‌های سازمان خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز از سازمان ملل درخواست کردم که در رابطه با راه اندازی صندوق منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار تمام تلاش و اقدامات خود را انجام دهد همچنین ایران لازم است دراین راستا پیشگام باشد.

ابتکار در خصوص مصوبه تحویلی دولت گفت: نخستین گام برای برطرف شدن مشکل گرد و غبار این بود که اعتبارات برای سال ۹۳و۹۴ پیش بینی شد و برای ۷دستگاه شامل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت کشور، سازمان هواشناسی، وزارت نیرو و وزارت نفت تکالیفی مشخص شد که امیدواریم با سازمان محیط زیست همکاری لازم را انجام دهند همچنین وظیفه وزارت نیرو در جهت رفع منابع آب به تالار حورالعظیم مشخص شد و همینطور مسئولیت بحث واکنش سریع و مدیریت بحران و هماهنگی بین استان‌ها به وزارت کشور محول شد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه دولت نقش سازمان‌های مردم نهاد را در پیشبرد برنامه‌های محیط زیست کشور به رسمیت می‌شناسد گفت: با توجه به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه این تشکل‌ها وقتی مشکلات محیط زیست را می‌بینند باید صدای آنها از طرف مسئولان مربوطه شنیده شود همچنین از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی در خصوص حضور وزیر بهداشت پیش از خود در استان خوزستان گفت: اقدام وزیر از قبل هماهنگ شده بود چرا که وهله اول پاسخ واکنش سریع و درمان است بنابراین وزیر بهداشت برای شناسایی وضعیت درمان، اورژانس‌ها و واکنش سریعتر بخش درمان به منطقه سفر کرد.

ابتکار در ادامه گفت: حضور من در استان خوزستان با یک مصوبه و یک برنامه و اعتبار کافی در آن منطقه منطقی تر بود تا می‌خواستم صرفا جهت همدردی با این مردم به آن استان سفر کنم.

وی در خصوص زمان برطرف شدن مشکل گرد و غبار در استان خوزستان گفت: هیچ از اقدامات محیط زیستی به صورت مقطعی و در کوتاه مدت نتیجه نخواهد داشت و دولت یازدهم قصد ندارد که بامردم در رابطه با این موضوعات حقایق را پنهان کند البته مردم هم باید آمادگی کافی برای مواجهه با مسائل را داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص خشک شدن تالاب های حورالعظیم گفت: دو سوم تالاب حورالعظیم در کشور عراق است و سیاست‌هایی که در سال‌های گذاشته اتفاق افتاد آسیب‌هایی را به این تالاب وارد کرد اما در خصوص بخشی از این تالاب که در ایران قرار دارد اضافه کرد متاسفانه علی رغم تاکیدهای سازمان محیط زیست و عدم ممانعت ورود آب دایک بندی شده است به همین دلیل از همان ابتدای دولت مذاکراتی را با وزارت نیرو در این زمینه داشتیم تا دو ماه گذشته که دایک بندی‌ها باز شد و آب وارد تالاب شده است و آقای هاشمی نیز در بازدید خود این موضوع را تایید کردند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه خشکسالی و منابع گرد و غبار در کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد گفت: نقشه‌های ماهواره‌ای نشان دهنده این است که ورود گرد و غبار به کشور از عربستان، عراق، سوریه ، مرز عراق اردن و برخی نواحی شمال آفریقا است بنابراین موضوع گرد و غبار موضوعی منطقه‌ای است و همه کشورها برای رفع این مسئله باید همکاری کنند.

وی در پایان در خصوص نمایشگاه گفت: این نمایشگاه فرصتی است که تبادل اطلاعات و فناوری انجام شود و البته فرصت مناسبی جهت تبادل اطلاعات بین تشکل‌ها و نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشبرد محیط زیستی است در این نمایشگاه ۸۰ تشکل غیردولتی و ۱۴۰شرکت بین‌المللی در حوزه محیط زیست حضور یافت.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.