• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

مخاطرات محیط زیست تهدیدی برای امنیت انسان ها به شمار می رود

  • کد خبر : 7872
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
مخاطرات محیط زیست تهدیدی برای امنیت انسان ها به شمار می رود

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران مخاطرات محیط زیست را تهدیدی جدی برای امنیت انسان ها برشمرد و گفت : این موضوع نیازمند تمرکز بیشتر سیاست گذاران است. به گزارش ایرنا، گری لوییس روز شنبه در دومین روز از نخستین همایش بین المللی «تدکس» کیش در سخنانی با محوریت ‘امنیت انسانی و محیط […]

unهماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران مخاطرات محیط زیست را تهدیدی جدی برای امنیت انسان ها برشمرد و گفت : این موضوع نیازمند تمرکز بیشتر سیاست گذاران است.
به گزارش ایرنا، گری لوییس روز شنبه در دومین روز از نخستین همایش بین المللی «تدکس» کیش در سخنانی با محوریت ‘امنیت انسانی و محیط زیست’ اظهار کرد: امروز در کنار مباحث هسته ای، نظامی و تروریسم آنچه که امنیت انسانی را تهدید می کند مخاطرات محیط زیست است که معتقدم سیاست گذاران باید بیشتر بر روی آن تمرکز کنند.

وی اضافه کرد: نکته مهم در امنیت انسانی داشتن امنیت ملی است و دولت ها هرچه قوی تر باشند این امنیت برای شهروندان تضمین و هر چه ضعیف تر باشند میزان آن کاهش پیدا می کند.

این مقام سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه برای ساخت یک جامعه آرام، پایدار و امن نیازمند مشارکت همگان است گفت : احساس امنیت در فرهنگ، دسترسی به آب سالم ،غذا ، بهداشت و سلامت ، هوای پاک، آموزش و اطلاعات برای ایجاد محیط زیست سالم لازم و ضروری است.

هماهنگ کننده سازمان ملل یادآور شد : ۷۰ سال پیش در زمان تاسیس سازمان ملل به مباحثی چون صلح ، حقوق بشر ، عدالت و توسعه توجه شد که هم اکنون نیز مورد توجه است اما اگر به همان سالها برگردیم باید این نکته،یعنی توجه به محیط زیست را نیز لحاظ کنیم چرا که بدون آن سایر مباحث معنا نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه به بحث محیط زیست و امنیت آن کمتر توجه شده است گفت: امنیت انسانی نیز موضوع مهمی است و ما باید دیدگاه های خود را در این زمینه تغییر دهیم و خود شیفتگی که در دولت ها و افراد وجود دارد نیز باید تغییر کند.

گری لوییس به سابقه فعالیت خود در حوزه مبارزه با مواد مخدر و قاچاق انسان اشاره کرد و گفت: این موضوعات برروی جوامع انسانی بسیار تاثیر گذار است.

این مقام مسوول در سازمان ملل ، مهاجرت را یکی از عوامل آسیب زا برای انسان ها دانست و گفت: نبود امنیت سبب ایجاد مهاجرت از جایی به جای دیگر و افزایش جمعیت در یک منطقه و همچنین بروز اختلافات و دخالت ها می شود.

وی در ادامه به بحث خشک شدن تالاب و دریاچه هامون در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: زمانی این دریاچه منبع تغذیه و درآمد برای ساکنان منطقه بود که با خشک شدن آن عدم امنیت در دسترسی به غذا و در آمد برای ساکنان آن ایجاد شد.

هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران نیز گفت: این دریاچه به دلیل شرایط اقلیمی خشک و تبدیل به دریاچه نمک شده است.

وی با تاکید بر اینکه در آینده زمین گرم تر و خشک تر خواهد شد افزود: از سال ۱۹۸۷ به بعد و کار در سازمان ملل متوجه این نکته شدم که بشریت همواره با تهدیدات متنوعی چون کمبود آب و منابع ، بیابان زدایی، از بین رفتن تنوع زیستی و حیوانی و اکو سیستم دریایی روبرو بوده است.

لویس با بیان اینکه باید به فکر نسل های آینده باشیم بر تغییر تفکر در مورد بهره مندی از منابع و محیط زیست تاکید کرد و گفت : سو مدیریت، استفاده غیر منصفانه از منابع ، تغییر اقلیم ، ناپایداری منابع و کاهش ذخایر همه سبب شده است تا جوامع بشری با انواع تهدید روبه رو شوند.

وی تصریح کرد: ما باید بحث امنیت محیط زیست را در اولویت قرار دهیم و برروی امنیت انسانی نیز تمرکز کنیم و در این راه احتیاج به تغییر نوع نگرش و ارائه راه حل هایی از طریق گفت وگو هستیم.

لویس گفت: برای ایجاد امنیت در محیط زیست نیازمند همکاری دولت ها ، سازمان های بین المللی و نهادهای غیر دولتی و همچنین مردم هستیم.

نخستین همایش بین المللی تدکس کیش، همایشی چهار روزه با مضمون ‘ آستانه تحول’ است که در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین به مباحث اصلی پرداخته و یک روز قبل و بعد از آن نیز به برگزاری کارگاه های تخصصی با موضوعات کارآفرینی و محیط زیست اختصاص یافته است.

شناساندن و معرفی فرهنگ، تمدن و روحیه نوآوری ایرانیان به سایر جهان، روایت ایده ها برای تقویت انگیزه، خودباوری، اعتماد بنفس و الهام بخشیدن به جامعه ، ارتقا وجهه ایران در نظر جهانیان و افزایش ارتباط ایرانیان خارج از کشور با سرزمین مادری از اهداف برگزاری این همایش دو روزه است.

تدکس یک رویداد کاملا غیرانتفاعی است که تمام مراحل آن توسط داوطلبانی که از داخل و خارج از ایران گرد هم آمده اند انجام می شود.

تدکس ها رویدادهایی هستند که با مجوز بنیاد TED و با هدف ایجاد فضایی مشابه با کنفرانس اصلی تد در سراسر دنیا برگزار می شود تا ایده های بیشتری، فرصت انتشار داشته باشند.

تد مجموعه ای از کنفرانس های جهانی است که حول محورهای طراحی ، تفریح و تکنولوژی برگزار می شود و نخستین کنفرانس آن از سال ۱۹۸۴ آغاز شده و در سراسر آمریکا شمالی ، اروپا و آسیا برگزار شده است و سخنرانان ظرف مدت کوتاهی می توانند نظرات خود را به بهترین نحو ممکن از لحاظ درگیر کردن مخاطبان و نو آوری ارائه دهند.

نخستین همایش بین المللی تدکس کیش که عصر جمعه با حضور حجت الاسلام زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، جمعی از روسای دانشگاه های کشور ، معاونان ، مدیران و شرکت کنندگان داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی کیش افتتاح شده بود امروز نیز با پیگیری مباحث متنوع ادامه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.