• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
7

عطش حیات وحش را با آتش پاسخ ندهیم

  • کد خبر : 561
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۷:۵۷

در پی تشدید اثرات خشکسالی و خشکیدن و یا کاهش آب منابع آبی در مناطق حفاظت شده خراسان شمالی، تشنگی برخی گونه های حیات وحش را به حاشیه روستاها و سکونتگاههای انسانی کشانده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: گزارش های دریافتی از مشاهده زیاد گوشتخواران و علفخواران وحشی در حواشی چشمه ها، […]

در پی تشدید اثرات خشکسالی و خشکیدن و یا کاهش آب منابع آبی در مناطق حفاظت شده خراسان شمالی، تشنگی برخی گونه های حیات وحش را به حاشیه روستاها و سکونتگاههای انسانی کشانده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: گزارش های دریافتی از مشاهده زیاد گوشتخواران و علفخواران وحشی در حواشی چشمه ها، چاهها و رودخانه های نزدیک روستاها حکایت دارد.

سیداصغر مطهری اظهار کرد: انتظار می رود مردم و بخصوص روستاییان با حیات وحشی که به دلیل قهر طبیعت به محدوده های زیستی ما پناه آورده اند، مهربان بوده و از آزار و اذیت آنها خودداری کنند.

وی با ابراز نگرانی از شکار احتمالی حیات وحش در حاشیه روستاها افزود: وظیفه انسانی و اخلاقی حکم می کند که هم استانی ها با توجه به کمبود منابع آبی برای حیات وحش، از این مهمانان پذیرایی کرده و هر مشکلی در این خصوص را به ماموران محیط زیست گزارش دهند.

مطهری به اقدامات این اداره کل در مقابله با خشکسالی در مناطق حفاظت شده استان اشاره کرد و افزود: این اداره کل با امکاناتی که در اختیار دارد نسبت به ایجاد آبشخور در مناطق تحت مدیریت اقدام و آبرسانی منظم به حیات وحش را انجام می دهد ولی با توجه به پایداری خشکسالی، نگران تامین آب حیات وحش هستیم.

وی به اختصاص هفت میلیارد ریال اعتبار از طریق سازمان مدیریت بحران کشور به این اداره کل در سال جاری اشاره کرد و گفت: تاکنون این اداره از محل این اعتبار برای ایجاد آبشخورها و آبرسانی به حیات وحش در مناطق حفاظت شده اقدام کرده است.

کاهش بارندگی ها و بروز بحران خشکسالی در سال آبی جاری، خراسان شمالی را در شمار هفت استان آسیب دیده از این ناحیه قرار داده که آثار این بحران در بخش های مختلف از جمله منابع آبی تامین آب حیات وحش استان دیده می شود.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از ۱۹۷ گونه پستاندار، ۵۳۲ گونه پرنده، ۲۲۳ گونه خزنده، ۲۰ گونه خزنده دوزیست و ۱۶۰ گونه ماهی شناخته شده در کشور به ترتیب ۶۵، ۱۴۱، ۶۸، چهار و هشت گونه در خراسان شمالی زیست می کنند.

حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار را مدیریت می کند./ایرنا

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.