• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
2

طبیعت استان های شمالی دیگر ظرفیت پذیرش زباله را ندارد

  • کد خبر : 6810
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
طبیعت استان های شمالی دیگر ظرفیت پذیرش زباله را ندارد

استاندار گلستان با بیان این که پسماندها هم تهدید بوده وهم منافع دارد، برآگاه نمودن بیشتر مردم دراین خصوص تاکید کرد و گفت: هم اینک طبیعت بویژه در استان های شمالی کشور دیگر ظرفیت پذیرش زباله را ندارد. به گزارش ایرنا، حسن صادقلو در نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازیافت در […]

zobale_Ashghal_mosaferاستاندار گلستان با بیان این که پسماندها هم تهدید بوده وهم منافع دارد، برآگاه نمودن بیشتر مردم دراین خصوص تاکید کرد و گفت: هم اینک طبیعت بویژه در استان های شمالی کشور دیگر ظرفیت پذیرش زباله را ندارد.
به گزارش ایرنا، حسن صادقلو در نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازیافت در گرگان با اشاره به این که استان های شمالی مقصد و معبری برای مسافران و گردشگران دیگر مناطق کشور است، اظهارداشت: حجم زباله های ناشی از تردد و حضور مسافران در این مناطق دو برابر تولید زباله این استان ها است ولازم بوده نسبت به مدیریت پسماندها در این بخش توجه جدی شود.

وی اضافه کرد: برای موفقیت دراین حوزه باید مردم را نسبت به تهدید زباله ها از یک سو و منافع و درآمدهای حاصل از آن در صورت مدیریت صحیح آگاه کرد.

استاندار گلستان ادامه داد: امروز پسماندها و زباله ها که میراث دنیای صنعتی بشر است، محیط زندگی را به شدت تهدید می کند و لازم است برای آن همچون کشورهای پیشرفته مدیریت علمی و راهکارهای کاربردی ارایه و لحاظ شود.

وی با تقسیم زباله به دو نوع خطرناک و غیرخطرناک گفت: امروز نگاه ما بیشتر به زباله های خانگی است درحالی که باید نگران زباله های خطرناک بود و براساس آمارهای علمی تاکنون افزون بر ۵۰۰ نوع از این پسماندها، سرطان زا تشخیص داده شده اند.

استاندار گلستان با تاکید بر تلاش بیشتر محققان کشور برای مساله شناسی علمی زباله ها در قالب دو دسته خطرناک و غیرخطرناک اضافه کرد: مادامی که به این موضوع توجه نشود نگرانی ها در خصوص تخریب محیط زیست نیز افزایش خواهد یافت.

صادقلو همچنین زباله را از مشکلات بزرگ بر زمین مانده در کشور دانست و تصریح کرد: در حالی که اسناد بالادستی و اصل ۵۰ قانون اساسی به مساله محیط زیست و ضرورت توجه وحفاظت از آن اشاره دارد، در عمل هنوز نتوانسته ایم بدرستی به این قوانین عمل کنیم.

استاندار گلستان با بیان این که روند تولید زباله در استان از ۹۰۰گرم در روز به ازای هر نفر به ۵۶۰ گرم کاهش یافته است، یادآور شد: هم اکنون میانگین تولید زباله در کشور ۷۵۰ گرم به ازای هر شهروند است.

نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازیافت از صبح دوشنبه با پیام دکتر ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور مهمانانی از کشور و استان گلستان در گرگان آغاز شد.

* کمیت و کیفیت زباله معلول رشد فرهنگی یک جامعه است

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان نیز در این همایش گفت: کمیت و کیفیت زباله معلول رشد فرهنگی و توسعه یک جامعه است.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی اظهار کرد: تولید زباله و حتی نحوه پردازش و مدیریت پسماندها، به رشد فکری و اجتماعی برمی گردد و باید در این زمینه به مسائل دینی و قرآنی توجه کنیم.

امام جمعه گرگان با تاکید بر این که تا می توانیم باید کمتر زباله تولید کنیم زیرا اسراف و تبذیر در قرآن حرام اعلام شده است، افزود: نحوه مصرف ما اگر در حد معمول و نیاز متعارف باشد، زباله کم تولید می شود و از سوی دیگر باید از ریخت و پاش های اضافی جلوگیری نماییم.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: متاسفانه امروز کشور ما در بسیاری از موارد مصرف های بیش از حد نرم جهانی دارد بطوری که مصرف برق در ایران به اندازه برخی کشورهای بزرگ دنیا می باشد.

نماینده ولی فقیه در گلستان این شرایط را نگران کننده خواند و گفت: زباله باعث آسیب رساندن به محیط زیست که مربوط به نسل های آینده نیز است، می شود.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: افزایش مصرف در جامعه ما به یک فاجعه تبدیل شده درحالی که باید به اندازه مصرف و در حد معمول زباله تولید شود.

امام جمعه گرگان همچنین با اشاره به سرمایه گذاری در بخش پسماندها گفت: باید زمینه این سرمایه گذاری برای بخش خصوصی فراهم شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.