• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
4

صدای تشکل‌های مردمی در دولت تدبیر و امید شنیده شد

  • کد خبر : 286
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳

به گزارش IANN  و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، نخستین همایش ملی سازمان های مردم نهاد با حضور رئیس جمهور و جمعی از وزرا و نمایندگان تشکل های مردم نهاد در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین همایش ملی […]

به گزارش IANN  و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، نخستین همایش ملی سازمان های مردم نهاد با حضور رئیس جمهور و جمعی از وزرا و نمایندگان تشکل های مردم نهاد در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین همایش ملی سازمان های مردم نهاد، گفت: صدای سازمان‌های مردم نهاد پس از مدت‌ها سکوت در دولت تدبیر و امید شنیده شده است و دولت برای حضور این سازمان ها در عرصه‌های مختلف اهمیت قائل است.

ابتکار افزود: برای تسهیل حضور سازمان‌های مردم نهاد دولت اقدامات موثری را انجام داده است و در جای‌جای صحبت‌های رئیس جمهور اهمیت حضور نهادهای مدنی را شنیده‌ایم و حضور همه مردم برای توسعه ایران اسلامی فراهم شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امیدواریم این اقدامات منتهی به مشارکت مردم شود چرا که بسیاری از معضلات بدون حضور مردم قابل حل نخواهد بود. رصد مسائل اجتماعی و میزان تحقق وعده‌ها و تکالیف دولت می‌تواند از جمله اقدامات سازمان‌های مردم نهاد باشد و آنان می‌توانند در این مسیر بسیار موثر عمل کنند. خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید با نگاه کاملا تخصصی به سمن‌ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه، اظهار کرد: در این سازمان دفتر مشارکت‌های مردمی را فعال کرده‌ایم و نشست‌های مختلفی در این زمینه انجام شده است. اگر بخواهیم مسائل محیط زیست که معضلات اصلی جامعه ما را تشکیل می‌دهند حل کنیم باید زمینه مشارکت جدی مردم را فراهم آوریم و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این جهت نقش مهمی را ایفا کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند توانمندی‌های خود را در این عرصه نشان دهند. بسیاری از سمن‌ها به محیط زیست می‌پردازند چرا که موضوعی فراگیر، بین بخشی و بین رشته‌ای است.

وی با بیان اینکه در سازمان حفاظت از محیط زیست از ظرفیت سمن‌ها استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد مشکلاتی طی مراحل اخذ مجوز دارند و امیدواریم که این فرایند تسهیل شود، البته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابزار امیدواری کرد که فضای جامعه برای پذیرش دیدگاه‌های سمن‌ها بهتر شود و در دولت نیز تحمل دیدگاه‌ها و نقدهای مختلف فراهم شود.

ابتکار تاکید کرد: اگر مردم و سازمان‌های مردم نهاد نتوانند وارد عرصه های مختلف شوند شاهد اصلاح و بهبود شرایط نخواهیم بود. سمن‌ها عناصر اصلی این تغییر هستند بنابراین در حوزه محیط زیست تلاش می‌کنیم اعتمادسازی گسترده‌ای با حضور سمن‌ها داشته باشیم و در هر استان یک اتاق فکر با حضور سازمان‌های مردم نهاد تشکل داده‌ایم.

وی اضافه کرد: دولت، سمن‌ها ،‌ دانشگاهیان و صنعت به عنوان ۴ رکن اصلی می‌توانند در حل مشکلات و پیشبرد اهداف در سطح ملی کمک کنند. در زمینه توانمندسازی سمن‌ها می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم و دولت می‌تواند حضور موثری در این عرصه داشته باشد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: دولت نباید تمایل داشته باشد که سمن‌ها بسیار نزدیک شوند چرا که استقلال سازمان‌های مردم نهاد بسیار ارزشمند است. آموزش تخصصی و فراهم کردن حضور سمن‌ها در عرصه‌های مختلف بسیار مهم است و باید تلاش شود این سازمان‌ها خود را توانمند در حوزه مدیریت و منابع مالی ببینند و باید تلاش کنیم در عرصه‌های مختلف از سرمایه مهم سمن‌ها استفاده کنیم. 

رونمایی از تمبر یادبود نخستین همایش ملی سازمان های مردم نهاد

این همایش با هدف نهادینه کردن مشارکت اجتماعی مردم و توسعه و تسهیل فعالیت های سازمان های مردم نهاد و تقویت تعامل و همکاری در فضای ملی عصر چهارشنبه ۲۲ مردادماه برگزار شد. در این همایش تعامل و مشارکت سازمان های مردم نهاد (سمن ها)، رویکردهای مسئولان اجرایی کشور برای توسعه فعالیت ها و نقش آفرینی سمن های اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین تعدادی از نمایندگان تشکل های مردم نهاد دغدغه ها و مشکلات خود در زمینه فعالیت های اجتماعی را بیان کردند. در این همایش بیش از دو هزار سازمان مردم نهاد از سراسر کشور که در سطوح بین المللی، ملی و استانی در موضوعات مختلف فعالیت دارند شرکت کردند.

این همایش با حضور ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مولاوردی معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور، سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، زاکانی و عزیزی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز و با سخنرانی آنها ادامه پیدا کرد و در انتهای برنامه و پس از سخنرانی تعدادی از نمایندگان تشکل ها و سمن ها با سخنرانی رئیس جمهور پایان یافت.


همچنین به مناسبت نخستین همایش ملی سازمان های مردم نهاد تمبر یادبودی با موضوع تشکل های غیردولتی رونمایی شد و در پایان نیز یک نمونه از تمبر به حاضرین اهدا شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=286

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.