• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3

دولت ها به تنهایی قادر به حفظ محیط زیست نیستند

  • کد خبر : 8877
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
دولت ها به تنهایی قادر به حفظ محیط زیست نیستند

مدیرکل همکاری های وزارت محیط زیست آلمان با کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه گفت: دولت ها به تنهایی قادر به حفظ محیط زیست نیستند و همکاری های مردم، نهادهای غیردولتی و سایر ذینفعان را نیاز دارد. به گزارش ایرنا ‘کین هورتس’ روز دوشنبه در نشستی در دانشگاه یاسوج افزود: برای حفاظت از محیط زیست […]

hafeztabiatمدیرکل همکاری های وزارت محیط زیست آلمان با کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه گفت: دولت ها به تنهایی قادر به حفظ محیط زیست نیستند و همکاری های مردم، نهادهای غیردولتی و سایر ذینفعان را نیاز دارد.
به گزارش ایرنا ‘کین هورتس’ روز دوشنبه در نشستی در دانشگاه یاسوج افزود: برای حفاظت از محیط زیست باید نگاه همه جانبه ای داشت و جنبه های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی منطقه را بررسی کرد.

وی اظهار کرد: باید مدیریت یکپارچه یک حوزه آبریز را مشاهده و براساس آن برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.

هورتس که به منظور بررسی همکاری های دوجانبه با دولت ایران برای حفظ جنگل های زاگرس به یاسوج سفر کرده است بیان کرد: جنگل ها نه تنها بر مناطقی که واقع شده اند تاثیر دارند بلکه برکل یک کشور و حتی جهان تاثیرگذارند.

وی به خطرات زیست محیطی در برخی نقاط ایران از جمله تالاب گاوخونی اشاره کرد و گفت: اگر این تالاب به طور کامل خشک شود گرد و غبار و ریزگردهای حاصل از آن، بخش مرکزی ایران را فرا می گیرد.

هورتس عنوان کرد: محیط زیست زاگرس اهمیت بسیار زیادی برای ایران دارد و هر گونه تغییرات در آن باعث تغییرات اقلیمی در همه این کشور می شود.

وی بیان کرد: برخی کارشناسان وزارت محیط زیست آلمان به همراه دانشمندان این کشور برای بررسی چگونگی همکاری با ایران برای حفظ محیط زیست زاگرس به این کشور سفر کرده اند.

هورتس عنوان کرد: براساس بررسی های صورت گرفته، مناطق در معرض خطر حوزه زاگرس در حال گسترش هستند که باید بررسی های همه جانبه ای پیرامون گستره و میزان این چالش ها صورت گیرد و پس از آن عملی ترین راهکارها را به اجرا گذاشت.

وی گفت: تنها با تغییر قوانین و مقررات، مشکلات زیست محیطی قابل حل نیست و مشارکت مردم و همه ذینفعان و زاگرس نشینان را لازم دارد.

یک اکولوژیست آلمانی نیز در این نشست گفت: جنگل های زاگرس ادامه جنگل های جنوب اروپا و آناتولی است که با کمی تفاوت ها اشتراک های زیاد زیست محیطی با هم دارند.

پروفسور ‘هانس دیتر نپ’ افزود: جنگل های بلوط زاگرس نسبت به خشکی مقاوم هستند و دوره های خشکسالی و زردشدن برگ ها آسیب جدی به آنها وارد نمی کند.

وی عنوان کرد: این جنگل ها گرما دوست هستند اما به دلیل اینکه در نقطه های مرزی محیطی قرار دارند از بین رفتن آنها برای همه دنیا آسیب زاست.

دیتر نپ بیان کرد: براساس بررسی های صورت گرفته، انسان ها برای نخستین بار در طول تاریخ بشریت از جنگل های حوزه زاگرس اقدام به کشاورزی و دامپروری کردند.

وی گفت: کشاورزی، بومی کردن غلات و دامپروری از زاگرس به بالکان و از آنجا به اروپا رفته است و این ها اهمیت این منطقه را بیشتر کرده است.

دیتر نپ با اشاره به میراث های تاریخی ایرانیان از جمله تخت جمشید در فارس گفت: تمدن از حوزه زاگرس شروع شده و به همه نقاط جهان گسترش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت جنگل های زاگرس گفت: همکاری های دوجانبه ایران و آلمان برای احیای جنگل های زاگرس اهمیت بسزایی دارد و نشست امروز می تواند گام نخست این همکاری ها باشد.

معاون مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها نیز گفت: اهمیت جنگل های حوزه زاگرس از هیرکانی برای ایران بیشتر است.

طالب امین پور افزود: زاگرس از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، آب و خاک برای ایران اهمیت دارد و یک حوزه بی مانند در ایران است.

وی اظهار کرد: ۴۰ درصد بارش ایران در زاگرس و محل تعلیف ۵۰ درصد دام های کشور است.

مدیرکل سازمان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به ویژگی های جغرافیایی و زیست محیطی استان گفت: در سال های اخیر توجه بیشتری به همکاری های دوجانبه با نهادهای بین المللی و دولت های خارجی شده است.

عطاپور شیرزاد افزود: استفاده از تجربیات، تخصص ها و منابع مالی بین المللی می تواند نویدبخش آینده بهتری برای حفظ محیط زیست زاگرس باشد.

مدیرکل همکاری های وزرات محیط زیست آلمان با کشورهای آسیای میانه به همراه جمعی از کارشناسان محیط زیست این کشور و برخی مسوولان ایرانی به منظور بررسی شرایط کنونی جنگل های زاگرس به یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

زاگرس از کرانه های دریاچه وان در کردستان ترکیه آغاز شده و پس از گذشتن از استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه،همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا استان های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می یابد.

در مجموع ۱۲ استان ایران در حوزه رشته کوه زاگرس قرار دارند که ۴۰ درصد از جنگل های ایران را در خود جای داده است.

مساحت کهگیلویه و بویراحمد ۱/۶۴ میلیون هکتار است و جنگل های آن به ۸۷۳ هزار هکتار می رسد.

کهگیلویه و بویراحمد در بخش زاگرس مرکزی قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.