• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

داستان درختان دارآباد چه بود؟

  • کد خبر : 4362
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۷:۴۱

در هفته‌ گذشته اخباری مبنی برقطع تعدادی درخت و درختچه ارغوان در منطقه دارآباد منتشر شد. این اقدام ظاهرا توسط مالک قطعه زمینی در این محل که پایین تر از موزه دارآباد و در خیابان افتخاری واقع است، به خاطر ساخت بنا انجام شده‌ بود و مالک این مجموعه ادعا کرده بود که با مجوز […]

در هفته‌ گذشته اخباری مبنی برقطع تعدادی درخت و درختچه ارغوان در منطقه دارآباد منتشر شد. این اقدام ظاهرا توسط مالک قطعه زمینی در این محل که پایین تر از موزه دارآباد و در خیابان افتخاری واقع است، به خاطر ساخت بنا انجام شده‌ بود و مالک این مجموعه ادعا کرده بود که با مجوز شهرداری برای جابه‌جایی و بازکاشت درختان اقدام کرده‌ است.

محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری ایسنا، گفت: در پی اخباری مبنی بر ریشه کن شدن تعدادی درخت، محیط زیست شهر تهران وارد موضوع شد و در این بازدید مالک مجموعه برای این اقدام از سوی بازرسان محیط زیست احضار شد.

رئیس محیط زیست شهر تهران با اشاره به ادعای مالک این مجموعه مبنی بر اخذ مجوز‌های قانونی از دستگاه‌هایی مرتبط همچون شهرداری تهران اظهار کرد: قرار است مستندات و گزارش هایی مبنی بر داشتن مجوز از سوی شهرداری و همچنین انتقال درختان به محل دیگری با نظر شهرداری توسط مالک به کارشناسان ما ارائه شود.

وی افزود: در این منطقه تعداد زیادی درختچه ارغوان وجود داشت که به گفته مالک مجموعه این درختچه‌ها نیز به بوستانی در نزدیکی آن منطقه منتقل شده‌اند.

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان این‌که اگر جا به جایی درختان با مجوز باشد در این فصل به حیات آنها آسیبی نمی زند، گفت: براساس گفته های مالک مجموعه فعلا قرار نیست در این مجموعه ساخت و سازی اتفاق بیفتد اما جا به جایی و انتقال درختان به دلیل اینکه بایستی در فصل زمستان انجام شود، صورت گرفته است.

بازگیر تصریح کرد: اگر مستندات مالک ثابت نکند که این اقدام با مجوز شهرداری بوده و مشخص شود که قطع درختان و نه جا به جایی آنها صورت گرفته، محیط زیست این مسئله را از لحاظ قضایی پیگیری خواهد کرد.

مجوز نمی‌دهیم حتی برای قطع یک درخت

علی محمد مختاری- رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردای تهران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه قطع حتی یک درخت در پایتخت ممنوع است، گفت: هیچکس مجاز به تخریب فضای سبز و قطع درختان در پایتخت نیست، بنابراین شهرداری و سازمان پارک‌ها نه تنها مجوزی برای این‌کار نداده است؛ بلکه از طریق مراجع قضایی با وی برخورد قانونی خواهیم کرد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه چنانچه درختی در محل احداث بنایی واقع شده باشد در ابتدا باید با تغییر نقشه آن بنا، درخت را حفظ کرد، اظهار داشت: اگر در نهایت امکان تغییر نقشه وجود نداشت، درخت باید در همان پلاک ثبتی بازکاشت شود.

محمد حقانی- رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در این زمین ۹۳ درخت با بن ۱۵ تا ۸۲ سانتی متر و همچنین ۹۲ درختچه زینتی همچون ارغوان وجود داشت گفت: براساس اظهارات مالک، وی اقدام به جابجایی درختان کرده است که به نظر من جابجایی فرقی با قطع درختان ندارد.

وی گفت: مالک زمین عنوان کرده است که ۴۰ اصله از این درخت با بن ۲۰ تا ۸۲ سانتی متر و ۶۶ درختچه ارغوان و هشت نهال کوچک را جابجا کرده است.

حقانی با بیان اینکه مالک قبل از صدور پروانه ساخت، اقدام به چنین عملی کرده است، گفت: شهردار منطقه یک عنوان داشته که شورای شهر مجددا این زمین را باغ تعیین کرده‌ است و این زمین مزروعی نبوده است که بررسی اسناد ادامه دارد.

وی همچنین در مورد برخی سخنان مبنی بر رأی کمیسیون ماده ۵ و ۷ مبنی بر این جابجایی و قطع گفت: اطلاعی از رای کمیسیون ماده ۵ ندارم اما در مورد ماده ۷ باید بگوییم که این تصمیم در سطح منطقه‌ای اخذ شده است.

به گزارش ایسنا، درخت‌هایی که صحبت از کنده شدن آنهاست در ضلع جنوبی قطعه زمینی است که ۱۲۰ اصله درخت دارد و شهرداری منطقه یک تهران، مجوز مالک برای انتقال و جابه‌جایی درختان را تایید کرد.

انتقال درخت مجوز لازم را داشت

کاظم داوودی- مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران نیز درخصوص قطع درختان منطقه دارآباد به ایسنا توضیح داد: قطعه زمینی به مساحت ۲۴۰۰ متر در یکی از خیابان‌های دارآباد وجود داشت که براساس رای دیوان عدالت اداری مجوز احداث بنا به مالک ارائه شده بود. این زمین در سه ضلع شمالی، شرقی و غربی به ساختمان‌های دیگر متصل شده و ضلع جنوبی آن همجوار با حصارهای پادگان اقدسیه بود.

وی با بیان اینکه کاربری این قطعه زمین R122 و مسکونی بوده است، گفت: مالک از سال ۸۵ به دنبال استفاده از حقوق مالکانه خود بود تا اینکه پرونده طبق نظر کمیسیون ماده ۱۲ و سازمان زمین شهری حکم ساخت و ساز می‌گیرد که مالک حکم رفع تصرف عدوانی و اعاده به وضع سابق از دادگاه را اخذ می‌کند.

داوودی با تاکید بر اینکه جابه‌جایی درختان توسط مهندسان فضای سبز شهری انجام شده است، ادامه داد: در این اقدام ۳۱ درخت با بن ۲۰ تا ۵۰ سانتیمتر و ۹ درخت با بن ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر وجود داشته که به صورت کاملا تخصصی توسط مالک اقدامات از ریشه کنده شدن آنها انجام شده است.

مدیرروابط عمومی شهرداری منطقه یک با تاکید بر اینکه جابه‌جایی ۴۰ درخت با دریافت مجوز از سوی کمیسیون باغات متشکل از یک نماینده از سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، یک نماینده از شهرداری منطقه یک تهران و یک نماینده از شورای شهر تهران صورت گرفته است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.