• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
2

جواد ظریف: محیط‌ زیست حوزه رقابت نیست

  • کد خبر : 13848
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
جواد ظریف: محیط‌ زیست حوزه رقابت نیست

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)،سالن اجتماعات سازمان محیط‌ زیست روز گذشته میزبان جواد ظریف و میهمانانی دیگر از جنس دیپلماسی بود. بهانه این حضور برگزاری همایش روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط‌ زیست بود. علاوه بر ظریف سفرای کشورهای فلسطین، سوئد و ژاپن هم در این همایش حضور داشتند. وزیر […]

zarif_vazir_omoor_kharejeبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)،سالن اجتماعات سازمان محیط‌ زیست روز گذشته میزبان جواد ظریف و میهمانانی دیگر از جنس دیپلماسی بود. بهانه این حضور برگزاری همایش روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط‌ زیست بود. علاوه بر ظریف سفرای کشورهای فلسطین، سوئد و ژاپن هم در این همایش حضور داشتند.
وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در این همایش با بیان اینکه مسائلی مانند محیط‌ زیست سالم و صلح، حوزه رقابت کشورها نیست بلکه حوزه همکاری و منفعت جمعی است، گفت: به قیمت ناامن‌کردن دیگران نمی‌توانیم برای خود امنیت ایجاد کنیم.
محمدجواد ظریف در شروع صحبت‌های خود با بیان اینکه معصومه ابتکار همواره افتخاری برای دیپلماسی کشور بوده و هست، گفت: موضوعی که امروز این مجموعه را برای هم‌فکری و تبادل نظر جمع کرده، از دو منظر آثار جنگ بر محیط‌ زیست و ارتباط صلح و محیط‌ زیست قابل‌بررسی است.
وی ادامه داد: تأثیر مخرب جنگ بر محیط‌ زیست موضوعی است که هم منطقه و هم جامعه بین‌الملل با آن روبه‌رو بوده و نگرانی بین‌المللی از عدم رعایت قوانین محیط‌ زیستی در جنگ را ایجاد می‌کند.
وزیر امور خارجه اظهار کرد: منطقه ما در ٢٠ یا حتی ٣٠ سال گذشته شاهد جنگ‌هایی بوده است که آثار آن بر محیط‌ زیست غیرقابل‌تردید است که ازجمله آنها می‌توانیم حملات صدام به نفتکش‌های کویت و اقدامات انجام‌شده در جنگ دوم خلیج‌فارس را نام ببریم که براساس آن در سال ٢٠٠١ کویت در سازمان ملل متحد پیشنهاد روز مقابله با آثار جنگ بر محیط‌ زیست را مطرح کرد و ما نیز این روز را گرامی می‌داریم و درمورد آن هم‌فکری و برنامه‌ریزی می‌کنیم. وی با بیان اینکه در تعالیم اسلامی درمورد جنگ؛ یکی از موضوعات مطرح‌شده در حوزه حقوق جنگ، آثار آن بر محیط‌ زیست و ممنوعیت استفاده از ابزاری است که محیط‌ زیست را تخریب می‌کند، اظهار کرد: منبعی که علما برای حرمت سلاح‌های کشتار جنگی، شیمیایی، هسته‌ای و… مطرح می‌کنند، احادیث پیامبر اسلام درمورد ممنوعیت مسموم‌کردن آب، ازبین‌بردن محیط‌ زیست و ممنوعیت قطع درختان در جنگ است که برای ما مسلمانان بسیار افتخارآمیز است که این مسئله هزارو ۴٠٠ سال پیش در احکام، تعالیم، دستورات و سیره پیامبر اسلام خود را نمایان کرده است.  وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی درمورد یک پارادایم برای صلح و محیط‌ زیست گفت: ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که از محیط‌ زیست تا امنیت به‌عنوان کالایی عمومی مطرح می‌شود و هیچ‌یک را به قیمت منع‌شدن بهره‌برداری دیگران نمی‌توان به دست آورد. وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: یعنی نمی‌توان محیط‌ زیست را به قیمت ازدست‌رفتن محیط‌ زیست دیگران حفظ کرد. اگر کسی می‌گوید من می‌خواهم لایه اُزن را در کشورم حفظ کنم اما حفظ لایه اُزن در کشور شیلی برایم مهم نیست، سبب می‌شود که همه به حرف او و به بی‌سوادی او به دیده تمسخر بنگرند زیرا در دنیای جهانی‌شده، آثار بی‌مبالاتی در حفظ محیط‌ زیست آثاری جهانی خواهد بود و باید برای به‌وجودآمدن چنین پارادایمی یا به فرموده مقام معظم رهبری چنین منظومه فکری‌ای، تلاش کنیم زیرا آن وقت می‌توانیم بپذیریم که به قیمت ناامن‌کردن دیگران نمی‌توانیم برای خود امنیت ایجاد کنیم. ظریف گفت: محیط‌ زیست نیز مانند حوزه امنیت است که خطرات و نگرانی‌های مشترک دارد و اگر باور کنیم که نمی‌توانیم محیط‌ زیست خودمان را به قیمت تخریب محیط‌ زیست دیگران ایجاد کنیم؛ باید بپذیریم با سرمایه‌گذاری روی گروه‌های تروریستی، افراط و سلاح‌های مخرب نمی‌توان برای خود امنیت درست کرد. وی ادامه داد: اگر این واقعیت را کشورهای بزرگ دنیا بپذیرند و ایالات متحده بپذیرد که نمی‌تواند امنیت خود را با حمایت از رژیم صهیونیستی جلب کند و دوستان ما در منطقه بپذیرند که داعش قبل از آنکه خطری برای سوریه، عراق و لبنان باشد، خطری برای خود آنها و برای همه ماست و دولت‌ها بپذیرند که با حمایت از گروه‌های تروریستی نمی‌توانند منافعی هرچند کوتاه برای خودشان کسب کنند؛ آن وقت می‌توانیم بپذیریم که وارد یک پارادایم جدید در روابط بین‌الملل شده‌ایم، پارادایمی که صلح، محیط‌ زیست، پیشرفت، توسعه و بهبود روابط انسانی و معیشت تنها در صورتی برای هرکس میسر است که برای همگان میسر باشد.
پدیده گرد و غبار  از آثار جنگ است
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در سخنان خود در این همایش با بیان اینکه ما در شرایط بسیار حساس محیط‌ زیستی قرار داریم که آثار جنگ و ناامنی در آن مشهود است، گفت: گردوغبار یکی از آثار جنگ است که کشور ما را درگیر خود کرده است و روزانه شاهد افزایش این پدیده هستیم. رئیس مرکز صلح و محیط‌ زیست ادامه داد: ایران از سال‌ها قبل درباره آثار جنگ بر محیط‌ زیست اقداماتی را انجام داده که یکی از آنها بحث لایحه غرامت برای جنگ است. براساس لایحه غرامت، ایران گزارشی از آثار مخرب جنگ بر محیط‌ زیست کشور اعم از آلودگی‌های نفتی و هوا تهیه و به سازمان ملل ارسال کرد که عدد این غرامت بسیار بالا بود.  ابتکار با اشاره به اینکه در شرایط حساس محیط‌ زیستی در کشور قرار داریم، گفت: گردوغبار یکی از آثار جنگ است که کشور ما را درگیر خود کرده است و روزانه شاهد افزایش این پدیده هستیم. وی با بیان اینکه منشأ گردوغبار در کشورهایی مانند عراق، کویت، سوریه و عربستان است، افزود: در داخل کشور نیز منشأ گردوغبار داریم که در حال مطالعه آنها به صورت جداگانه در هر استان هستیم. ابتکار به مسئله آب اشاره کرد و گفت: مسئله آب و کمبود آن در سطح کشور و کل منطقه از موضوعات بسیار مهمی است که حل آن دیپلماسی آب را می‌طلبد.
در این همایش همچنین پیام بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به مناسبت این روز قرائت شد و سفیر فلسطین هم سخنرانی کرد.
منبع: شرق

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13848

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.