• امروز : شنبه - ۲۶ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Saturday - 15 June - 2024
3

جلوگیری از تخریب و تعدی به محیط زیست بخشنامه شد

  • کد خبر : 7168
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
جلوگیری از تخریب و تعدی به محیط زیست بخشنامه شد

در پی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم حفاظت از محیط زیست، رییس قوه قضاییه با ارسال بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، از آنها خواست نسبت به تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی جلوگیری به عمل آورند. به گزارش مهر، ‌در قسمت‌هایی از این بخشنامه، ‌آمده است: […]

dadgahدر پی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم حفاظت از محیط زیست، رییس قوه قضاییه با ارسال بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، از آنها خواست نسبت به تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی جلوگیری به عمل آورند.
به گزارش مهر، ‌در قسمت‌هایی از این بخشنامه، ‌آمده است: «در پی بیانات مهم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اهمیت و ضرورت صیانت از محیط زیست، خصوصا جنگل‌ها، مراتع، منابع آبی و جلوگیری از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی‌رویه اراضی کشاورزی و لزوم جدیت و هماهنگی کلیه مسوولان کشور در حفظ و سلامت محیط زیست و با توجه به وظایف ذاتی دستگاه قضایی، مراجع قضایی سراسر کشور مکلفند:

١- ضمن رسیدگی سریع و قاطع به پرونده‌های ارجاعی، با جدیت بیشتری نسبت به برخورد با متخلفین از قانون، خصوصا افراد ذی‌نفوذ اقدام نموده و نباید هیچ‌گونه کوتاهی و اغماضی در این رابطه صورت پذیرد.
٢- دادستان‌های سراسر کشور حسب وظیفه ذاتی مکلفند در صورت عدم شکایت دستگاه‌های اجرایی در موارد وقوع جرم در زمینه اموال عمومی نسبت به تعقیب متهمان اقدام قانونی به عمل آورند.
٣- روسای کل دادگستری استان‌ها مسوولیت نظارت بر اجرای این بخشنامه را عهده‌دار بوده و موظفند نتیجه اقدامات به عمل آمده را به صورت مرتب به حوزه ریاست قوه قضاییه گزارش نمایند.
۴- سازمان بازرسی کل کشور مکلف است با توجه به وظیفه سازمانی و با استفاده از ظرفیت وسیع قانونی، نظارت بر عملکرد مسوولان مربوطه را بیش از گذشته پیگیری و نتیجه را مستمرا به حوزه ریاست منعکس نماید.

بدیهی است دستگاه‌های اجرایی ذی ربط حسب وظیفه ذاتی لازم است علاوه بر نظارت بر واحدهای تحت امر، موارد جرم را به مراجع قضایی منعکس نمایند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز‌پیام قدردانی خود را نسبت به بیانات مقام معظم رهبری اعلام کرده است. معصومه ابتکار، ‌سخنان روز یکشنبه رهبری را باعث دلگرمی دوستداران طبیعت و محیط زیست کشور دانست و گفت: «وظیفه می‌دانم مراتب قدردانی خود، مدیران و کارشناسان حوزه محیط زیست را برای عنایت ویژه‌ای که نسبت به اهمیت آب، خاک و هوا و نیز حفاظت از طبیعت ایران اسلامی مبذول داشتید، اعلام نمایم.»

استاندار تهران هم با اشاره به توجه بالاترین مقام سیاسی کشور در خصوص لزوم حفاظت محیط زیست، ‌تخریب محیط زیست را جرم اعلام کرد و گفت: «‌مقام معظم رهبری بسیار دقیق مسائل را مطرح کردند که ما نیز فرامین ایشان را در یک و نیم سال گذشته اجرایی کرده‌ایم. بیانات ایشان وظایف ما را سنگین‌تر کرد تا نظارت و دقت خود را در حفظ محیط زیست بیشتر کنیم و از ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف زمین‌های منابع طبیعی جلوگیری کنیم.»

حسین هاشمی افزود: «با توجه به اینکه زمین در استان تهران ارزش افزوده بالایی دارد، بنابراین باید تمامی دستگاه‌های ذیربط علاوه بر حفظ محیط زیست، زمینخواری و ساخت و سازهای غیرمجاز، خط قرمز وظایف‌شان باشد. باید جلوی فاجعه تخریب محیط زیست را بگیریم، مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به پدیده کوه‌خواری اشاره کردند که منظور ایشان ساخت و ساز در ارتفاع بالای ١٨٠٠ متر است.»

به گفته هاشمی، جرم بودن تخریب محیط زیست از جملات کلیدی مقام معظم رهبری بود، لذا با همکاری قوه قضاییه و با قاطعیتی که این قوه دارد، می‌توان نسبت به جلوگیری از تخریب محیط زیست و ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.