• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7

تهیه شیوه‌نامه سمن‌های محیط‌زیستی تا پایان فصل

  • کد خبر : 13449
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
تهیه شیوه‌نامه سمن‌های محیط‌زیستی تا پایان فصل

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره اینکه تعداد سمن‌های محیط زیستی کشور ۷۷۸ سمن است، سال ۹۴ را سال افزایش کیفی سمن‌ها دانست و از تهیه شیوه‌نامه سمن‌ها تا پایان فصل پاییز خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا؛ محمد درویش، با اشاره […]

ahzaab_mosharekat_mardom_saman_gheyrdolati_tashakolمدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره اینکه تعداد سمن‌های محیط زیستی کشور ۷۷۸ سمن است، سال ۹۴ را سال افزایش کیفی سمن‌ها دانست و از تهیه شیوه‌نامه سمن‌ها تا پایان فصل پاییز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا؛ محمد درویش، با اشاره به اینکه به هنگام بازگشت ابتکار به سازمان حفاظت محیط زیست در شهریور سال ۹۲، حدود ۴۱۳ سمن داشتیم که بسیاری از آنها روی کاغذ سمن محیط زیستی بودند و هیچ فعالیتی نداشتند، افزود: در حال حاضر تعداد سمن‌ها به ۷۷۸ رسیده و تغییر چشمگیری داشته‌اند و افزایش کمی سمن‌ها نشانه بازگشت نشاط اجتماعی به کشور و اعتماد شهروندان است.

وی با تاکید براینکه بسیاری از سمن‌های محیط زیستی کیفیت و عملکرد صحیح را ندارند، گفت: افزایش کمی سمن‌ها برای سازمان حفاظت محیط زیست کافی نیست، زیرا هنوز بسیاری از آنها جلسه‌ای برگزار نمی‌کنند، برخوردار از وب سایت نیستند و حق عضویت نمی‌گیرند و دارای مقبولیت نیستند و در شرایطی که هر سمن باید حداقل ۷۰ عضو داشته باشد، برخی سمن‌ها فردی یا خانوادگی هستند.

کارگاه آموزشی سمن‌ها در فصل پاییز در سمنان برگزار می‌شود

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست سال ۹۴ را سال افزایش کیفی سمن‌ها نام گذاری کرده است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم حداقل در هر فصل یک کارگاه آموزشی برای سمن‌ها داشته باشیم؛ کارگاه فصل بهار در استان گلستان و فصل تابستان در آذربایجان شرقی برگزار شد. همچنین قرار است در فصل پاییز در سمنان و در فصل زمستان نیز در استان‌های هرمزگان یا بوشهر برگزار شود که این کارگاه‌ها با حضور نمایندگان ۳۱ استان برگزار می‌شوند، همچنین بهترین اساتید حوزه سرمایه اجتماعی و سمن‌ها دعوت می‌شوند تا در مورد ویژگی‌های سمن‌ها و شبکه NGO به آنها آموزش دهند.

درویش با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تنها ارگان دولتی است که توانسته تسهیل‌گر انتخابات آزاد بین نمایندگان سمن‌ها شود، گفت: در حال حاضر ۳۱ استان کشور برخوردار از شبکه غیر دولتی خاص آن استان است یعنی همه آنها دور هم جمع شده و پنج نفر را به عنوان نماینده خود و اعضای هیئت مدیره انتخاب کرده و گام بعدی آن است که اینها اساسنامه شبکه ملی یا اتحادیه ملی کل کشور را تنظیم کنند؛ این پنج نفر باید به عنوان نماینده سمن‌های کل کشور اعلام موجودیت و از فعالیت سمن‌های کل کشور حمایت کنند و مثل یک اتحادیه فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در کشور به سمن‌ها با نگاه‌های امنیتی نگاه می‌شود، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سیاست خود را بر روی افزایش کیفیت سمن‌ها به جای افزایش تعداد سمن‌ها گذاشته است. این نکته بسیار مهمی است که سمن‌ها نسبت به ویژگی‌های لازم خود وقوف پیدا کنند.

تهیه نقشه‌راه سمن‌ها تا پایان پاییز

مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود هسته مشورتی سمن‌های محیط زیستی که متشکل از اساتید این حوزه است، اظهار کرد: این اساتید در این حوزه به ما مشورت می‌دهند و تهیه شیوه‌نامه‌ای برای رتبه‌بندی سمن‌ها نیز با همکاری آنها صورت می‌گیرد؛ اینکه یک سمن خوب حداکثر می‌تواند ۱۰۰۰ امتیاز داشته باشد این هزار امتیاز را باید از طریق میزان مقبولیت اجتماعی، میزان حق عضویت، سابقه اعضا، استقلال مالی، تعداد پروژه‌های تعریف کرده، مقبولیت سمن در سازمان ملل، داشتن وب سایت و دو زبانه بودن وب سایت (فارسی و انگلیسی) و… کسب کنند که این ۱۰۰۰ امتیاز نقشه راه سمن‌هاست.

وی با بیان اینکه حداکثر تا آخر پاییز این شیوه‌نامه تهیه می‌شود، گفت: این شیوه‌نامه پس از تهیه در اختیار نمایندگان سمن‌ها قرار می‌گیرد تا آنها نیز نظراتشان را راجع‌به آن بدهند و در نهایت آن را منتشر می‌کنیم.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه سمن‌هایی که امتیاز بیشتری می‌گیرند، در اولویت واگذاری پروژه‌های سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند، گفت: سمن یک تشکیلات غیر دولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی و گروهی است که داوطلبانه برای شکوفایی در یک حوزه اجتماعی دور هم جمع می‌شوند؛ بنابراین سمن باید تشکیلاتی باشد که استقلال داشته باشد و چشم به کمک‌های دولتی نداشته باشد و بتواند هزینه‌هایش را از محل حق عضویت اعضایش تهیه کند، بنابراین سمنی که از ابتدای کار اعلام می‌کند من حق عضویت نمی‌گیرم یکی از مولفه‌های اساسی یک سمن واقعی را لحاظ نکرده است.

درویش با بیان اینکه برخی از سمن‌ها دلیل عدم فعالیت خود را عدم دریافت بودجه از دولت اعلام می‌کنند، افزود: این در حالی است که اصل ماجرا این است که بتوانید گروهی را که حاضر هستند، داوطلبانه سرمایه مادی و معنوی خود را هزینه کنند دور هم جمع کرده و دولت تسهیل‌گر فعالیت‌ها و اقدامات آنان باشد و مجوز ورود به مناطق حفاظت شده و تشکیل جلسات در جوامع محلی را ارائه دهد، البته این سمن‌ها می‌توانند از شرکت‌های داخلی و خارجی دوستدار محیط زیست نیز کمک مالی دریافت کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.