• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
3

تنها ۵۰ درصد از مراکز استانهای کشور دارای تصفیه خانه فعال هستند

  • کد خبر : 2488
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۷:۲۰

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، حسن پسندیده مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر به دلایل متعدد،  کشور دچار تنش آبی گردیده است ، اذعان داشت: یکی از راهها و سیاست های مقابله با این مسئله ، تدوین و تنظیم برنامه های کلان در حوزه بازچرخانی آب […]

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، حسن پسندیده مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر به دلایل متعدد،  کشور دچار تنش آبی گردیده است ، اذعان داشت: یکی از راهها و سیاست های مقابله با این مسئله ، تدوین و تنظیم برنامه های کلان در حوزه بازچرخانی آب و استفاده مجدد از این منابع با ارزش است . 
 
وی اضافه  کرد: بررسی اجمالی بر روی  وضعیت مدیریت  فاضلاب در مراکز استانها  نشان می دهد، تنها ۵۰ درصد از مراکز استانهای کشور در اجرای فرایندهای تصفیه فاضلاب شهری  دارای تصفیه خانه فعال بوده که بخشی از فاضلاب حاصل را تصفیه می نمایند  و حداقل ۱۵  مرکز استان  در خصوص مدیریت فاضلابهای شهری دارای  مشکلات اساسی بوده و تخلیه فاضلاب های آلوده در این مناطق منابع آب زیرزمینی، خاکهای منطقه و محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است. 
 
وی ادامه داد : تنها ۳۰ درصد از واحدهای تصفیه فاضلاب فعال دارای امکانات و توان هضم و یا تبدیل لجن های ناشی از فرایند تصفیه می باشند. 
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اهمیت و جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه های ملی مدیریت فاضلاب کشور گفت : وضعیت منابع آب کشور ، ایجاب می کند تا در خصوص ارتقای مدیریت فاضلابهای شهری واستفاده مناسب از پسابهای حاصله اقدام اساسی صورت گیرد. 
 
پسندیده  تصریح کرد: عدم تناسب ظرفیت تصفیه خانه های طراحی شده با نیاز شهری، فقدان راهبری مناسب در اخذ نتایج مطلوب در سیستم های تصفیه فاضلاب، فقدان سیستم های پایش لحظه ای ، اختلاط روان آبها با فاضلاب شهری، سوء مدیریت پسابهای حاصل از فرایند تصفیه و همچنین عدم تناسب اعتبارات پیش بینی شده با نیازهای اجرایی در امور مدیریت فاضلاب از جمله مسائل و مشکلات این بخش بشمار می رود. 
 
وی ادامه داد : بدیهی است رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی و تخلیه فاضلاب آلوده و لجن های ناشی از فرایند تصفیه به محیط  می تواند منابع آب، خاک و همچنین زنجیره غذایی را تحت تاثیر قرار داده و مخاطرات جدی بهداشتی و تهدید سلامت عمومی را سبب گردد. 
 
 پسندیده تاکید کرد: بر اساس تکالیف سازمانی و قوانین و مقررات تخصصی مربوطه، برنامه های نظارتی – عملیاتی تحت عنوان برنامه توانمندسازی مدیریت فاضلابهای شهری، صنعتی کشاورزی با تاکید بر استفاده مناسب از ظرفیت سایر دستگاه های اجرایی، شوراهای شهر و روستا، کمیسیون های تخصصی مجلس محترم شورای اسلامی و تشکل های غیر دولتی، تدوین گردیده است . 
 
وی ادامه داد: برنامه مذکور می تواند با کمک و همکاری اداره های کل محیط زیست و همچنین دستگاه های اجرایی ذیربط  در کاهش و تعدیل بحران آب در کشور و ارتقای وضعیت کیفی محیط زیست اثر گذار باشد. 
 
پسندیده با اشاره به جایگاه های تعریف شده قانونی در ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب ، کمیسیون ذیل ماده ۵ از آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب ۱۶/۳/۱۳۷۳ با حضور وزارتخانه های نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت می باشد، افزود: با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیئت محترم وزیران در تاریخ ۲۶/۵/۱۳۹۳ ریاست کمیسیون مذکور به سازمان حفاظت محیط زیست محول گردیده است. 
 
وی ادامه داد : برگزاری منظم و هدفمند این کمیسیون در سایه وفاق و همبستگی دولت تدبیر و امید می تواند فضای مدیریتی بهتری را در راستای اهداف مدیریت فاضلابهای شهری و حفظ محیط زیست و ارتقای نقش سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه های ملی مدیریت فاضلاب ایجاد نماید. 

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=2488

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.