• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
3

تشکل های زیست محیطی تغییر مسیر جاده پارک گلستان را خواستار شدند

  • کد خبر : 1513
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵

جمعی از اعضای تشکل های زیست محیطی فعال در استان های سمنان، خراسان شمالی و گلستان با اجتماع در مسیر جاده پارک ملی گلستان خواستار تغییر مسیر این جاده بین المللی به منظور حفظ طبیعت پارک شدند. در این اجتماع که روز شنبه با حضور ۱۵۰ عضو این تشکل ها برگزار شد، نسبت به وجود […]

جمعی از اعضای تشکل های زیست محیطی فعال در استان های سمنان، خراسان شمالی و گلستان با اجتماع در مسیر جاده پارک ملی گلستان خواستار تغییر مسیر این جاده بین المللی به منظور حفظ طبیعت پارک شدند.

در این اجتماع که روز شنبه با حضور ۱۵۰ عضو این تشکل ها برگزار شد، نسبت به وجود این جاده در داخل پارک اعتراض شد.

حاضران با در دست داشتن پارچه نوشته هایی نسبت به کشته شدن حیوانات این پارک در اثر برخورد با خودروهای عبوری و صدمات وارده به طبیعت توسط مسافران هشدار دادند. به اعتقاد تجمع کنندگان ، انتقال جاده بین المللی تهران – مشهد به خارج از پارک ملی گلستان برای حفاظت از جنگل و حیات وحش این منطقه ضروری است.

در شش ماهه گذشته علاوه بر کشته شدن حیوانات زیاد پارک ملی گلستان، سه قلاده پلنگ ایرانی نیز در اثر برخورد با خودروهای این مسیر تلف شده اند. بر اساس گزارش روابط عمومی محیط زیست استان گلستان، در طول یک سال گذشته شاهد کشته شدن ۱۵۰ گونه از انواع جانواران حیات وحش در طول مسیر این جاده بوده ایم .

به اعتقاد اعضای این تشکل های طرفدار محیط زیست ، با جابجایی این جاده و برداشتن دیواره های بتنی ارتباط بین جانوران شمال و جنوب پارک برقرار شده در غیر این صورت شاهد جدایی اکولوژیکی در منطقه خواهیم بود.

طبق اصل ۵۰ قانون اساسی در دو دولت گذشته موضوع تغییر مسیر جاده پارک ملی گلستان در دستور کار قرار گرفت و مصوبه این کار هم به دستگاههای مربوطه برای خروج جاده از پارک ملی گلستان و ایجاد مسیر آشخانه – گلیداغ – کلاله ، ابلاغ شد ، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است .

وقوع سیل در سال های ۸۰ و ۸۱ جان بسیاری از هموطنان ما را در این جاده گرفت و تغییر محل جاده علاوه بر حفظ حیات وحش، موجب نجات جان انسان ها نیز خواهد شد .

پارک ملی گلستان افزون بر ۹۰ هزار هکتار در شرق استان گلستان و در حد فاصل این استان و استان خراسان شمالی قرار دارد. پارک ملی گلستان شامل دره‏ها و چشم اندازهای متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه‏ها، نهرها و چشمه‏ها و آبشارها است و از تنوع زیستی و ارزش های اکوتوریستی بالایی برخوردار است.

تاکنون ۶۹ گونه پستاندار، ۱۵۰ گونه پرنده، ۳ گونه دوزیست و ۲۴ گونه از خزندگان در این پارک شناسایی شده اند، همچنین گونه‏های گیاهی آن ۱۳۶۵ مورد است.

پوشش گیاهی آن شامل ˈبلوط، بلندمازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیلف ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارسˈ است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=1513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.