• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

تاکید امام جمعه گرگان بر توسعه آشوراده همراه با حفظ محیط زیست

  • کد خبر : 8789
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۶:۰۷
تاکید امام جمعه گرگان بر توسعه آشوراده همراه با حفظ محیط زیست

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به طرح گردشگری تنها جزیره ایرانی خزر گفت: طرح توسعه آشوراده همراه با رعایت موازین زیست محیطی نشانه توسعه یافتگی است. دفتر امام جمعه گرگان آیت الله سید کاظم نورمفیدی در جمع نخبگان شهر جلین از توابع مرکز استان با اشاره به نقش جزیره آشوراده در توسعه گلستان […]

jazire_ashooradeh_2نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به طرح گردشگری تنها جزیره ایرانی خزر گفت: طرح توسعه آشوراده همراه با رعایت موازین زیست محیطی نشانه توسعه یافتگی است.
دفتر امام جمعه گرگان آیت الله سید کاظم نورمفیدی در جمع نخبگان شهر جلین از توابع مرکز استان با اشاره به نقش جزیره آشوراده در توسعه گلستان اظهار داشت: گلستان برای پیشرفت، نیاز به همگرایی و وحدت دارد، متاسفانه عده ای از گلستانی ها بدون درک واقعیت، به مخالفت با این طرح برخاسته اند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: رعایت موازین زیست محیطی در کنار توسعه آشوراده نشانه توسعه یافتگی و توجه نکردن به آن باعث عقب ماندگی است.

به گزارش ایرنا آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد، یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور است.

این جزیره با آب و هوای معتدل در حاشیه ساحل و غرب بندرترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.

آشوراده در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده، نیز آمده و گفته می شود با بالا آمدن سطح آب دریای خزر هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته است.

این جزیره تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما با وقوع سیل در سال ۱۳۷۲ این جزیره خالی از سکنه شد.

آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بدلیل بحث پناهگاه حیات وحش است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان می باشد، ضمن اینکه ۴۰ درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آید.

پوشش گیاهی این جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در آن زندگی می کنند.

طرح گردشگری آشوراده نیز که در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان گلستان تاثیرگذار است، در قالب تفاهمنامه ای بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضاء و اجرای آن در سفر آذرماه ۹۳ ریاست جمهوری به گلستان اعلام شد.

براساس تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار است ۱۰ درصد این جزیره به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان همچنین با بیان اینکه کشور باید با حساب و کتاب اداره شود، گفت: نخبه پروری و فرهیخته پروری باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

آیت الله نورمفیدی در ادامه توجه به نخبگان را امری مبارک و نشانه توسعه یافتگی دانست.

امام جمعه گرگان افزود: باید فرهنگ نخبه پروری نهادینه شده و به نخبگان خود احترام گذاشته و نظرات آنان را باعث رشد و توسعه کشور بدانیم.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: کشورهای توسعه یافته، وقتی در شرایط سخت و بحرانی گرفتار می شوند با کمک نخبگان و متفکران خود راهکار یافته و زمینه رشد را فراهم می کنند.

آیت الله نورمفیدی، معیارهای نخبگی را یادگیری مستمر، کار درست و صحیح، خلاقیت، ایمان، پرهیز ازغرور و خدمت به مردم برشمرد.

به گفته امام جمعه گرگان، در نگاه اسلامی نخبه به کسی گفته می شود که دلش سرشار از نور ایمان باشد و دلی که شیرینی محبت پروردگار را نچشیده باشد، فرهیخته نیست.

جلین از توابع شهرستان گرگان بوده و در حدود ۸ کیلومتری مرکز گلستان واقع است، جاده سراسری تهران – گرگان – مشهد این شهر را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.