• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
2

تاثیر مخرب تحریم ناعادلانه جهانی علیه ایران بر محیط زیست

  • کد خبر : 11502
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۱۱
تاثیر مخرب تحریم ناعادلانه جهانی علیه ایران بر محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اثرات مخرب ناشی از تحریم های ناعادلانه جهانی بر محیط زیست ایران، محیط زیست جهان را نیز تهدید می کند، گفت: یکی از مهمترین راهکارها برای حل این مساله توجه به بحث انتقال فناوری و ضرورت حمایت مالی از کشورها در توافقنامه جایگزین پروتکل کیوتو برای […]

ebtekar_reis_mohite_zistرییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اثرات مخرب ناشی از تحریم های ناعادلانه جهانی بر محیط زیست ایران، محیط زیست جهان را نیز تهدید می کند، گفت: یکی از مهمترین راهکارها برای حل این مساله توجه به بحث انتقال فناوری و ضرورت حمایت مالی از کشورها در توافقنامه جایگزین پروتکل کیوتو برای پس از ۲۰۲۰ است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با سفیران کشورهای نروژ، سوئد، سوییس و فنلاند در ایران اظهار کرد: گاز طبیعی باید به عنوان سوختی پاک، جایگزین سوخت های فسیلی در جهان شود و استفاده از این سوخت به عنوان سوخت جایگزین در کنفرانس پاریس مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: برای دستیابی به توافقنامه ای موفق در پاریس باید شروط توازن، عدالت، تفاوت و ادای تعهدات و مسوولیت های تاریخی کشورها مورد توجه قرار گیرد و از زبان تحریم یا دادگاه پرهیز شود.

ابتکار به اقدامات ایران در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش طرح های ملی، برنامه جامعی تحت عنوان اقتصاد کم کربن در حال پیگیری است که هدف آن تلاش در راستای اصلاح فرآیند ها برای کاهش استفاد از سوخت های فسیلی است.

وی با تاکید بر علاقمندی ایران به گسترش روابط با سایر کشورها به ویژه در حوزه محیط زیست جهانی، اهمیت محیط زیست و تاثیرات آن را جهانی اعلام کرد و افزود: محیط زیست موضوعی جهانی است و مرزهای سیاسی شناخته شده میان کشورها نمی تواند مانعی برای حل و فصل مباحث محیط زیستی و اشتراک تجربیات در این حوزه باشد بنابراین باید همه کشورهای جهان برای رفع چالش های این حوزه همکاری کنند.

معاون رییس جمهوری با یادآوری آخرین گزارش های جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین، افزایش ۸۵ صدم سلسیوس دمای هوا در جهان و افزایش ۱.۵ درجه ای در ایران اظهار کرد: این افزایش دما در ایران که احتمالا جهان در پایان قرن حاضر آن را تجربه خواهد کرد از جمله مهمترین تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی در این کشور است.

** ضرورت تدوین توافقنامه مورد قبول تمام کشورها برای مواجهه با تغییرات آب و هوایی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تغییرات آب و هوایی و تاثیرات منفی آن از جمله مهمترین بحران های کنونی جهان است، تصریح کرد: موضوع تغییرات آب و هوایی از اهمیت ویژه ای برای جهان و ایران برخوردار است و از این رو ایران امیدوار است با همکاری سایر کشورها، توافقنامه مورد قبول تمام کشورها برای پذیرش مسوولیت در مواجهه با این بحران جهانی تدوین شود.

ابتکار، آب را یکی از مهمترین حوزه های متاثر از تغییرات اقلیم دانست و افزود: بی شک پدیده گرمایش زمین به دلیل افزایش سطح تبخیر آب، کاهش نزولات جوی و خشکسالی تالاب ها و دریاچه ها و رودخانه ها تاثیر منفی وسیعی بر حوزه آبی ایران داشته است و به دلیل همین آسیب های گسترده، ایران علاقمند به همکاری با جامعه جهانی برای مقابله با اثرات مخرب پدیده تغییرات آب و هوایی است.

وی خشک شدن و تخریب اکوسیستم تالاب ها، تهدید تنوع زیستی جانوری و گیاهی، تخریب و آتش سوزی جنگل ها بر اثر افزایش دما و خشکسالی را متاثر از تغییرات آب و هوایی برشمرد و خاطرنشان کرد: تحریم های ناعادلانه علیه ایران مانع اجرای برنامه ها و طرح های هماهنگ با سازگاری و انطباق با تغییرات آب و هوایی در ایران شده و به دلیل محدودیت های ایجاد شده، ایران از دستیابی به استانداردهایی که نیازمند تکنولوژی و فناوری های نوین است، محروم شده است.

** نروژ عضو گروه هشت کشور طرفدار اصلاح یارانه سوخت فسیلی

اودلیسه نورهیم سفیر نروژ در تهران که هماهنگ کننده این دیدار نیز بود، با اشاره به عضویت نروژ در گروه هشت کشور شناخته شده به عنوان دوستان اصلاح یارانه سوخت فسیلی(کاستاریکا، دانمارک، اتیوپی، فنلاند، نیوزلند، نروژ، سوئد و سوییس) گفت: در همین راستا و با توجه به تاثیر سوخت های فسیلی در انتشار گازهای گلخانه ای، با انتشار اطلاعیه هایی، سایر دولت ها را نیز به اولویت بندی اصلاح یارانه سوخت فسیلی تشویق می کنیم.

نورهیم افزود: اطلاع رسانی به سایر کشورهای خارج از گروه طرفداران اصلاح یارانه سوخت فسیلی پیش از برگزاری کاپ ۲۱ (نشست تغییرات آب و هوا) که قرار است در آذرماه سال جاری در پاریس برگزار شود، از مهمترین اهداف و اقدامات این گروه است.

سفیر نروژ تاکید کرد: این اقدام با حمایت موسسه بین المللی توسعه پایدار صورت می گیرد و هدف از آن شفاف سازی مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این اقدام برای همه کشورهای دنیا است.

در ادامه سفیران کشورهای حاضر در جلسه نیز به شرح برنامه های ملی هماهنگ خود با طرح مذکور پرداختند و از علاقمندی خود برای همکاری های دوجانبه با ایران خبر دادند.

** دعوت از ایران برای پیوستن به یک تعهد جهانی

حاضرین در این جلسه با اشاره به صدور بیانیه برخی کشورها در اجلاس اخیر کشورهای موسوم به G20 مبنی بر متعهد شدن به حذف، تعدیل و هدفمندی یارانه ها بر سوخت های فسیلی که خردادماه سال جاری در مونیخ برگزار شد، از ایران خواستند که به این حرکت بپیوندد.

در این جلسه همچنین سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست توضیحاتی در مورد طرح اقتصاد کم کربن به عنوان برنامه ملی کشور برای مدیریت مصرف منابع انرژی و مقابله با تغییرات آب و هوا ارایه کرد و از بررسی بیانیه صادره از طرف کشورهای گروه ۲۰ خبر داد و گفت: نتیجه بررسی و درخواست برای پیوستن ایران به این تعهد از مجاری دیپلماتیک اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.