• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

اعتبار انتقال آب زاب به ارومیه از محل بودجه آب های مرزی تامین می شود

  • کد خبر : 3013
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۹:۱۳

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: اعتبار اجرای طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه از بودجه پیشنهادی ستاد احیای دریاچه ارومیه حذف و مقرر شد از محل بودجه آب های مرزی تامین شود. در جلسه یکشنبه ( ۱۱ آبان ) هیات دولت به ریاست رییس جمهوری تشکیل و بودجه اجرای طرح های نجات […]

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: اعتبار اجرای طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه از بودجه پیشنهادی ستاد احیای دریاچه ارومیه حذف و مقرر شد از محل بودجه آب های مرزی تامین شود.

در جلسه یکشنبه ( ۱۱ آبان ) هیات دولت به ریاست رییس جمهوری تشکیل و بودجه اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه با اعتبار۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به تصویب رسید.

عیسی کلانتری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: کارگروه نجات دریاچه ارومیه مبلغ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان را برای اجرای طرح های نجات این حوضه آبی پیشنهاد داد که از این مبلغ حدود ۷۶۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

وی افزود:برای فاز اول نجات دریاچه ارومیه ۱۰ طرح از جمله انتقال آب زرینه رود به سیمینه رود، انتقال آب از رودخانه زاب، طرح نکاشت، انتقال آب رودخانه آجی چای به دریاچه ارومیه، آبیاری تحت فشار، افزایش راندمان انتقال آب به مزارع و تهیه نقشه کاداکسر که مالکیت زمین، وسعت، نوع کشت و نحوه تامین آب آنرا مشخص می کند جزو طرح های اولویت دار برای اجرا معرفی شدند.

وی ادامه داد:درجلسه تصویب بودجه نجات دریاچه ارومیه دو طرح ‘ انتقال آب از رودخانه زاب ‘ و طرح ‘ نکاشت ‘ از بودجه پیشنهادی حذف و بقیه طرح ها با مبلغ پیشنهادی به تصویب رسید.

به گفته وی تا دو روز آینده بودجه تصویب شده به سازمان ها و نهادهای مجری طرح ها ابلاغ می شود.

کلانتری گفت: مقرر شد اعتبار اجرای طرح انتقال آب از رودخانه زاب با مبلغ حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از محل بودجه آبهای مرزی تامین شود.

وی افزود: همچنین به علت بارندگی های مناسب در دو ماه گذشته قرار شد طرح نکاشت امسال اجرا نشود بنابراین بودجه پیشنهادی این طرح که مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بود نیز از بودجه پیشنهادی حذف شد.

طرح نکاشت یک طرح سه ساله است که بر اساس آن قرار بود برای آبرسانی بیشتر به دریاچه ارومیه، کشاورزان اطراف حوضه آبریز این دریاچه محصول کشت نکنند و خسارت آنها تامین شود.

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه افزود: اما به علت بارندگی های مناسب اجرای این طرح برای امسال متوقف شد اما اگر نیاز باشد سال آینده اجرا می شود.

کلانتری گفت: در دو ماه گذشته حدود ۱۰۰ میلیمتر بارندگی در منطقه آبریز دریاچه ارومیه داشته ایم که این رقم سال گذشته دو میلیمتر بوده است بنابراین وضعیت کنونی دریاچه مناسب است.

وی گفت: بودجه تصویب شده برای چهار ماه آخر سال است و بودجه سال آینده را به دولت پیشنهاد دادیم که باید در مجلس تصویب شود.

هیات وزیران عصر یکشنبه ( ۱۱ آبان ) در جلسه ای به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ، طرح های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه مشتمل بر طرح های اجرایی، هدف کمی و اعتبارات مورد نیاز را به تصویب رساند.

بر این اساس وزرات جهاد کشاورزی نیز موظف شد نسبت به اولویت مطالعه و اجرای شبکه های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام کند.

علاوه بر این، وزرات نیرو نیز موظف شد ضمن نصب کنتورهای هوشمند حجمی مورد نیاز چاه های کشاورزی و نصب ابزار مناسب اندازه گیری حجمی آب در شبکه های آبیاری، نسبت به اصلاح پروانه بهره برداری اقدام کند.

همچنین به منظور تدوین و پیاده سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع رسانی، آگاه سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود و اهمیت احیای دریاچه ارومیه، مجموعا اعتباری برابر با ۲۰۰ میلیارد ریال در اختیار استانداری های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی وکردستان قرار گرفت.

سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حفاظت محیط زیست نیز موظف شده اند نسبت به شناسایی کانون های تولید ریزگرد و تثبیت آنها، برنامه عملیاتی و اولویت های اجرایی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارایه کنند.

در این راستا ، سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد نسبت به مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه با اولویت منطقه جنوبی آن، برنامه عملیاتی و اولویت های اجرایی را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارایه کند.

همچنین هیات دولت به وزارت امور خارجه اجازه داد تا سهمیه و حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی در سال ۱۳۹۳ را با رعایت قوانین و مقررات مربوط، از محل اعتبار سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی و تعهدات قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور پرداخت کند.

هیات دولت ۲۷ پیشنهاد برای نجات دریاچه ارومیه را به تصویب کرده است که بعد برای فاز اول ۱۰ مصوبه اجرایی خواهد شد.

انتقال آب زرینه رود به سیمینه رود، انتقال آب از رودخانه زاب، انتقال آب رودخانه آجی چای به دریاچه ارومیه، آبیاری تحت فشار، افزایش راندمان انتقال آب به مزارع و تهیه نقشه کاداکسر که مالکیت زمین، وسعت، نوع کشت و نحوه تامین آب آنرا مشخص می کند جزو طرح های اولویت دار برای اجرا هستند.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است.

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

اکنون این دریاچه در شرایط بحرانی خشک شدن قرار دارد و دولت یازدهم برای نجات این حوضه آبی ستاد احیای دریاچه ارومیه را تشکیل داده است که این ستاد ۲۷ پیشنهاد را در قالب مصوبه به تصویب رسانده است که اگر عملیاتی برخی از این مصوبات که مطالعاتی است آغاز شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.