• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
2

ارتفاع متوسط توده های جنگلی زاگرس چهار متر کاهش یافته است

  • کد خبر : 6965
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
ارتفاع متوسط توده های جنگلی زاگرس چهار متر کاهش یافته است

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ارتفاع متوسط توده های جنگلی زاگرس از ۱۲ متر به ۸ متر کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، محمد درویش روز پنجشنبه در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: همچنین چتر تاج پوشش ۷۵ درصدی درختان زاگرس به کمتر از ۲۵ […]

darvish_2مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ارتفاع متوسط توده های جنگلی زاگرس از ۱۲ متر به ۸ متر کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، محمد درویش روز پنجشنبه در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: همچنین چتر تاج پوشش ۷۵ درصدی درختان زاگرس به کمتر از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که میلیون ها درخت بلوط در طول یک دهه گذشته خشک شده است که تشدید ریزگردها را به دنبال داشته است.

درویش ادامه داد: هر هکتار جنگل پهن برگ می تواند سالانه تا ۲ هزار متر مکعب آب را در خاک نفوذ دهد و از هدر رفت آن جلوگیری کند، در حقیقت سرعت نفوذ آب در خاک جنگلی دست کم ۴۰ برابر خاک غیر جنگلی است.

وی افزود: بنابراین حراست از رویشگاه های جنگلی به طور همزمان دو کارکرد مثبت دارد یکی اینکه سفره های زیرزمینی را پر می کند و دیگر اینکه با کاهش ضریب هرز آب، از جابجایی خاک و هدر رفت آب جلوگیری می شود.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در واقع حفظ رویشگاه ۶ میلیون هکتاری زاگرس به معنی تامین آب برای نیاز شرب مردمان کلان شهری است که ۱۲ برابر تهران امروز جمعیت دارد و به تنهایی می تواند تشنگی ۱۵۰ میلیون انسان را از بین ببرد.

وی اظهار کرد: هنوز بیش از ۶۰ درصد عشایر و ۱۰ درصد روستانشینان زاگرس به چوب درختان زاگرس به عنوان سوخت و زغال نگاه می کنند که نگران کننده است.

درویش گفت: باید تلاش کنیم با کمک دانش میان رشته ای، وابستگی معیشتی به جنگل های زاگرس را کاهش دهیم، همچنین با برنامه ریزی موجب رونق کسب و کار سبز و استحصال انرژی های نو شویم.

دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس امروز – پنج شنبه – در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.