• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1

احیای دریاچه ارومیه غیرممکن است

  • کد خبر : 3242
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲

پدر علم کویرشناسی ایران احیای دریاچه ارومیه را غیرممکن دانست و گفت: دریاچه ارومیه باید به بزرگترین پارک گیاهی و حیوانی دنیا تبدیل شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، کردوانی با اشاره به اینکه تمام طرح‌های بزرگ ملی قبل از انقلاب تا کنون را مورد بررسی قرار داده است، اظهار داشت: طرح‌هایی از جمله ایجاد دریاچه […]

پدر علم کویرشناسی ایران احیای دریاچه ارومیه را غیرممکن دانست و گفت: دریاچه ارومیه باید به بزرگترین پارک گیاهی و حیوانی دنیا تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کردوانی با اشاره به اینکه تمام طرح‌های بزرگ ملی قبل از انقلاب تا کنون را مورد بررسی قرار داده است، اظهار داشت: طرح‌هایی از جمله ایجاد دریاچه برای تغییر آب و هوا، شکافتن کوه البرز، جنگل کاری و کانال‌ کشتیرانی در دوره‌های گذشته مطرح بوده که بنده مخالفت کردم، چرا که ما نمی‌توانیم آب و هوا را تغییر دهیم، تمام این طرح‌ها قابل رد است.
وی با اعلام “ریزگردی را که از عراق ممکن است به شهرهای جنوبی ما منتقل شود می‌توان با پاشیدن ریگ و شن حل کرد” گفت: از ۳۰ سال گذشته تا کنون موضوع غارت آب را نیز مطرح کردم و گفتم که ۹۰ درصد چاه رفسنجان باید بسته شود، چرا که طلای سبز در خطر است. در واقع بنده موضوعات بسیاری در خصوص کشور مورد بررسی و مطالعه قرار دادم که یکی از آنها دریاچه ارومیه است.
پدرعلم کویر شناسی ایران با اظهار “عاشق دریاچه ارومیه هستم” افزود: دریاچه ارومیه فوت شده است و قابل احیا نیست. دریاچه ارومیه خود حوزه آب‌ریز بوده و با بارور سازی ابرها و انتقال آب قابل بازگشت نیست.
کردوانی با بیان اینکه موجوداتی از جمله حیوان و انسان از دریاچه ارومیه برای زندگی خود استفاده می‌کنند، افزود: در گذشته اطراف دریاچه ارومیه لجن بود که برای دوا و درمان استفاده می‌شد ولی اکنون دیگر شاهد آن لجن‌ها اطراف دریاچه ارومیه نیستیم.
وی با اشاره به “ما می‌توانیم از نمک دریاچه ارومیه استفاده درست کنیم” گفت: اینجا باید بگویم نه‌تنها بارور سازی ابرها برای دریاچه ارومیه جوابگو نیست بلکه در خصوص یزد و گرمسار نیز خیانت محسوب می‌شود.
این کارشناس مسائل محیط زیست با اشاره به اینکه طرفداران افراطی محیط زیست متوجه نیستند که چاه‌های اطراف دریاچه در حال شور شدن است، افزود: اکنون به کشاورزان پول دادند تا برای امسال کشت نکاشت داشته باشند، در واقع پول بگیرند و سبزیجاتی که نیاز به آب کمتری دارند کاشته شود و حتی در برخی فصول کشت نداشته باشند.
کردوانی با اشاره به اینکه در ارومیه ۳۶ درصد مردم مشغول به کشاورزی هستند و در تهران ۳ درصد مردم به این امر فعالیت دارند، گفت: درست است ۵۰ سانت آب دریاچه ارومیه بالا آمده است اما باید بگویم دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد و انتقال آب زاب صغیر نیز فایده ندارد، چرا که نباید آب به دریاچه بریزند، دریاچه ارومیه اسهال شده است.
وی با اعلام “نمک دریاچه ارومیه ریزگرد ندارد چرا که نمکش به‌شکل بلور و کریستال است که می‌توان از این نمک برای خمیر دندان به‌عنوان مواد اولیه استفاده کرد” اظهار داشت: تا ۱۲ سال دیگر نیز دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد، در واقع ابتدا باید نمک دریاچه را جمع کنند و بعد به احیا و تبدیل آن به چیز دیگر بیندیشند.
پدر علم کویر شناسی با اشاره به اینکه برداشت نمک از دریاچه ارومیه میلیارد‌ها تومان کمک به اقتصاد می‌کند، افزود: هرروز ده‌ها میلیون تن برای چاه نفت نمک می‌خواهند، چرا از نمک دریاچه ارومیه استفاده نمی‌کنند، وقتی دوسوم نمک ایران مربوط به این دریاچه است.
کردوانی با بیان اینکه نمک دریاچه ارومیه می‌تواند فله‌ای در انبار نگهداری شود و به‌عنوان مواد اولیه خمیر دندان به کشورهای دیگر فروخته شود، عنوان کرد: همه دریاچه‌ها را به‌جز دریاچه ارومیه می‌توان احیا کرد که البته همین‌جا باید بگویم تالاب گاوخونی و طشت را نمی‌توان احیا کرد.
وی بیان کرد: راهکار برای احیای دریاچه ارومیه این است که ابتدا نمک را جمع‌آوری کنند و بعد ۱۰ سانت شن و ماسه ریخته و پس از آن تخم گیاه ریخته و پوشش گیاهی با حیواناتی از جمله آهو را شاهد باشیم، در واقع دریاچه ارومیه می‌تواند به‌عنوان پارک گیاهی و حیوانی دنیا محسوب شود و برای اطراف آن نیز کشاورزان پسته بکارند و با آبیاری قطره‌ای چنین کشتی داشته باشند، در حقیقت باغ پسته اطراف دریاچه ارومیه شکل گیرد.
پدر علم کویر شناسی ایران گفت: دریاچه اکنون روانی شده است و باید فکر جدی برای آن بکنیم که نه‌تنها در زمینه اقتصادی در زمینه اجتماعی و سیاسی باید فکری در این زمینه کرد و دریاچه ارومیه را به پارک گیاهی دنیا تبدیل کرد.

پاشیدن ریگ و شن راه حل مبارزه با ریزگرد عراق

پدر علم کویر شناسی ایران گفت: پاشیدن ریگ و شن راه حل مبارزه با ریزگرد عراق است.

کردوانی در خصوص ریزگرد‌های ناشی از کشور عراق بیان کرد: این مشکل را می‌‌توان با پاشیدن ریگ و شن بر روی خاک عراق برطرف کرد در حقیقت پیشنهاد بنده این است که این امر هر چه سریعتر رخ انجام شود.
وی ادامه داد: در موضوعاتی از جمله آلودگی هوا باید بگویم نیاز به همکاری تمام مسئولان و توسعه حمل و نقل عمومی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.