• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

ابتکار: کمپین کتابخوانی محیط زیستی در مدارس سراسر کشور ایجاد شود

  • کد خبر : 13249
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
ابتکار: کمپین کتابخوانی محیط زیستی در مدارس سراسر کشور ایجاد شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد (سمن) فعال در حوزه محیط زیست می توان کمپین کتابخوانی محیط زیستی در مدارس ایجاد کرد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار شب گذشته در […]

ketab_zistmohitiمعاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد (سمن) فعال در حوزه محیط زیست می توان کمپین کتابخوانی محیط زیستی در مدارس ایجاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار شب گذشته در مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره سپیدار تاکید کرد: این اقدام می تواند منجر به نهضت فراگیر یا کمپین کتابخوانی محیط زیستی در مدارس سراسر کشور و ترویج فرهنگ مطالعه با استفاده از جاذبه طبیعت و محیط زیست شود.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: بدون شک کودکان و نوجوانان نقش موثری در حفظ محیط زیست دارند زیرا می توانند اصلاح گر بسیاری از رفتارهای والدین خود باشند و چه بسا زاویه دید کودکان و نوجوانان به محیط زیست اثربخشی بیشتری داشته باشد و بیان واقعیت های محیط زیست کشور از زبان آنها منجر به ایجاد تفکر عمیق تری در جامعه شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مسوولان جشنواره سپیدار می توانند با استفاده از ظرفیت سمن های محیط زیستی استانی به صورت دوره ای اقدام به دعوت از نویسندگان یا مترجمان کتاب های برگزیده این جشنواره برای حضور در مدارس کشور و ایجاد نهضت فراگیر یا کمپین کتابخوانی محیط زیستی داشته باشند.
وی با اشاره به پیشگامی نهادهای مدنی، مردمی و بخش خصوصی در برگزاری جشنواره سپیدار، گفت: یکی از شاخص های مهم جوامع فرهیخته، پیشگامی مردم در بسیاری از امور و حرکت دولت ها پشت سر مردم است.
ابتکار تاکید اصل ۵۰ قانون اساسی بر همگانی بودن وظیفه حفاظت از محیط زیست کشور را تایید همین ضرورت پیشگامی مردم و پذیرش مسوولیت اجتماعی از سوی آنها برای حفاظت از محیط زیست دانست.
وی با مرور تلاش دولت برای حمایت از کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: یکی از اهداف سازمان حفاظت محیط زیست در این حوزه، حمایت از کتاب کودک با موضوع محیط زیست است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری نقش مهم سمن های استانی در ایجاد ارتباط با مردم بومی و محلی و ارایه آموزش های محیط زیستی به آنها، گفت: می توانیم با استفاده از پتانسیل سمن های استانی به صورت دوره ای اقدام به دعوت از نویسندگان یا مترجمان کتب برگزیده این جشنواره برای حضور در مدارس استان ها و معرفی کتاب به کودکان و نوجوانان و کتاب خوانی جمعی در مدارس داشته باشیم.
ابتکار همچنین با تاکید بر اهمیت مصوبه سازمان ملل در خصوص اهداف توسعه ای جهان برای ۱۵ سال آینده با محوریت توسعه پایدار ، تصریح کرد: ایران به رغم کاستی ها و چالش های فراوان پیش روی دولت یازدهم، اقدامات بسیار جدی برای حفظ محیط زیست و رفع چالش های کنونی آن آغاز کرده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست آموزش و فرهنگ سازی حفظ محیط زیست را از جمله اقدامات در راستای حفظ محیط زیست برشمرد و گفت: افزایش و توسعه مدارس محیط زیستی Eco_ Schools ، اجرای طرح مدارس جامع محیط زیستی (جم) با همکاری وزارت اموزش و پرورش، تغییر محتوا و بازنگری در مطالب کتب درسی دانش آموزان با رویکرد آموزش های محیط زیستی، آموزش محیط زیستی مربیان پیش آهنگی، احیای جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران پس از ۱۰ سال وقفه، جریان سازی محیط زیستی توسط هنرمندان و ورزشکاران به عنوان سفیران محیط زیست از جمله مهمترین اقدامات برای توسعه فرهنگی حفظ محیط زیست با همکاری سایر دستگاه ها است.

*** جشنواره سپیدار نخستین جشنواره محیط زیستی
جشنواره سپیدار نخستین جشنواره محیط زیستی است که با همکاری ارگان های مختلف مانند انتشارات فنی ایران، سازمان محیط زیست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن نویسندگان کودکان و نوجوان، نشریه دوچرخه و اداره تغییرات کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است. ایده اصلی برگزاری این جشنواره خطراتی است که محیط زیست را تهدید می کند.
بنابر اعلام دبیرخانه این جشنواره، در مجموع ۳۷۰ کتاب منتشر شده از سوی ناشران مختلف در زمینه محیط زیست در طی ۱۳ سال گذشته (۹۳-۸۰) مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۱۹۰ عنوان داستان، شامل ۱۲۱ داستان تالیفی و ۶۸ داستان ترجمه، ۷۴ کتاب شعر شامل ۷۳ عنوان تالیفی و ۱ عنوان ترجمه و ۱۰۶ کتاب غیرداستانی شامل ۳۳ عنوان کتاب تالیفی و ۷۳ عنوان ترجمه بود.
در بخش آثار چاپ نشده نیز ۲۸۰ اثر در بخش بزرگسال شامل ۹۰ شعر و ۱۹۰ داستان و ۴۴۷ اثر در حوزه کودک و نوجوان به دبیرخانه این جشنواره رسید.
بر اساس این گزارش، در مجموع ۲۱ کتاب داستان شامل ۱۲ عنوان ترجمه و ۹ عنوان تالیف و ۷ کتاب غیر داستانی به مرحله نهایی رسیده و در زمینه شعر نیز هیچ کتابی به مرحله نهایی نرسید.
همچنین ۱۴ اثر از آثار منتشر شده در مطبوعات کودک و نوجوان، ۱۲ داستان چاپ نشده بزرگسال و ۷ شعر به مرحله نهایی رسید. در زمینه آثار چاپ نشده کودک و نوجوان نیز ۷۲ نفر با ۸۶ اثر به مرحله نهایی رسید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.