• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

ابتکار: اعتبار ویژه به تالاب های پریشان و بختگان اختصاص یافت

  • کد خبر : 6850
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
ابتکار: اعتبار ویژه به تالاب های پریشان و بختگان اختصاص یافت

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص ردیف های اعتباری ویژه برای تالاب های پریشان، انزلی و بختگان خبر داد. به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در آیین بهره برداری از ساختمان دفتر منطقه ای مرکز و غرب آسیای کنوانسیون بین المللی تالاب ها در رامسر افزود: برای مدیریت تالاب […]

talaabمعاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص ردیف های اعتباری ویژه برای تالاب های پریشان، انزلی و بختگان خبر داد.
به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در آیین بهره برداری از ساختمان دفتر منطقه ای مرکز و غرب آسیای کنوانسیون بین المللی تالاب ها در رامسر افزود: برای مدیریت تالاب های هورالعظیم و شادگان به منظور مقابله با گرد و غبار نیز اعتباراتی پیش بینی شده است.

وی با یادآوری این که رییس جمهوری ایران توجه ویژه ای به موضوع تالاب ها دارد، خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهوری اهمیت ویژه ای برای موضوع محیط زیست و مسایل مربوط به آن قائل است.

ابتکار با اشاره به برخی از تالاب های موجود در ایران از آغاز ورود آب به تالاب بین المللی هامون خبر داد و گفت: خبر خوش این که از رودخانه هیرمند نیز آب وارد تالاب هامون می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی علمی، دقیق و کارشناسانه برای حفاظت کامل از تالاب های کشور، اظهار داشت: این برنامه ها مبتنی بر توانمندی ذاتی تالاب ها و همکاری جوامع محلی و نهادهای بین المللی خواهد بود.

ابتکار تصریح کرد: انتظار از همه دست اندرکاران حمایت جدی از مرکز منطقه ای کنوانسیون بین المللی رامسر است تا این مرکز فعالانه به وظایف خود عمل کند.

معاون رییس جمهوری برگزاری این نشست در شهر رامسر را دارای پیام حفاظت از تالاب ها و همکاری های منطقه ای و جهانی در این خصوص دانست و اظهار داشت: تالاب ها برد بین المللی دارند و حفاظت از آنها از لحاظ امنیت اجتماعی، اقتصادی، صلح و همکاری بین کشورهای بسیار مهم است.

وی با اشاره به آسیب های وارده شده به مناطق مرکز و غرب آسیا از ناحیه تخریب محیط زیست و جنگ و درگیری های متعدد، خاطرنشان کرد: کنوانسیون جهانی رامسر از نخستین کنوانسیون های جهانی بود که به امضا رسید و ایران پیشگام آن بوده است.

ابتکار با اشاره به ضرورت همکاری های علمی، استفاده از روش های نوین و همکاری گرفتن از جوامع محلی در مدیریت تالاب ها، گفت: با همکاری مردم اتفاقات خوبی برای نجات تالاب ها در ایران می افتد، به گونه ای که می توانیم از این تجربیات علمی مستندسازی شده برای انتقال تجربیات استفاده کنیم.

* شهر رامسر با کنوانسیون تالاب ها آوازه جهانی یافته است

لو یانگ مدیر منطقه مرکز و غرب آسیای کنوانسیون بین المللی رامسر نیز در این آیین با اشاره به عضویت ۲ هزار و ۱۰۰ تالاب در جهان به در این کنوانسیون بین المللی گفت: شهر رامسر با این کنوانسیون آوازه جهانی یافته است.

وی افزود: امروز تالاب های بین المللی جهان به نام شهر زیبای رامسر شناخته می شوند.

یانگ یادآور شد: مسایلی که در زمان امضای این کنوانسیون در رامسر در سال ۱۹۷۱ یعنی ۴۴سال پیش مطرح شده بود امروز توسعه پیدا کرده است.

یانگ تصریح کرد: بهره برداری خردمندانه، استفاده پایدار و معیشت پایدار که در مفاد کنوانسیون بین المللی رامسر آمده امروز برای بشریت بسیار اهمیت دارد و نیاز به مدیریت مطلوب و شناسایی درست نیازهای تالاب ها است.

مدیر منطقه مرکز و غرب آسیای کنوانسیون بین المللی رامسر تاکید کرد: حفاظت از تالاب ها و تاثیر آن بر زندگی مردم و محیط زیست امروز بیش از پیش آشکار شده است.

وی با یادآوری اهمیت تالاب ها برای زندگی امروز انسان ها گفت: کنوانسیون از ابتکارات منطقه ای در زمینه حفاظت از تالاب ها استقبال می کند و کشورها می توانند ابتکارات خود را در این زمینه اعمال کنند که افتتاح مرکز منطقه ای در رامسر یکی از این ابتکارات است.

یانگ افزود: اردیبهشت ماه سال آینده در نشست مرکز آسیا را با کمک مرکز منطقه ای رامسر خواهیم داشت که زمینه خوبی برای گفت و گو و تبادل تجربیات و حرکت به سمت تحکیم دوستی ها است.

وی گفت: برای حفاظت از تالاب ها باید فرامرزی عمل کنیم زیرا اگر امروز مدیریت تالاب ها علمی و به روز نباشد، مسایل آن به همه ما باز می گردد.

* صلح و محیط زیست دو نیاز اصلی منطقه و جهان محسوب می شوند

احمدعلی کیخا معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز در آیین بهره برداری از این مرکز، صلح و محیط زیست را دو نیاز اصلی امروز منطقه و جهان دانست و گفت: شهر رامسر تجربیات گرانقدری در هر دو این نیازها در اختیار دارد.

وی افزود: شهر رامسر شاهد امضای موافقتنامه صلح جنگ دوم جهانی و امضا کنوانسیون بین المللی رامسر بوده که از این جهت بسیار با اهمیت است.

وی تصریح کرد: شهر رامسر به عنوان بازویی از کنوانسیون بین المللی تالاب ها برای دنیای امروز است که با چالش های اساسی در زمینه صلح و محیط زیست مواجه است و می تواند الگوی مناسبی در این دو نیاز باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها را مهم ترین قسمت اکوسیستم آبی دانست و گفت: تالاب ها در صورت سلامت بودن می توانند شرایط مطلوبی را برای زندگی مردم ایجاد کنند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب سیاست های دولت از سال گذشته بخش قابل توجهی از توان خود را برای احیای تالاب ها بکار گرفته است و در این زمینه با دیگر کشورها نیز همکاری مطلوبی دارد.

کیخا یادآور شد: مرکز منطقه ای کنوانسیون ها تالاب ها در رامسر باید به صورت مستقل مدیریت شده و به طور واقع منطقه ای عمل کند.

آیین افتتاح ساختمان منطقه مرکز و غرب آسیا کنوانسیون بین المللی رامسر با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو روز دوشنبه در هتل قدیم رامسر برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.