• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5

آلودگی هوا به عدم برنامه ریزی صحیح محیط زیست شهری بر می گردد

  • کد خبر : 7114
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
آلودگی هوا به عدم برنامه ریزی صحیح محیط زیست شهری بر می گردد

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از دلایل آلودگی هوا در شهرها به عدم برنامه ریزی صحیح محیط زیست شهری بر می گردد. به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هومان لیاقتی روز دوشنبه در همایش علمی – دانشجویی هوای پاک در دانشگاه شهید بهشتی افزود: وضعیت کنونی هوای کلان شهرها نشاندهنده این است […]

havaye_aloode_doodرییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از دلایل آلودگی هوا در شهرها به عدم برنامه ریزی صحیح محیط زیست شهری بر می گردد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هومان لیاقتی روز دوشنبه در همایش علمی – دانشجویی هوای پاک در دانشگاه شهید بهشتی افزود: وضعیت کنونی هوای کلان شهرها نشاندهنده این است که برنامه ریزان شهری به مسایل محیطی زیستی شهرها توجه نکرده اند.

وی اظهار کرد:قطعا برنامه ریزی، فرهنگ سازی و آموزش زیربنای رفع مشکل آلودگی هوا است که باید مورد توجه نهادهای متولی و مرتبط قرار گیرد.

وی به مساله تک سرنشینی خودروها در تهران اشاره کرد و گفت: کم کردن این مساله نیاز به فرهنگ سازی و برنامه ریزی همزمان دارد، نمی توانیم شهروندان را از استفاده از امکاناتشان منع کنیم در حالی که زیر ساخت های حمل و نقل عمومی فراهم نشده باشد.

لیاقتی ادامه داد: بر اساس قانون جهانی حمل و نقل عمومی، هر فردی از هر جایی که ایستاده است باید تا یک کیلومتری به مترو دسترسی داشته باشد در حالی که در بسیاری از نقاط تهران زیرساخت های نادرست و ضعیف امکان اجرای این قانون را نمی دهد.

وی تاکید کرد:اگر شهر تهران یک برنامه ریزی صحیح نداشته باشد قطعا آلودگی بیشتری را تجربه خواهد کرد.

وی گفت:هنوز در برخی از پروژه ها بر روی داشتن ارزیابی زیست محیطی و توان اکولوژیک بحث می شود در حالی که این موضوع در کشورهای پیشرفته امری عادی است و باید در تمام پروژه ها مد نظر قرار گیرد.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی افزود:باید بحث آمایش سرزمین، پارامترهای محیط زیستی و توان اکولوژیک منطقه در پروژه ها مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: آلودگی هوا، انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش کربن و تغییر اقلیم مسایل مهم و حساسی هستند که باید در اجرای پروژه ها مورد توجه قرار گیرند.

لیاقتی به بروز ریزگردها در کشور اشاره کرد و گفت: درست است که خشک شدن تالاب ها و مدیریت نادرست منابع آبی موجب بروز ریزگردها شده است اما این ریزگردها که حجم زیادی از آن از شمال آفریقا وارد کشور می شود همواره بوده است.

وی افزود: اما کاهش وسعت جنگل های زاگرس و رساندن آن به دو سوم پهنه اصلی بر این مساله دامن زده است، زیرا این جنگل مانند یک جاذب و سپر دفاعی عمل می کرد اما اکنون پهنه این سپر حفاظتی کاهش یافته و دیگر قادر به جذب حجم زیاد ریزگردها نیست که رفع ان نیازمد دیپلماسی محیط زیستی در منطقه است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.