• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
2

آتش سوزی پناهگاه بختگان ادامه دارد/ جانوران فرار کردند

  • کد خبر : 9103
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۹:۴۷
آتش سوزی پناهگاه بختگان ادامه دارد/ جانوران فرار کردند

بخش وسیعی از منطقه حفاظت شده بختگان در شرق استان فارس که از دو روز پیش طعمه آتش شده و چندین بار آتش سوزی در آن مهار گردیده همچنان بر اثر وزش باد و سخت گذر بودن منطقه در آتش می سوزد. گفته شده این آتش سوزی در اثر عوامل انسانی رخ داده و دامنه […]

Atashsooziبخش وسیعی از منطقه حفاظت شده بختگان در شرق استان فارس که از دو روز پیش طعمه آتش شده و چندین بار آتش سوزی در آن مهار گردیده همچنان بر اثر وزش باد و سخت گذر بودن منطقه در آتش می سوزد.
گفته شده این آتش سوزی در اثر عوامل انسانی رخ داده و دامنه آتش سوزی در بختگان فارس علیرغم تلاش محیط بانان و مردم، به شدت پیشرفت کرده و کل منطقه را تهدید می کند.

در آتش سوزی که در پناهگاه حیات وحش بختگان صورت گرفت وسعت زیادی از اراضی محدوده قشم قاوی و تعداد زیادی بوته، درختچه شامل تنگرس، بنه، کهکم، درمنه، ارژن طعمه آتش شد و خطر جدی منطقه را تهدید می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در این زمینه به خبرنگار ما گفت: وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بختگان از دو روز گذشته آغاز شد و با تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست،جوامع محلی و فرمانداری، بخش قابل توجهی از آتش مهار شد اما از ساعات اولیه روز گذشته به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه و وزش بادهای مداوم ، بخشی از این مناطق متاسفانه مجددا دچار حریق شد و آتش در این مناطق گسترده شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه محیط بانان و ماموران یگان اعزام شده با همکاری سپاه و بسیج، هلال احمر و منابع طبیعی در حال اطفای این آتش می باشند افزود: هر چند تاکنون آتش چندین بار مهار شده اما متاسفانه به دلیل وسعت منطقه و دامنه آتش سوزی مجددا گسترش یافته و به ارتفاعات چاه سرخ در ضلع جنوبی منطقه رسیده است.

وی ادامه داد: به طور حتم این آتش سوزی منشا انسانی داشته و پس از مهار آتش این موضوع را از مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.، متخلفان شناسایی و به شدت با خاطیان برخورد خواهد شد.
وی همچنین یادآور شد: این آتش سوزی به طور یقین به پناهگاه حیات وحش آسیب وارد کرده به خصوص تاثیر زیادی بر جانوران کوچک زیر زمین و خزندگان مانند انواع مارها دارد. از طرفی دیگر حیوانات نیز با نا امن شدن این منطقه به سمت دیگر که قابل حفاظت نیست حرکت می کنند.

ابراهیمی کارنامی خاطر نشان کرد: پس از اطفای حریق نسبت به اعلام جزییات و خسارات وارده این آتش سوزی اقدام خواهیم کرد و باید تا زمان مهار آتش صبر داشت تا وسعت واقعی نمایان شود اما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار پیش بینی می شود.

وی همچنین از شهروندان خواست که در طبیعت از روشن کردن آتش و گذاشتن ظروف داغ و قابل اشتعال بر روی رستنی ها خودداری کرده و در صورت بروز آتش سوزی مراتب را سریعا به ماموران اجرایی محیط زیست و نیروهای آتش نشانی اطلاع داده و تا حد امکان همکاری کنند تا از گسترش آتش جلوگیری شود.
اما مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: نیروهای مختلفی به منطقه اعزام شده و تلاش بسیاری برای مهار هرچه سریع تر آتش دارند.

حسن فیاض پور افزود: بخش زیادی از آتش سوزی مهار شده اما در حال حاضر به دلیل کوهستانی بودن محل آتش کار با کندی انجام می شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه وزش باد در منطقه نداریم به همین دلیل به طور حتم تا ساعتی دیگر آتش مهار خواهد شد.

همچنین بروز آتش سوزی در منطقه قبط قلو (قیدرقلو) در پارک ملی بمو ۱۵ هکتار از عرصه پارک را دچار حریق کرد و تعداد زیادی گیاه و درختچه شامل تنگرس، کاهو وحشی، انجیر از بین رفت که با تلاش محیط بانان و اهالی قبط قلو و آتش نشانی زرقان مهار شد.

منطقه حفاظت شده بختگان در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق و پارک ملی بمو در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شیراز در استان فارس قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.