• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

مردم باید به داد محیط زیست برسند

  • کد خبر : 13196
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
مردم باید به داد محیط زیست برسند

فرهاد توحیدی، تقویت انگیزش‌های مردمی را مهم‌ترین راه در فرهنگ‌ سازی پاسداری از محیط‌ زیست برشمرد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، دبیر جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم «سبز» با بیان اینکه چهار دوره گذشته این جشنواره در دهه ۸۰ برگزار شده بود و امسال بعد از حدود ۸ سال فاصله، […]

film_video_2فرهاد توحیدی، تقویت انگیزش‌های مردمی را مهم‌ترین راه در فرهنگ‌ سازی پاسداری از محیط‌ زیست برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، دبیر جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم «سبز» با بیان اینکه چهار دوره گذشته این جشنواره در دهه ۸۰ برگزار شده بود و امسال بعد از حدود ۸ سال فاصله، دوره پنجم جشنواره برگزار خواهد شد، در رابطه با اهداف این جشنواره توضیح داد: این جشنواره صرفا یک جشنواره سینمایی برای نشان دادن دغدغه‌های محیط‌ زیستی نیست، بلکه همان‌طور که همیشه تلاش شده، قصد داریم با کمک این جشنواره بستری برای تقویت انگیزش‌های مردمی و اجتماعی در جهت پاسداری از محیط زیست ایجاد کنیم.

او در ادامه به مشکلات و معضلات محیط زیستی ایران اشاره کرد و گفت: امروز مهمترین مساله محیط‌ زیستی در حوزه تهدید منابع آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه است که اگر فکری برای آن نشود در ۱۰‌، ۱۱ استان دیگر هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

توحیدی اذعان داشت: جشنواره بین‌المللی «فیلم سبز» در پی این چنین دغدغه‌هایی است و این جشنواره بهانه‌ای است برای نشر این دغدغه‌ها است و اینکه جزء از طریق انگیزش شهروندان راه دیگری برای حفظ‌ محیط زیست نداریم.

دبیر پنجمین جشنواره‌ی «فیلم سبز» که صبح امروز، ۳۱ شهریورماه در سازمان حفاظت از محیط‌زیست سخن می‌گفت با اشاره به نقش شهروندان در حفاظت از محیط‌زیست گفت: اگر هرکدام از ما شهروندان از محیط‌زیست پاسداری کنیم‌ وضعیت بهتری را خواهیم داشت. چرا که هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند آنطور که شایسته است این حفاظت را انجام بدهد.

او در ادامه با اشاره به تم پنجمین جشنواره «فیلم سبز» که بحران آب است، تاکید کرد: باید بدانیم که کشور ما در اقلیم خشک قرار دارد و متاسفانه اگر تدابیر درستی اندیشیده نشود طبق گفته‌ی متخصصین محیط زیست به زودی نیمی از شهرهای ایران غیرمسکونی می‌شوند.

توحیدی با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره اضافه کرد: جشنواره امسال در شش بخش رقابتی انجام خواهد شد. بخش اول فیلم‌های داستانی بلند، بخش دوم فیلم‌های کوتاه‌، بخش سوم مستند بلند‌، بخش چهارم مستند کوتاه‌، بخش پنجم مسابقه آثار انیمیشنی‌ و بخش ششم مسابقه آثار سینمای مردمی ایران که در این بخش آخر افراد می‌توانند از لوازم رایج تصویر برداری مانند گوشی موبایل خود فیلم‌ها را تهیه کنند.

او همچنین ادامه داد: گرایش جشنواره این است که مردم به پیرامون خود بیشتر دقت کنند و همچنین از اقداماتی که باعث بهبود شرایط محیط زیست می‌شود فیلم بگیرند.

این فیلم‌نامه نویس در رابطه با بخش‌های دیگر جشنواره گفت: همچنین در این جشنواره بخش جنبی هنرهای تجسمی هم داریم که کوشش شده ایده‌هایی ترویجی شود تا از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و خلق آثار تجسمی، مردم را با این مشکلات بیشتر آشنا کند.

او در رابطه با بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم سبز اضافه کرد: تمام بخش‌هایی که در جشنواره هستند به جز بخش آثار مردمی، بین‌المللی هستند. همچنین آثار رسیده به دبیرخانه در یک هیات انتخاب که از متخصصین محیط زیست و سینماگران هستند، داوری خواهند شد.

توحیدی ادامه داد: ما به زودی عضو باشگاه محیط زیستی دنیا خواهیم شد طبیعتا این باشگاه محلی است برای تبادل فیلم‌ها و روان سازی اطلاعات محیط زیستی که برنامه جشنواره ما از طریق آنها هم اعلام خواهد شد.

او در زمینه اطلاع‌رسانی جشنواره، با تاکید بر نقش اساسی صدا و سیما در این زمینه گفت: مجاری اطلاعات رسانی ما فضای مجازی، مطبوعات و همچنین صدا و سیما خواهند بود که اطلاعات جشنواره را اعلام می‌کنند، ما همچنین تبلیغاتی محیطی مانند نصب اعلان در فضای عمومی نیز خواهیم داشت.

در ادامه مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره فیلم سبز هم گفت: جشنواره «فیلم سبز» بعد از سال ۸۴ امسال احیا می‌شود و ما انجمن «تمدن سبز» به عنوان یک سازمان مردم نهاد که از سال ۷۷ فعالیت خود را شروع کرده‌ایم‌، میزبان این جشنواره خواهیم بود.

او ادامه داد: امروز که اینجا هستیم ستادهای ما در استان‌های گلستان‌، اصفهان‌، مازندران‌، سیستان و بلوچستان فعال شده‌اند و ما از تشکل‌های زیست محیطی آن مناطق هم دعوت به همکاری کرده‌ایم. همچنین در جزیره قشم هم علاوه بر ۳۱ استان دیگر ستاد اجرایی خواهیم داشت.

توحیدپور اضافه کرد: این جشنواره کاملا مستقل است و هیچ بودجه دولتی ندارد و ما فقط از بخش خصوصی حمایت می‌شویم و مشکل اسپانسر هم داریم.

او در رابطه با بخش جنبی جشنواره‌ی سبز گفت: ما در این جشنواره کارگاه‌های فرهنگ و هنر برگزار می‌کنیم که در آن فیلمسازانی از خارج از کشور به ایران می‌آیند تا تجربیات فیلمسازی خود را در اختیار عموم بگذارند.

در ادامه این نشست دکتر مظاهری ریاست شورای سیاست گذاری جشنواره و معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست، به اهمیت فرهنگ‌سازی در مسئله‌ی حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: در سیاست‌های کلان این جشنواره آمده است که باید در زمینه‌ی پاسداری از محیط زیست، فرهنگ‌سازی شود و آموزش و فرهنگ یکی از رکن‌های اصلی این نوع جشنواره‌ها خواهد بود؛ تا کودکان ما از طریق فیلم ببینند که در رابطه با حفظ محیط‌زیست خود چه باید بکنند که این می‌تواند نقش بسیار مهمی در محیط زیست کل سرزمین‌مان داشته باشد.

فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی «فیلم سبز» به دبیری فرهاد توحیدی از فردا، اول مهرماه به اطلاع عموم خواهد رسید.

جشنواره‌ی فیلم سبز از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ در تهران و مراکز دیگر استان‌ها برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.