• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی ایران سند مالکیت ندارند

  • کد خبر : 7543
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی ایران سند مالکیت ندارند

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور سند مالکیت ندارند. به گزارش خبرنگار مهر، قباد افشار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زمانی که بنده مسئولیت خود را در سازمان امور اراضی کشور آغاز کردم، بودجه جاری این سازمان ۶ میلیارد تومان بود و سازمانی که این همه دارای […]

sanad_rasmi_malekiyatرئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور سند مالکیت ندارند.
به گزارش خبرنگار مهر، قباد افشار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زمانی که بنده مسئولیت خود را در سازمان امور اراضی کشور آغاز کردم، بودجه جاری این سازمان ۶ میلیارد تومان بود و سازمانی که این همه دارای اهمیت، وظایف حاکمیتی و مسئولیت‌های فراوان است، عده‌ای به دنبال منحل کردن آن بودند؛ اما با توجهات دولت، امروز و در پایان سال ۹۳ رقم اعتبارات سازمان امور اراضی کشور به حدود ۶۰ میلیارد تومان، ۱۰ برابر بیش از اعتبارات سال ۹۲ افزایش یافته، ضمن اینکه دولت برای سال ۹۴ میزان این اعتبارات را به بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان رسانده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه ایران با ۱۶۰ میلیون هکتار وسعت و بهره‌مندی از اقلیم‌های متعدد و به رغم محدودیت‌های آب و خاک، یکی از قطب‌های کشاورزی جهان است، گفت: از مجموع مساحت کشور، حدود ۲۳ میلیون هکتار معادل ۱۵ درصد از مجموع وسعت کشور مستعد فعالیت‌های کشاورزی است.

افشار ادامه داد: از این رقم در حدود ۱۸.۷ میلیون هکتار هم‌اکنون در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد و سالانه به طور متوسط ۱۴.۸ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به زیر کشت می‌رود.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر با توسعه کشور، گرایش به شهرنشینی، رشد قابل توجهی کرده است، اظهار داشت: جمعیت شهری از شش میلیون نفر (۲۸ درصد از جمعیت کل کشور) در دهه‌های گذشته به ۴۸ میلیون نفر (۷۰ درصد) افزایش یافته؛ به گونه‌ای که تعداد شهرها از ۵۰۰ شهر به حدود ۱۲۰۰ شهر افزایش یافته است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: طی حدود ۱۶ سال گذشته، نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به صورت مجاز یا غیرمجاز تغییر کاربری داده شده و از چرخه تولید خارج شده است. البته این آمار به غیر از گسترش محدوده شهرها، در اراضی کشاورزی طی این مدت است.

افشار با اشاره به برنامه‌های سازمان امور اراضی در راستای حفظ اراضی کشاورزی کشور، با بیان اینکه عده‌ای همزمان با اینکه ما در حال تهیه یک قانون هستیم، روی این موضوع کار می‌کنند که چگونه آن قانون را دور بزنند، افزود: ما برای این بی‌نظمی‌ها و همچنین برای یک بخش فراموش شده در کشور به نام مدیریت زمین که بخشی بسیار اساسی است، در این دوره در حال آغاز چند اقدام اساسی هستیم.

وی با اشاره به تهیه برنامه حفظ کاربری، گفت: کشورهایی که در سطح ما هستند، حداقل ۵۰ سال است که قانون حفظ کاربری دارند. همچنین کشورهای توسعه و پیشرفته بین ۸۰ تا بالای ۱۰۰ سال است که قانون حفظ کاربری دارند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: ما برنامه حفظ کاربری را تهیه کرده‌ایم. برخی از اقدامات پیشگیرانه را در این راستا مانند تشکیل یگان انجام داده‌ایم و با دستگاه‌هایی مانند بنیاد مسکن، شورای عالی شهرسازی و … در این زمینه وارد بحث و گفتگو شده‌ایم، ضمن اینکه قلع و قمع جدی و بدون اغماض تا کارهای فرهنگی و پیشگیرانه از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

افشار با اشاره به اجرای بحث کاداستر اراضی کشاورزی، گفت: از دهه ۴۰ بحث آمایش سرزمین در کشور ما وجود داشته، ‌ اما اجرا نشده است. ما اگر بحث آمایش سرزمین را داشتیم، هرگز در غرب تهران کارخانه نمی‌ساختیم. اگر بحث آمایش سرزمین در کشور ما وجود داشت، صنایع آب‌بری مانند ذوب‌آهن و فولاد در اصفهان ساخته نمی‌شد.

وی با بیان اینکه آمایش، بزرگترین معضل ما است، ‌ گفت: کاداستر اراضی کشاورزی با رویکرد شناخت دقیق مساحت زمین‌‌های کشور انجام می‌گیرد، ضمن اینکه در طرح مذکور ما طی سال ۹۴ در کل کشور دقیق‌ترین عکسبرداری‌ها را با استفاده از سیستم مادون قرمز انجام می‌دهیم و سپس این عکس‌ها را به نقشه تبدیل می‌کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از اراضی کشور به عنوان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که در مدیریت اراضی کشاورزی اهمیت بسزایی دارد، گفت: نقشه کاداستر اراضی در شناسایی نوع کشت، خاک، وضعیت آب و مدیریت زمین موثر است و با توجه به اینکه ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور، سند مالکیت ندارد برای مشخص کردن اراضی دولتی و شخصی و سنددار کردن اراضی، به نقشه کاداستر نیاز داریم.

افشار عنوان کرد: طرح کاداستر اراضی کشاورزی با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله سازمان نقشه‌برداری کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بنیاد مسکن و دیگر دستگاه‌های مرتبط، اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات این طرح از دهه فجر ۹۳ شروع شده است، گفت: ما با سازمان نقشه‌برداری در این زمینه در سطح هفت میلیون هکتار قرارداد بسته‌ایم و استانداران نیز ورود خوبی به این حوزه داشته‌اند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار امیدواری کرد که طرح کاداستر اراضی کشاورزی در این دولت به پایان برسد یا به نقطه‌ای برسد که بتواند حرکتش را شروع کند.

افشار در پایان اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که با تامین سرمایه، افراد را تشویق کنیم زمین‌های خٌرد را خریداری و به قطعات بزرگ تبدیل کنند. در حال حاضر متوسط اندازه زمین در شمال کشور، زیر یک هکتار و حدود ۷۰۰۰ متر است که چنین زمینی فسادی نیست.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.