• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4
در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد:

یک گونه کمیاب پرنده در تالاب گندمان مشاهده شد

  • کد خبر : 23987
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
یک گونه کمیاب پرنده در تالاب گندمان مشاهده شد

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی با اعلام این خبر افزود: سسک شالیزار با نام علمی (Acrocephalus agricola) پرنده‌ای است از تیره سسک و از راسته گنجشک سانان که برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده شده است. به گفته وی، تا اکنون […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی با اعلام این خبر افزود: سسک شالیزار با نام علمی (Acrocephalus agricola) پرنده‌ای است از تیره سسک و از راسته گنجشک سانان که برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده شده است.

به گفته وی، تا اکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارش مستندی دریافت نشده بود.

 وی افزود: این پرنده ۱۲ سانتی‌متر طول دارد و خیلی شبیه سسک تالابی معمولی ولی کمرنگ‌تر است و سسک ها خانواده بزرگی از پرندگان هستند و شامل پرندگان کوچک با رنگ های غیر چشم گیر و پر جنب جوش و چابک هستند.

 احمدی افزود: این گونه کمیاب در باتلاق‌ها، نیزارها، کنار دریاچه‌ها و در بوته‌های کوتاه تالاب‌ها لانه می سازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطر نشان کرد: سسک شالیزار از کمیاب ترین سسک های ایران است  و به طور معمول در شمال و شرق ایران مشاهده شده است و دیدن آن در تالاب گندمان استان یافته‌ای جدید است و علاوه بر اینکه گونه‌ای جدید برای این استان است نقشه‌های پراکنش این گونه در ایران و جهان را نیز تکمیل می‌کند.

وی گفت: بر اساس کتاب اطلس پرندگان ایران در سال ۹۵ بیش از ۱۳۱ گونه پرنده در استان ثبت شد که براساس بررسی های پروژه زاگرس و مشاهدات صحرایی تعداد پرندگان استان امسال به بیش از ۲۷۰ گونه رسیده است.

 تالاب گندمان با حدود یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.