• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

یک دهم درصد جنگل های ایران در یک دهه گذشته از بین رفت

  • کد خبر : 13914
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
یک دهم درصد جنگل های ایران در یک دهه گذشته از بین رفت

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در یک دهه گذشته، یک دهم درصد از جنگل های ایران به دلیل آتش سوزی ها و عملیات های عمرانی از بین رفته که نشان دهنده مدیریت خوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حفاظت از این منابع است. به گزارش […]

jangal_6معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در یک دهه گذشته، یک دهم درصد از جنگل های ایران به دلیل آتش سوزی ها و عملیات های عمرانی از بین رفته که نشان دهنده مدیریت خوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حفاظت از این منابع است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، زهره مظاهری روز چهارشنبه در افتتاحیه نشست ملی سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور افزود: سازمان های مردم نهاد نیز در کاهش مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست کمک های ویژه ای داشتند که این امر به تنوع زیستی و پایداری و گسترش اکوسیستم کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه استکهلم و دانشگاه استرالیا تحقیقاتی صورت گرفت که از بین ۹ شاخص، بحث تغییر اقلیم و تنوع زیستی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در تغییرات اقلیم، دی اکسید کربن حرف اول را می زند و سبب شده نه تنها جنگل ها بلکه کره زمین نیز آسیب ببیند و در مرزهای سیاره ای از ۳۵۰ پی.پی.ام امروز به بیش از ۴۰۰ پی.پی.ام رسیده ایم.

** سمنان سومین استان بیابانی کشور
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این مراسم گفت: استان سمنان با پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان پس از کرمان و اصفهان بیشترین مساحت بیابانی کشور را به خود اختصاص داده است.
علی نقی حیدریان افزود: مساحت بیابانی سمنان ۵۵ درصد خاک این استان و ۱۶ درصد خاک کشور را تشکیل می دهد.
وی درباره وضعیت جنگل های این استان نیز گفت: ۳۵۲ هزار هکتار مساحت جنگلی سمنان است که چهار درصد مساحت استان و ۲۵ صدم درصد جنگل های کشور است.
وی اضافه کرد: از این میزان جنگل، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ (جنگل ابر و جنگل رودبارک) ، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
وی با بیان اینکه این استان مراتع درجه یک ندارد، گفت: ۲۱۱ هزار هکتار مرتع درجه دو و سه میلیون و ۵۳۰ هزار هکتار مرتع درجه سه در این استان موجود است که یک میلیون هکتار آن مناطق ییلاقی و ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار آن مناطق قشلاقی این استان است.
وی، مساحت کل استان سمنان را ۹.۷ میلیون هکتار برشمرد و گفت: ۱۹۸ هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که تحت فرسایش بادی قرار دارد.
وی ادامه داد: سازمان جنگل ها در دولت یازدهم استراتژی مدیریت جامع حوزه آبخیر و توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت مردم را مورد تائید قرار داده است و براساس تجربه در جلب مشارکت مردمی تشکل ها و حوزه های مردم نهاد اقدام کرده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.