• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
1

یخبندان سه روزه عامل نجات بلوط‌های زاگرس

  • کد خبر : 3528
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه طرح صیانت از جنگل‌ها در منطقه زاگرس اجرا می‌شود، گفت: یخبندانی که سه روز در سال در این منطقه اتفاق می‌افتد این جنگل‌ها را از بیماری خشکیدگی بلوط نجات داده است. پیمان باباپیری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه طرح صیانت از جنگل‌ها در منطقه زاگرس اجرا می‌شود، گفت: یخبندانی که سه روز در سال در این منطقه اتفاق می‌افتد این جنگل‌ها را از بیماری خشکیدگی بلوط نجات داده است.

پیمان باباپیری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: یک میلیون و ۷۸۷ هزار هکتار از اراضی کردستان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که از این مقدار بالغ بر یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار را مرتع و حدود ۳۷۳ هزار هکتار را جنگل‌ که عمدتا از نوع زاگرسی تشکیل داده است.

 

وی افزود: ۸۳ درصد درختان جنگل‌های کردستان را بلوط و مابقی جنگل از ۱۳۵ نوع گونه پراکنده پوشانده شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه مراتع استان کردستان به دو دسته دشتی و کوهستانی تقسیم می‌شود، اظهار داشت: مراتع استان کردستان ۱.۵ درصد سطح مراتع کشور را در برمی‌گیرد ولی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کند که این مسئله نشانه غنای منطقه است.

 

باباپیری در مورد وضعیت جنگل‌های زاگرسی این استان گفت: منطقه زاگرسی به سه دسته شمالی، جنوبی و میانی تقسیم می‌شود که جنگل‌های کردستانی در بخش شمالی واقع شده است که در این منطقه زوال درختان بلوط دیده نشده است.

 

وی افزود: عامل از بین رفتن درختان بلوط جنگل‌های زاگرسی قارچ ذغالی است و اگر چه این قارچ در بین درختان جنگلی کردستان وجود دارد اما این قارچ به تنهایی عامل خشکیدن درختان نیست و عوامل دیگر از جمله ریزگردها و همچنین خشکسالی در خشکیدگی درختان بلوط تأثیرگذار است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تصریح کرد: بنابراین از آنجا که میزان بارندگی در این استان وضعیت خوبی دارد و همچنین ریزگردهای کشورهای عربی چندان به این ناحیه وارد نمی‌شود جنگل‌های زاگرسی منطقه کردستان نسبت به جنگل‌های زاگرسی استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان وضعیت بهتری دارد.

 

وی با بیان اینکه حداقل ۳ روز سال در استان یخبندان است، گفت: این عامل یخبندان باعث شده تا میکروارگانیسم‌هایی نظیر قارچ‌ها و میکروب‌هایی که مخرب اکوسیستم زاگرسی هستند نتوانند فرصتی برای پیشرفت داشته باشند و به همین دلیل در استان کردستان مشکل جدی در خصوص خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرسی نداریم.

 

باباپیری تصریح کرد: وضعیت بارندگی اگرچه نسبت به سنوات قبل در سطح استان کاهش داشته اما بطور کلی وضعیت بارندگی در این استان مناسب است.

 

وی افزود: استان کردستان ۵ حوضه آبریز اصلی و ۵ حوضه آبریز فرعی دارد که نیازهای آبی ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به آب در این استان تأمین می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان تصریح کرد: بطور متوسط ۱۴.۵ میلیارد مترمکعب آب در رودخانه‌های سطحی استان جریان دارد و حدود ۵ میلیارد مترمکعب آب به استان‌های همجوار و همچنین عراق می‌ریزد و مابقی علاوه بر تبخیر و تعریق در مصارف کشاورزی و شرب استفاده می‌شود.

 

وی در مورد وضعیت تغییر کاربری جنگل‌ها در این استان گفت: جنگل‌های منطقه کردستان بیشتر حفاظتی و کمتر صنعتی است و از آنجا که مردم کردستان به جنگل و پوشش گیاهی به عنوان یک مقوله فرهنگی و نماد استان نگاه می‌کنند در خصوص تغییر کاربری جنگل‌ها وضعیت سایر استان‌ها را نداریم.

 

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کردستان بیان داشت: اگر هم مواردی از تغییر کاربری اراضی جنگلی مشاهده شده بلافاصله با مقامات قضایی تماس گرفته می‌شود و با تشکیل پرونده کارهای لازم برای جلوگیری از آن انجام می‌شود.

 

وی افزود: در شهرستان‌های بانه و مریوان بخاطر گسترش جنگل‌ تا حریم شهر تا حدودی با تغییر کاربری مواجه هستیم اما این تغییر کاربری‌های به عنوان زمین‌خواری و … محسوب نمی‌شود که البته برخوردهای لازم هم با آن‌ها صورت می‌گیرد.

 

باباپیری در مورد طرح توسعه جنگل در کردستان گفت: از سال ۸۱ طرح صیانت از جنگل‌ها در قالب دو پروژه یکی توسعه و مراقبت و دیگری  جلوگیری از عوامل تخریب در سطح استان داشته‌ایم که که سالانه بطور متوسط فقط از محل اعتبارات ماده ۱۷ چیزی حدود ۹۰۰ هکتار جنگل‌کاری داشته‌ایم و از محل اعتبارات استانی هم پیش‌بینی شده که حدود ۵۰۰ هکتار سالانه جنگل‌کاری داشته باشیم که در حال انجام آن هستیم.

 

به گزارش فارس: جنگل‌های منطقه زاگرس در سالیان اخیر، به دلایل مختلف از جمله بهره‌برداری بی‌رویه، فشار دام ، کاهش بارندگی و سایر عوامل در سطح وسیعی دچار خشکیدگی ناشی از طغیان آفات و بیماری‌ها شده است.

 

بنابراین تغییرات اقلیمی و مخاطرات زیست محیطی و هم چنین دخالت های غیر اصولی انسان در بهره برداری بیش از حد توان اکولوژیک از سرزمین و نگرانی از عوامل تهدید کننده و تخریب منابع طبیعی در منطقه زاگرس به دلیل بهره‌برداری غیر اصولی و نیز شناخت، پیشگیری و کنترل عوامل تهدید کننده منابع طبیعی و تلاش در جهت حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از این منابع، همکاری همه جانبه تمامی دستگاه ها و مشارکت مردم را می طلبد.

 

این گزارش می‌‌افزاید: ۱۰ روز پیش استانداران ۱۲ استان زاگرس‌نشین برای احیای جنگل‌های منطقه تفاهم‌نامه‌ همکاری در استان ایلام برای احیای جنگل‌های زاگرسی امضا کردند.

 

این تفاهم نامه به امضا استانداران استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، همدان و با حضور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور رسیده است.

 

ناحیه رویشی زاگرس با حدود ۳۰ میلیون هکتار وسعت و ۴۰ درصد تولید آب کشور نقش مهمی در پایداری محیط زیست کشور ایفا می نماید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3528

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.