• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

یارانه برای صادرات مرکبات؛ پیشنهاد باغداران مازندرانی به رییس جمهوری

  • کد خبر : 13359
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
یارانه برای صادرات مرکبات؛ پیشنهاد باغداران مازندرانی به رییس جمهوری

باغداران مازندرانی پرداخت یارانه برای صادرات مرکبات را مهم ترین مطالبه خود از رییس جمهوری در سفر به این استان اعلام کرده اند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از  ایرنا، باغداران مازندران در نشستی که در آستانه سفر استانی رییس جمهوری برگزار کردند، اجرایی شدن این مطالبه خود را کمک به […]

derakht_morakabat_shokoofe_porteghal_narengi_narenj_limooباغداران مازندرانی پرداخت یارانه برای صادرات مرکبات را مهم ترین مطالبه خود از رییس جمهوری در سفر به این استان اعلام کرده اند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از  ایرنا، باغداران مازندران در نشستی که در آستانه سفر استانی رییس جمهوری برگزار کردند، اجرایی شدن این مطالبه خود را کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی دانسته اند.
شرکت کنندگان در این نشست از دولت خواستند تا برای صادرات هر کیلوگرم مرکبات مازندران به خارج از کشور دستکم پنج هزار ریال یارانه اختصاص دهد.
بر اساس آمارهای رسمی، استان مازندران ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد.
پیش بینی می شود امسال حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول از این باغ ها برداشت شود که برابر با نیمی از مرکبات تولیدی کشور است.
تولید سالانه مرکبات در کشور حدود ۴.۵ میلیون تن و مصرف سرانه آن هم ۶۳ کیلوگرم است که با توجه با افزایش تولید در سال جاری، صادرات این محصول به خارج راهکاری است که پیش از این از سوی مسئولان جهاد کشاورزی مازندران هم مطرح شده بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی مازندران پیش از این با اشاره به افزایش حدود ۴۰۰ هزار تنی تولید مرکبات در استان، خواستار برنامه ریزی برای صادرات بیشتر این محصول و جلوگیری از احتمال متضرر شدن باغداران شده بود.
باغداران مازندران هم در نشست خود که برای هماهنگی برگزاری جشنواره ملی مرکبات در قائمشهر برگزار شد، اختصاص یارانه برای صادرات مرکبات را علاوه بر جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، راهکاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و تشویق باغداران و کشاورزان به تولید بیشتر و با کیفیت تر محصولات دانستند.
رییس اتحادیه باغداران مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پرداخت مشوق های صادراتی از جمله یارانه مهم ترین راهکار برای افزایش صادرات مرکبات استان به خارج از کشور برای برون رفت از وضعیت کنونی تولید مازاد بر مصرف داخلی و کاهش قیمت است.
محمدرضا شعبانی افزود: اتحادیه باغداران در آستانه سفر رییس جمهوری به این استان تسهیل در حمل و نقل بین المللی، یکسان کردن تعرفه صادرات مرکبات ایران با تعرفه در نظر گرفته شده توسط رقبا و پرداخت مشوق های صادراتی را با نام ‘بسته حمایتی دولت تدبیر و امید از باغداران مازندران’ ارائه دادند که امیدواریم این بسته حمایتی در اختیار تجار مازندرانی قرار گیرد.
وی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و جایزه صادراتی را از دیگر مطالبات باغداران مازندرانی از دولت تدبیر و امید اعلام کرد.
زمان انجام نخستین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به مازندران بیستم مهر ماه جاری اعلام شده است.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی مازندران هم گفت: با توجه به افزایش تولید مرکبات در سال جاری، اطلاع رسانی جهت افزایش مصرف سرانه مرکبات در کشور و برندسازی مرکبات باید مطابق با طرح توسعه صادرات پایدار مورد توجه قرار گیرد.
سید محمد جعفری افزود: برای سفر دولت به مازندران و برای رفع موانع صادراتی پیشنهاد شد تا دولت پنج هزار ریال برای هر کیلوگرم مرکبات صادراتی مازندران یارانه اختصاص دهد.
وی ادامه داد: هم اکنون ۳۰ درصد از ارزش افزوده محصولات کشاورزی در این استان مربوط به مرکبات است و باید برای کمک به صادرات این محصول، مساعدتی هایی صورت گیرد تا موانع گسترش تولید آن برداشته شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران هم از افزایش ۴۰ درصدی تولید مرکبات در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
حسین نگهدار گفت: سند توسعه صادرات مرکبات از سوی استانداری مازندران به سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مازندران ابلاغ شده و جشنواره مرکبات نیز امسال با اولویت صادرات در این شهرستان برگزار می شود.
وی افزود: در سال جاری با پیش بینی افزایش ۴۰ درصدی تولید مرکبات در مازندران، توان صادراتی ما در این حوزه نیز حدود ۴۰۰ هزار تن است.
او ادامه داد: پارسال ۱۰ هزار تن مرکبات تولیدی مازندران به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با گذشته کاهش چشمگیر دو تا سه برابر را نشان می دهد.
وی پیش بینی تولید مرکبات مازندران را برای سالجاری دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد.
مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی و نهاده های کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیش از ۵۰ درصد فروش مرکبات توسط دلالان و واسطه ها انجام می شود که باید برای ورود بیشتر شرکت های تعاونی و تجار در این حوزه تلاش بیشتری صورت گیرد.
نگهدار، مهم ترین مشکل صادراتی مازندران را بسته بندی مرکبات دانست و اظهار داشت: در کشور ما برند مشخصی برای صادرات مرکبات وجود ندارد و صادرات با سلیقه شخصی انجام می شود .
آمارهای جهاد کشاورزی نشان می دهد که هم اکنون ۱۳۲ واحد سورتینگ و ۸۸ واحد سردخانه بالای صفر با ظرفیت ۱۷۳ هزار تن و هشت سردخانه دو مداره با ظرفیت ۱۲ هزار تن فعالیت دارد.
استان مازندران در مجموع ۱۸۰ هزار هکتار اراضی باغی دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.