• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5

یادداشت/ چگونه در حصار‌های ساخته شده از سنگ و سیمان با گل وگیاه زندگی گنیم؟

  • کد خبر : 6900
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۸:۲۷
یادداشت/ چگونه در حصار‌های ساخته شده از سنگ و سیمان با گل وگیاه زندگی گنیم؟

زمانی اندیشه وا فکار پدران ما چنین بود که حریم خانه ‌های خود را با، پرچین‌های ساده، کوتاه، سرسبز، پر گل و گیاه و درختانی پر میوه مشخص کنند. آنان با مهربانی هرچه بیشتر و با شرمی لطیف و انسانی میان املاکشان خط انداخته بودند تا اختلافی هرچند کوچک، پیش نیاید. اما با گذشت سالها، […]

gol_apartemani_pasio_zinatiزمانی اندیشه وا فکار پدران ما چنین بود که حریم خانه ‌های خود را با، پرچین‌های ساده، کوتاه، سرسبز، پر گل و گیاه و درختانی پر میوه مشخص کنند. آنان با مهربانی هرچه بیشتر و با شرمی لطیف و انسانی میان املاکشان خط انداخته بودند تا اختلافی هرچند کوچک، پیش نیاید.
اما با گذشت سالها، بتدریج پرچین‌های پر گل وگیاه، به دیوارهای بلند تبدیل شد، و باغ‌های پر درخت، به خانه های چند طبقه مبدل شدند.
هنوز مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها داشتند از درختان سیب و انار و گردو و گلدان های شمعدانی کنار حوض‌های بزرگ پر از آب می گفتند، که با گذر زمان از درختان، حوض‌ها و شمعدانی‌ها اثری باقی نمانده است.
با پیشرفت تکنولوژی به سرعت همه چیز تغییر کرد و زمین ها از گل وگیاه خالی شد.
با هجوم ماشین‌ها به جنگل‌ها و خراب شدن طبیعت بوسیله جاده وآسمان خراش‌هایش همچنین استخراج نفت و ساختن پالایشگاه و ایجاد کارخانه‌های بسیار، که مقدار فراوانی سرب و سم‌های خفه کننده در فضای شهرها رها کرده است، باید راهی برای آشتی با طبیعت پیدا کرد.، طبیعتی که انسان بخش بزرگی از آن است وهر عکس العملی که انجام داده است به امید آسان کردن زندگی بوده نه ویران کردنش،
دانش وتکنولوژی ما را به یک سردرگمی رسانده است. ما متخصصین زیادی داریم ولی همه دانش‌ها باعث بروز مشکلاتی برای بشر شده است. زیرا گاهی اوقات بر ضد یکدیگر هستند و اثرات هم را خنثی می‌کنند.
برای دست یابی به سلامت جسمی و روحی باید به طبیعت بر گردیم و در این شرایط طبیعت را به خانه‌های خود بیاوریم.
با حضور گیاهان طبیعی در منازل آپارتمانی حیات و زندگی را به اعضای خانواده هدیه کنیم.
رسول مکرم اسلام (صل الله علیه وآله) می فرمایند: هرگاه برای شما گل آورده شد آنرا ببوئید و بر چشمانت بگذار زیرا گل از بهشت است. (مکارم الاخلاق)
در اسلام به وجود گل وگیاه سفارش شده است. بنا به فرمایش امام کاظم (علیه السلام): نگاه به گیاهان خرم و سرسبز، چشم را جلا می‌دهد و بر روشنایی آن می افزاید.(بحارالانوار) و در جای دیگر، پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله) فرموده است: هر که درختی بنشاند و در نگهداری و رسیدگی آن صبر کند تا میوه دهد، در قبال هر میوه از آن که دیگران استفاده کنند یک صدقه نزد خدا برایش منظور می شود.(کنز العمال) در قرآن سوره آل عمران آیه ۳۷ و سوره احزاب آیه ۱۸دلالت بر همین موضوع دارد.
از آیات قرآن کریم بدست می‌آید که کار خداوند متعال، انبات و رویانیدن است. یعنی همانگونه که درون بذر گلها و گیاهان استعداد هایی نهفته است که زیر نظر باغبان پرورش می یابد و آشکار می‌شود، در درون وجود آدمی و اعماق روح و فطرت او نیز همه گونه استعداد‌های عالی نهفته شده است.
اگر انسان خود را تحت تربیت مربیان الهی که باغبان های باغستان جهان انسانیت هستند قرار دهد به سرعت پرورش می‌یابد و آن استعدادهای خدادادی آشکار می‌شود و انبات به معنی واقعی کلمه صورت می‌گیرد.

خداوند متعال با پیش کشیدن بحث گیاهان می‌خواهد چندین مطلب را به ما بیاموزد:
۱- گیاهان نشانه‌ای از وجود خداوند متعال و قدرت و حکمت خدا هستند.
۲- گیاهان نیز مانند موجودات در برابر خدا سجده کرده و متواضع درگاه خداوند هستند.
۳- توجه به سیر طبیعی گیاهان برای ما قیامت را اثبات می‌کند.
۴- گیاهان در مراحل مختلف سال مثلی هستند برای دنیا و بی ارزش بودن آن
۵- انسان هم مثل گیاه رویش دارد.

فوائد و آثار رعایت حقوق گیاهان:
– گسترش و حفظ طبیعت،
– شناخت و استفاده از داروهای گیاهی
– شناخت بیشتر علم وقدرت خداوند
– بهره مندی خود و نسل آینده از گیاهان و درختان
– لذت بردن و کسب نشاط از گل‌ها و گیاهان
– تضمین سلامت جسم و روح

باید بدانیم حفظ طبیعت و محیط زیست و بخصوص گیاهان، ضامن سلامتی انسان است و شناخت ارزش و رعایت حقوق گیاهان از وظایف انسانی و آداب اسلامی به شمار می رود.
بر طبق روایات بیان شده همه پیامبران ، جانشینان آنان و انسان‌های‌ شایسته، درختکاری یا کشاورزی کرده‌اند.
این است که مهندسین طبیعت به یاری زمین آمده‌اند و گل و گیاه و فضای سبز را جانشین بخشهای ویران شده جنگل ها و باغ‌ها کرده‌اند و به یاری آنان گلستان‌های تکه تکه شده، جمع آوری شد و هر تکه در گلدان وگلدان هایی جای گرفت و به آپارتمان‌ها برده شد تا برای همیشه، گل وگیاه و انسان به هم برسند و در برابر سنگ و سیمان و آهن تنها نمانند و این نیاز انسان شهر نشین برای باز گرداندن طبیعت سبز به محیط زندگی است.

اگرچه سالهاست که گلها به همراه گلدانها به آپارتمان ها رفته و به همراه خود باغچه های کوچک را از حیاط های قدیم به خانه های جدید آورده است اما افزایش تقاضا در خرید گل وگیاه و ایجاد فضای سبز در محیط های بسته چنان گسترده وسریع است که آموزش لازم در نگهداری آنها نتوانسته است خود را با این سرعت هماهنگ سازد. به همین علت گاه وبیگاه شاهد مرگ و ویرانی گل و گلدانی هستیم و آنرا شکسته و پژمرده و نابودشده در زباله دانی مشاهده می کنیم.
و همه آنها دلیل این است که قبل از شناخت دانش گل و پرورش آن به انتخاب و خرید گل پرداخته می شود. چنانچه راه پرورش، رشد دادن و به شکوفه نشاندن و سبزی و سبزینه را نیاموخته باشیم جز اینکه شاهد مرگ لحظه لحظه و انهدام زیبایی و سرسبزی زندگی باشیم چاره ای دیگر نخواهیم داشت.
به زودی در این سایت با زمان بندی معین به معرفی یک گل آپارتمانی خواهیم پرداخت و شیوه نگهداری و پرورش این پالایشگران بی مدعای هوای تنفس و زندگی انسان را با زبان روشن و ساده برای کسانی که دوستدار عطر و شادابی زندگی هستند خواهیم داشت. انشاالله
خانم ابوترابی،عضو انجمن گیاهان دارویی، کارشناس ارشد فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.