• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0
کارشناس حوزه آب و محیط زیست هشدار داد:

یادداشت/ چرا تغییر کاربری بقایای باغ‏های شیراز، توسط شهرداری در سال‏های اخیر سرعت گرفته است؟

  • کد خبر : 22859
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
یادداشت/ چرا تغییر کاربری بقایای باغ‏های شیراز، توسط شهرداری در سال‏های اخیر سرعت گرفته است؟

با گسترش شهرنشینی و مزاحمت نزدیک به بیش از شش میلیون سفر درون‏شهری توسط ۷۰۰۰۰۰ دستگاه خودرو و روند فزاینده مهاجرت‏ها به کلانشهر شیراز، تنفس در کلانشهر شیراز هر روز محدودتر شده و با حذف بقایای باغ‏های قصرالدشت، کودکان این شهر در آستانه‏ی تنگی نفس شدید و انواع بیماری‏های تنفسی قرار می‏گیرند. در همان حال […]

با گسترش شهرنشینی و مزاحمت نزدیک به بیش از شش میلیون سفر درون‏شهری توسط ۷۰۰۰۰۰ دستگاه خودرو و روند فزاینده مهاجرت‏ها به کلانشهر شیراز، تنفس در کلانشهر شیراز هر روز محدودتر شده و با حذف بقایای باغ‏های قصرالدشت، کودکان این شهر در آستانه‏ی تنگی نفس شدید و انواع بیماری‏های تنفسی قرار می‏گیرند. در همان حال که کلانشهر شیراز با بیش از ۴۰۰۰۰ واحد مسکونی و مجتمع‏های تجاری اضافی روبروست، تغییر کاربری باغ‏های شیراز به واحدهای مسکونی و تجاری در سال‏های اخیر با یک شیب صعودی و تند همراه شده است. تصاویر ماهواره‏ای و تکنیک سنجش از دور نشان از تخریب و تغییر کاربری شدید بقایای باغ‏های شیراز در سال‏های اخیر دارد. ضلع غربی محور بلوار مطهری و بخش‏هایی از باغ‏های محدوده بلوار ستارخان با چنان سرعتی تخریب شدند که گویا زمان تنگ است و باید به تخریبها شدت بخشید.

در همین رابطه، داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) اظهار داشت: با اینکه روح و متن قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری (مصوب ۲۰/۰۴/۱۳۸۸) در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری، نابودی و قطع درختان به شدت سختگیرانه هست، ولی مصوبه‏های شورای عالی شهرسازی مبنی بر امکان صدور مجوز برای تفکیک و ساخت در ۳۰ درصد مساحت باغ‏ها مشروط بر واگذاری مالکیت ۷۰ درصد باقی‏مانده آن به شهرداری که از حدود دهه ۷۰ در جریان هست و دیگری مصوبات غیرقانونی شورای عالی شهرسازی مبنی بر درجه‏بندی کاربری اراضی باغ‏ها از درجه ۱ تا  ۵ که در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد تغییر کاربری باغ‏ها را سرعت بخشیده است. این مصوبات آشکارا خلاف بندهای قانون حفظ و گسترش فضای سبز بوده است. این دو مصوبه موجب شدند نابودی باغ‏های خصوصی شیراز محمل قانونی پیدا کند. بر پایه‏ی اصل ۱۳۸ قانون اساسی (مصوب ۱۰/۰۱/۱۳۵۸) نمی‏توان در یک دستگاه وزارتخانه یا کمیسیون ادواری نهاد شهرداری یا کارگروه‏های استانداری، مصوبه‏ای را خلاف متن و روح قانون‏های مصوب مجلس، تصویب کرد. بنابراین می‏توان گفت که درجه‏بندی کاربری باغ‏ها نیز به هیچ عنوان مبنای قانونی ندارد.

مختاری در ادامه اظهار داشت: مرجع دیگر برای تخریب باغ‏ها اشکالاتی است که در متن قانون وجود دارد. از جمله اینکه تبصره ۱ ماده ۶ قانون حفظ و گسترش فضای سبز پی در پی مبنای عمل شماری از فعالان بخش مسکن و شماری از مالکان باغ‏ها هست که بر پایه آن ابتدا اقدام به “تفکیک” و سپس اقدام به “ساخت و ساز” می‏کنند. اقدام شدیدا غیرقانونی دیگری که در سال‏های اخیر توسط دستگاه شهرداری شیراز اجرایی شده است، خرید و تملک باغ‏ها بوده است. از حدود ۹۵۰ هکتار بقایای باغ‏های قصرالدشت، ۲۷۰ هکتار آن را شهرداری خریداری کرده است که به طور تقریبی این ۲۷۰ هکتار از دل ۵۰۰ هکتار از باغ‏ها خریداری شده است. بنابراین در خوشبینانه‏ترین حالت، تفاوت ۹۵۰ از ۲۷۰ هکتار (یعنی برابر با ۶۸۰ هکتار)، معادل باغی هست که در اختیار باغداران هست. در هیچ کدام از مواد قانون حفظ و گسترش فضای سبز، حتی یک واژه یا عبارت دیده نمی‏شود و یا استنباط نمی‏شود که ورود شهرداری را به خرید و تملک باغ‏ها به رسمیت بشناسد. بنابراین اگرچه در متن قراردادها با باغداران گفته شده که بر پایه قواعد حقوقی مربوط به برگشت معامله از جمله “غش در معامله”، “تدلیس” و “خیار غَبَن”، امکان برگشت معامله نیست ولی اساس شهرداری در جایگاه یک بنگاه املاک یا موسسه خصوصی نبوده است که حق خرید باغ‏ها را برای خود قایل شده است. بنابراین امکان بازگشت ۲۷۰ هکتاری که به بهای بسیار ارزان خریداری شده است به مالکان اصلی با پیگیری حقوقی فراهم هست. شهرداری صرفا می‏تواند عرصه باغ‏هایی که مالکان آن تخلفاتی همانند سوزاندن یا تخریب عمدی باغ داشته‏اند را به صورت قانونی و قهری (با حکم قضایی)، تملک رایگان کند و اقدام به نگهداری آن کند. گسترش فقر در بیش از ۴۰ درصد مالکان باغ‏های خصوصی شیراز، دست نهاد شهرداری را برای تملک غیرقانونی بقایای باغ‏ها فراهم کرده است.

اتفاق نامبارک دیگر در حوزه عمل شهرداری شیراز، تبدیل برخی باغ‏های کهن به بوستان‏های خانواده هست. در چنین شرایطی دست کم ۴۰ درصد از عرصه باغ‏ها با پیاده‏راه و یا چیدمان مبلمان و ساخت سرویس بهداشتی و غیرو جایگزین می‏شود. همچنان که دست کم ۵۰ درصد مساحت بوستان‏های بزرگ خلدبرین، معلم و ولیعصر در چند سال اخیر توسط شهرداری تخریب و با اقدامات سازه‏ای شهرداری جایگزین شدند. در چند سال آینده، همین بوستان‏های خانواده نیز قربانی اقدام‏های ناکارآمد شهرداری و توسعه ساخت و ساز خواهند شد. دیوارکشی بیش از ۷۰ درصد از مساحت بوستان‏های فرزانه در خیابان زند و انقلاب (نادر سابق) برای ساخت و ساز و اخیرا اختصاص اراضی باغی (نزدیک پیاده‏راه سلامت) برای ساخت هتل (به بهانه اشتغال و گردشگری)، از جمله تخلفات آشکار این دستگاه اجرایی در صدور مجوزهای غیرقانونی است. در حالی که مشکلات باغداران (از جمله فروش محصول، پرداخت یارانه حق تنفس از محل عوارض مالی گسترده دریافتی و …) برطرف شود با حفظ مالکیت آنان امکان حفظ باغ‏ها بسیار بیشتر از وضعیت کنونی است که نهاد شهرداری که واجد یک نظام مالی غیرشفاف و ناکارآمد هست، اقدام به خرید و تملک باغ‏ها می‏کند.

مختاری همچنین در پایان، گفت: هر چند برخی شواهد نشان می‏دهند که وضعیت محدوده حوزه استحفاظی باغ‏های قصرالدشت در مورد کاهش تراکم درخت از وضعیت بافت پیرامونش خیلی بهتر هست. بدون تردید مصوبه سال ۷۹ شورای عالی شهرسازی در خصوص محدوده استحفاظی باغات قصرالدشت گام خوبی بوده است و در مقایسه با بقیه مناطق شهر که صرفا تحت پوشش قانون حفظ و گسترش فضای سبز می‏باشند، نرخ تغییر کاربری پایین‏تری داشته است. ولی واقعیت این است که اقدامات مثبت شهرداری برای نجات بقایای باغ‏ها کافی نیست. آشکارا می‏توان گفت که اقدامات نهاد شهرداری شیراز یک نقش درجه اول و برجسته در تخریب و نابودی باغ‏های شیراز را دارد. در یک کلام، نمایندگان محترم شیراز در مجلس شورای اسلامی لازم است نسبت به اصلاح قانون یادشده و حذف مصوبات غیرقانونی اقدام کنند و نظارت دقیق‏تری را بر عملکرد مجموعه شورای اسلامی و شهرداری شیراز داشته باشند. همچنین از دستگاه قضایی و سازمان بازرسی استان فارس انتظار می‏رود حسب وظیفه قانونی با تخلفات شهرداری برخورد قانونی داشته باشند. یقینا نظرات کارشناسان و خبرگان این حوزه در یافتن راهکارهایی که همزمان حقوق باغداران و حفظ این باغ‏ها را به دنبال داشته باشد، موثر خواهد بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.