• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

یادداشت/ رویکرد مثبت حوزه کشاورزی

  • کد خبر : 8050
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
یادداشت/ رویکرد مثبت حوزه کشاورزی

آنان ‌که سال جدید را مجالی می‌پندارند تا کدورت‌های دیرین نسبت به همدیگر را با انباشتی از مهر و دوستی بزدایند به همدیگر نیز یادآور شوند که مبادا تنها به همین یک ماه فروردین بسنده کنیم. پیام نوروزی ٩۴ وزیر جهاد کشاورزی نیز از زمره خانه‌تکانی‌هایی به‌شمار آمد که افق‌های امیدبخشی را از دوردست‌ها برای […]

yaddashtآنان ‌که سال جدید را مجالی می‌پندارند تا کدورت‌های دیرین نسبت به همدیگر را با انباشتی از مهر و دوستی بزدایند به همدیگر نیز یادآور شوند که مبادا تنها به همین یک ماه فروردین بسنده کنیم. پیام نوروزی ٩۴ وزیر جهاد کشاورزی نیز از زمره خانه‌تکانی‌هایی به‌شمار آمد که افق‌های امیدبخشی را از دوردست‌ها برای جامعه ما گشود. مردم در سال‌های اخیر شاهد شتاب روزافزون تخریب منابع طبیعی و تولید بودند و گرد نومیدی بر نگاه به آینده، افق‌ها را برایشان تیره نشان می‌داد. اما پیام آشتی‌جویانه وزیر با طبیعتی که جز ناسپاسی بر آن روا نداشته بودیم پرتویی از امید را از آن افق‌ها تابانید. پیام وزیر جهاد کشاورزی با تأکید محوری بر حراست از منابع، بدون‌شک می‌تواند عیدی بزرگی را به مردم کشورمان ارمغان داده باشد. اشاره ایشان بر عزم در محدودیت واردات و به‌منظور حمایت از منابع تولید داخلی و چشم‌دوختن به آینده، حکایت از عزم جزم مدیریت کشاورزی برای گذر از سنگلاخ پیش‌روست. وزیر بیش از گذشته دریافته است گشوده‌بودن بی‌کنترل دروازه واردات به‌منزله فروبستن دریچه‌های امید به فردایی سرشار از توانایی مردم ما در عرصه تولید غذا است. او در پیام خود از همزیستی عادلانه فردای جامعه با طبیعتی بشارت داد که نشان از کرامت بی‌کران نظام هستی داشته است، طبیعتی که در سال‌هایی که بر ما گذشت، با تیغ خودخواهی بر گلویش چه ناسپاسی‌ها در حقش روا نداشته‌ایم. در آغاز این سال جدید، پیامی این‌گونه دلنشین آن‌گاه می‌تواند هر روز ما را نوروز کند که مدیریت بخش کشاورزی در مسیر برنامه آتی خود بر این میثاق نوروزی با مردم پای بفشرد. آنها باید به ‌خود هشدار دهند که کنترل هوشمندانه واردات به ملامت‌های عجولانه عوامل و اهرم‌هایی می‌انجامد که از رونقشان کاسته شده است.
پس در راهی که به شوق باروری و بالندگی این سرزمین گام می‌نهند، اگر سرزنش خارمغیلان‌ها هم آزارشان داد، نباید که غم به ‌خود روا دارند. از آن طرف هم مردم ما به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی این بخش حیاتی با همراهی بردبارانه بایستی چشم از عرصه‌های تولید برنداشته و از آنها همچون حریم خانه خود دیده‌بانی کنند. از سویی دیگر خبر نویدبخش مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با ادامه احداث و آب‌گیری سد شفا‌رود در استان گیلان که به نابودی ٣٠٠ هکتار از جنگل‌های هیرکانی منجر می‌شود را نیز بایستی عیدانه باارزش دیگری برای مردم و کشورمان تلقی کرد. سد شفارود با ارتفاع ١٣٧ متر، بزرگ‌ترین سد بتونی غلتکی کشور خواهد بود که در شش‌کیلومتری غرب رضوانشهر و ۶۵کیلومتری رشت روی رودخانه شفارود در حال تأسیس است. امیدواریم حساسیت‌های جامعه و تمامی رسانه‌هایی که قرار است با تمامی اختلاف نگاه در این بستر مشترک زندگی کنند، در این بازدارندگی، همبستگی اجتماعی را به نمایش بگذارند. بازدارندگی‌های سازنده‌ای که اگر از گذشته رخ می‌داد هم‌اکنون در شرایط پایدارتری به افق آینده خیره می‌شدیم. اما افسوس‌خوردن چاره کار آینده ما نیست شاید بتوانیم از انبوه خطاهایی که برفت، چراغ‌هایی برای پیش‌رویمان بیفروزیم.
عبدالحسین طوطیایی . پژوهشگر کشاورزی

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.