• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

یادداشت/ روزی یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان گلستان

  • کد خبر : 11368
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
یادداشت/ روزی یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان گلستان

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، صادق زیباکلام، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی در وبسایت شخصی خود، یادداشتی در ارتباط با آتش سوزی های اخیر در استان گلستان، نوشته  است: دوستان سلام و با قبولی طاعات جناب جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، آماری از آتش‌سوزی‌های امسال در جنگل‌های گلستان داده‌اند و […]

sadegh_zibakalamبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، صادق زیباکلام، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی در وبسایت شخصی خود، یادداشتی در ارتباط با آتش سوزی های اخیر در استان گلستان، نوشته  است:

دوستان سلام و با قبولی طاعات
جناب جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، آماری از آتش‌سوزی‌های امسال در جنگل‌های گلستان داده‌اند و روزنامه وزین خراسان هم آن را در پانزدهم تیرماه در صفحه ۴ ویژه‌نامه‌اش چاپ کرده. من نسبت به مصیبت‌هایی که به محیط‌زیستمان وارد می‌کنیم حساسیت زیادی دارم. شاید هم دلیلش این است که تابه‌حال ندیده‌ام و نخوانده‌ام که امناء و مسئولین دولت فخیمه ابد مدت و قوی شوکت ایران پای آمریکای جنایتکار، انگلیس مکار یا صهیونیزم غدار را در خصوص مسائل محیط‌زیست بمیان کشیده و مثل مابقی امور تقصیر را بر گردن آن‌ها و ایادی و عواملشان بیاندازند. البته ناگفته هم نماند که حجم بلاهایی که ما به دست خودمان داریم بر سر محیط‌زیستمان می‌آوریم آن‌چنان هولناک و باورنکردنی است و آن‌چنان بی‌رحمانه خودمان به دست خودمان داریم تیشه به ریشه محیط‌زیستمان می‌زنیم که به نظر نمی‌رسد خیلی هم نیازی به کمک ایادی استکبار باشد. بگذریم. این جانشین فرمانده معزز که نام شریفشان هم جناب آقای محمد آریانفر است اعلام داشته‌اند که با احتساب دو فقره آتش‌سوزی که شنبه همین هفته یعنی ۱۳ تیرماه در بخش‌هایی از جنگل‌های نیلکوه شهرستان گالیکش و بخش‌هایی از پارک ملی گرگان اتفاق افتاده، تعداد آتش‌سوزی‌های جنگل‌های استان گلستان از ابتدای امسال به ۱۱۵فقره می‌رسد. درست خواندید، ۱۱۵ فقره آتش‌سوزی ظرف تقریباً یک‌صد روز؛ یعنی هرروز یک فقره آتش‌سوزی امسال در جنگل‌های استان گلستان از اول سال اتفاق افتاده.

بار اول که خواندم درست متوجه نشدم. باورتان نمی‌شود چندین بار خواندم و ضرب و تقسیم کردم اما همان عدد حاصل می‌شد: روزی یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان از ابتدای سال ۹۴. مطمئن بودم آن عدد ۱۱۵ اشتباه است. شاید ۵/۱۱ بوده و در چاپ شده ۱۱۵. اگرچه که خود ۵/۱۱ هم مصیبت‌بار است. ضمن آنکه ۵/۰ فقره آتش‌سوزی معنا نمی‌دهد. توی این فکرها بودم که در روزنامه وزین «شهروند» ۱۴ تیر گزارش آتش‌سوزی جنگل یا پارک ملی آبیدر سنندج را خواندم. گزارش «شهروند» نشان می‌داد با احتساب آتش‌سوزی‌های دیگر ازجمله در جنگل‌های یاسوج، پارک ملی پابند (هزارجریب مازندران)، از شروع فصل تابستان یک روز در میان جنگل‌های کشور دچار آتش‌سوزی شده. پس آمار آتش‌سوزی‌های جنگل‌های گلستان خیلی هم بیراه نبوده.

میدانید من برخلاف تصور شما خیلی هم آدم منفی‌باف و مریضی نیستم که همه‌اش تو روزنامه‌ها به دنبال جمع‌آوری آمار و ارقام آتش‌سوزی جنگل‌های کشورمان باشم تا ببینیم هرروز یک فقره آتش‌سوزی داشته‌ایم یا آمار یک روز در میان بوده. البته عقده‌دارم که به ازای چند صد یا حتی بیشتر، فروند هلی‌کوپتر نظامی یکی دو فروند هم هلی‌کوپتر آبپاش داشته باشیم؛ اما اصلاً فقط به جنبه‌های منفی مسائل زیست‌محیطی کشور نگاه نمی‌کنم. مسائل مثبت و توجهات ارزنده و گام‌های بی‌بدیل مسئولینمان در خدمت به محیط‌زیست کشورمان را هم ازنظر دور نمی‌دارم. ازجمله اینکه همین سال گذشته بود که مسئولین ارجمندمان برای نشان دادن توجه ویژه‌شان به محیط‌زیست، جایزه بزرگی به حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصطفی محقق داماد اعلی‌الله‌مقامه اهداء نمودند. اهداء جایزه به مشارالیه به‌واسطه قدردانی از انتشار اثر مهم علمی معظم له بود که در آن نشان داده‌اند که چقدر اسلام به مسائل محیط‌زیست توجه داشته.
صادق زیباکلام
بیست و یکم ماه مبارک رمضان یک هزار و سیصد و نودوچهار

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11368

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.