• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
28

یادداشت/ تخریب محیط زیست

  • کد خبر : 26787
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
یادداشت/ تخریب محیط زیست
در چند دهه اخیر استان فارس بدلیل توسعه کمی در بخش کشاورزی، بیش از ۸۰ درصد به منابع آبهای زیرزمینی وابسته شده است. بطوریکه کاهش اندکی در میزان بارندگی ها، استان را با معضلات عدیده در تامین آب شرب و کشاورزی مواجه می سازد.

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ در چند دهه اخیر استان فارس بدلیل توسعه کمی در بخش کشاورزی، بیش از ۸۰ درصد به منابع آبهای زیرزمینی وابسته شده است. بطوریکه کاهش اندکی در میزان بارندگی ها، استان را با معضلات عدیده در تامین آب شرب و کشاورزی مواجه می سازد.

آب شرب اکثریت شهرها، روستاها، مناطق عشایری، بخش صنعت و معدن، بخش خدمات و گردشگری، عمدتا متکی به چاه ها و آبهای زیر زمینی است.

مسلما بستر تامین و نگهداری نزولات آسمانی هم منابع طبیعی، شامل کوه ها، جنگلها، مراتع، خاک و سایر منابع اراضی هستند.

متاسفانه با وجود نقش بی بدیل این منابع برای ادامه حیات اقتصادی و اجتماعی سرزمین کهن فارس، در سالهای اخیر دو ناهنجاری انسان ساخت، این منابع را به شدت تهدید می کند.

تخریب کوه ها با توسعه بی رویه معادن سنگهای ساختمانی و تزئینی از دست رفتن جنگلها و مراتع با آتش سوزیهای فراوان و بی سابقه استانی که برای تامین آب شرب و کشاورزی و… به شدت به کوه ها و حوزه های آبخیز سطحی و آبخوان های زیر زمینی آنها وابسته است و بهره برداری بیش از ظرفیت از منابع آبهای زیر زمینی آن انجام می شود، به طرز بی سابقه ای نیز کوه ها، جنگل ها، مراتع و خاک آن نیز در حال از دست رفتن و تبدیل شدن به بیابان است.

بطور خلاصه عرض کنم، تخریب کوه ها، جنگلها و مراتع و بهره برداری بیش از ظرفیت از منابع آبهای زیر زمینی، دو لبه یک قیچی هستند که اگر تصمیمات درستی برای مدیریت و کنترل آنها گرفته نشود، به زودی ادامه حیات استان فارس را با چالش های بزرگ اقلیمی، اکولوژیکی، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و… مواجه خواهد ساخت.

محمد صالحی نیا کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.