• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
ابراهیم عباسی نوشت:

یادداشت/ آب در هوا/ آقای استاندار شخصا مدیر کلی اداره آب استان را بر عهده بگیرید

  • کد خبر : 22847
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
یادداشت/ آب در هوا/ آقای استاندار شخصا مدیر کلی اداره آب استان را بر عهده بگیرید

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ بروز خشکسالی های چند سال گذشته، کاهش نزولات آسمانی، کاهش شدید منابع آبی، افزایش مصارف منابع آبی در بخشهای مختلف به دلیل گرمای طاقت فرسا، هدررفت منابع آب شرب به دلیل استهلاک شبکه های انتقال و مهم تر از همه ضعف مدیریت در منابع  آب در استان فارس به حدی است […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ بروز خشکسالی های چند سال گذشته، کاهش نزولات آسمانی، کاهش شدید منابع آبی، افزایش مصارف منابع آبی در بخشهای مختلف به دلیل گرمای طاقت فرسا، هدررفت منابع آب شرب به دلیل استهلاک شبکه های انتقال و مهم تر از همه ضعف مدیریت در منابع  آب در استان فارس به حدی است که بنظر می رسد در استان باید با تشکیل اتاق مدیریت بحران آب در اتاق جانبی دفتر استانداری، استاندار محترم شخصا با دریافت همه اختیارات لازم مدیریت آب استان را در دست بگیرد.

خونسردی و مدیریت لاک پشتی گاهی نگارنده را دچار تردید می کند که  شاید میزان منابع آبی و زیرزمینی و آب پشت سدها به اندازه ای است که عنوان بحران و کمبود آب بر آنها مترتب نبوده و به افکار عمومی دروغ گفته باشیم و بیهوده قلمفرسایی می کنیم اما بنا به استناد و اعلام هشدارهای دست اندرکاران است که سطور زیر تقدیم خوانندگان محترم می گردد.

چالش آبی موجود هرگز شوخی نیست بلکه با گذشت هر روز از فصل تابستان مزارع ،باغات ،کشاورزی ،دام  پروری و مصرف آب شرب در معرض تهدیدی جدی است .مدیران و مجریان اداره آب در استان فارس تا کنون نشان داده اند که نه تنها در مدیریت بحران آبی فاقد توانمندی و اختیارات لازم هستند بلکه با ضعف عملکرد و ناتوانی  در حوزه مدیریت استراتژیک منابع آبی گام های موثری برنداشته و آب استان در هواست.

مدیریت منابع آبی به صورت سنتی هنر نیست بلکه شایسته توبیخ و تجدید نظر در بکارگیری مدیران است.

مدیریت منابع آبی به صورت سنتی و با ساختار بسیار محدود و منحصر به واگذاری انشعاب و خواندن کنتور و اقدامات ستادی معمول در سالی که همگان به بحران آب اذعان دارند نه تنها هنر نیست بلکه شایسته توبیخ و تجدید نظر در بکارگیری مدیران و تصمیم گیران این حوزه است.

مدیریت استراتژیک منابع آبی در استان فارس پیشرفت خوبی ندارد.

عملکرد مدیریت ادارات مرتبط با آب استان فارس نشان می دهد اصول مدیریت استراتژیک منابع آبی پیشرفت خوبی نداشته است در حالیکه سند مدیریت منابع آبی با اشاره به هم پیوندی و مدیریت فرابخشی تکالیفی را برای مدیران برشمرده است .عینا به  جمله توجه فرمایید:

«راهبردهای توسعه بلندمدت منابع آب کشور» که در تاریخ ٢٧/٧/١٣٨٢ به تصویب هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران رسیده‌ است، به عنوان راهنمای مناسبی برای تدوین برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت مدیریت آب کشور بوده و در عین حال با ایجاد هم‌پیوندی در عرصه‌های مدیریت فرابخشی آب موجب بهره‌برداری بهینه از منابع آب کشور خواهد گردید.

در همین سند عناوین ۱۸ گانه  کلیدی و حیاتی مورد توجه قرار گرفته و شرح داده شده است . به عنوانهای سند موصوف اشاره می گردد:

١-مدیریت کلان ٢-مدیریت منابع ٣-مدیریت مصارف ۴-ارزش اقتصادی ۵-کنترل کیفیت ۶-هزینه تأمین ٧-مبادله آب ٨-آمایش سرزمین ٩-انتقال میان حوضه ای ١٠-مدیریت و ساختار ١١-تقسیمات حوضه ای ١٢- مدیریت پیشگیری ١٣-توزیع آب شهر ١۴- آموزش همگانی ١۵- آبهای مشترک و مرزی ١۶- مدیریت اطلاعات ١٧- حفاظت بناهای تاریخی ١٨- مدیریت فرابخشی
اکنون مدیران حوزه آبی استان پاسخگو باشند که در موضوعات ۱۸ گانه سند مدیریت استراتژیک تا چه حد موفق بوده اند؟ قدر مسلم نگارنده با ارادت فراوان و تقدیم احترام به همه زحمتکشان و خدمت گزاران و  بدون هر گونه حب و بغض یا گرایشان مذ موم سیاسی، صرفا از دیدگاه ژورنالیستی و آزاد اندیشی در حوزه مطالبه و آزادی بیان به طرح این موارد پرداخته و بعنوان رصد کننده اخبار و وقایع سطح استان بی اطلاع نیستم که هم اکنون بحران های روانی ناشی از خشکسالی، توزیع آب با تانکر در روستاها و عشایر مظلوم در بیابانها با وجود پتانسیل های خدادای منابع آبی مجبور به ترک مناطق روستایی و عشایری شده اند و یا با اقدامات پایین دستی از جمله (توقیف خودروهای حمل آب برای مصارف باغات صرفا موجب ایجاد نارضایتی و سوئ مدیریت شده است. در حالیکه مفهوم مدیریت منابع آبی با توقیف و دنبال خودرو دویدن مغایرت دارد. خودروهای حمل و تامین آب قاعدتا در بخش خصوصی و با پرداخت هزینه های هنگفت و بسیار گران آبی را به صرف نیاز، به باغات و نیازمندان به آب می رساند که اگر نیاز و خشکسالی نباشد قاعدتا چنین صنفی راه اندازی نخواهد شد.)

بحران، مرد بحران می خواهد
خلاصه کلام اینکه بحران ،مرد بحران می خواهد و جدیت و پشتکار با پشت میز و صندلی نشستن و بدون کار و زحمت شبانه روزی نه تنها مهار نخواهد شد بلکه روز حادثه بزرگ و قطع منابع آبی دیگر جایی برای مدیریت و جلسات و هماهنگی و… وجود نخواهد داشت. در فضای فعلی مدیری پرکارتر از مهندس تبادار سراغ ندارم که علیرغم طی سنین جوانی، شبانه روز بعنوان مرد شماره یک عمران و آبادی استان فارس در تلاش و تکاپو است و علیرغم مشغله فراوان در حوزه استانداری پیشنهاد می گردد.
این مسولیت خطیر را شخصا بر عهده بگیرند و همگان از جمله رسانه ملزم به همکاری و همیاری برای پشت سر گذاشتن فضای فعلی باشند.
در پایان نیم نگاه پذیرای پاسخ دست اندرکاران و کارشناسان مرتبط با حوزه آب و آماده  انعکاس طرح هایی است  که بتواند یاری دهنده مدیریت منابع آبی در سطح ملی و استانی باشد.
منبع: روزنامه نیم نگاه

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.