• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
2

یادداشت/زمین پاک حق همه ما است، در پاکی آن سهیم باشیم

  • کد خبر : 8090
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
یادداشت/زمین پاک حق همه ما است، در پاکی آن سهیم باشیم

سازمان محیط زیست، تنها متولی حمایت از محیط زیست ایران نیست؛ نمی‌تواند هم باشد. اصل ۵٠ قانون اساسی نیز بر این امر تصریح دارد. تدابیر، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌های اجرایی، در نهایت نمی‌تواند تنها متولی نگهداری از سرزمینی باشد که تک‌تک آدم‌های آن با رفتارها و الگوهای زندگی سالم و مراقبت از محیط پیرامون، آشنا نیستند. […]

reis_mohit_zist_ebtekar_2سازمان محیط زیست، تنها متولی حمایت از محیط زیست ایران نیست؛ نمی‌تواند هم باشد. اصل ۵٠ قانون اساسی نیز بر این امر تصریح دارد. تدابیر، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌های اجرایی، در نهایت نمی‌تواند تنها متولی نگهداری از سرزمینی باشد که تک‌تک آدم‌های آن با رفتارها و الگوهای زندگی سالم و مراقبت از محیط پیرامون، آشنا نیستند.

در بحث کلی، سازمان محیط‌زیست فقط نهادی قدرتمند است که می‌تواند برای حفاظت از منابع طبیعی و ثروت خدادادی و زندگی سالم مردمان سرزمین، سیاستگذاری کند و برنامه‌ داشته باشد. اما تا زمانی که اهمیت محیط‌زیست برای تک تک ایرانی‌ها مشخص نشده، همه این برنامه‌ها و سیاست‌ها نیز نمی‌توانند برای رسیدن به سرزمینی پاک کافی باشند. همه ما، فارغ از هرنوع مسوولیت و جایگاهی، موظف به حفظ محیط‌زیست هستیم.

همه ما، فارغ از آن نقشی که در جامعه داریم و قبل از هر تعریف اجتماعی، انسان‌هایی هستیم مسوول به سرزمین خود. چالش‌های اجتماعی و شرایط زندگی، چه خوب و چه بد، نمی‌تواند ما را از نقش بزرگ خود در حفظ آنچه ثروت خدادادای و مایه آرامش و امنیت است، دور کند. امروزِ ما و آینده فرزندان‌مان، در گرو این مسوولیت‌پذیری بزرگ است. حفظ زمین و پاک نگه‌داشتن محیط‌زیست، نه قانونی است که با آمدن مدیری تغییر کند و نه وظیفه‌ای است که با رفتن مدیری از یاد برود. آنچه مسلم است، سلامت و پاکی است و نگرانی و دلسوزی برای زندگی نسل‌های آینده که باید به اندازه ما، از جنگل، دریا، کوه و… استفاده کنند و هوایی پاک و سالم داشته باشند.

برای همین است که فرهنگ‌سازی درباره حفظ محیط‌زیست و جلب مشارکت مردم پیش از هر برنامه‌ای مد نظر سازمان قرار گرفته است؛ فرهنگ‌سازی برای شهروندان و ساکنان سرزمینی که باید بدانند برای حفظ آن، به اندازه هم مسوول هستند و از همین حالا باید نگران آینده و محیط اطراف خود باشند. در آستانه روز زمین پاک و برای همین فرهنگ‌سازی، از تمام آنهایی که به زندگی سالم و طبیعی اهمیت می‌دهند و دوستدار محیط‌زیست هستند، درخواست داریم تا به رویکردهای جدید در روش و شیوه زندگی خود بیندیشند.

به عنوان نمونه کافی است کمی به زباله‌ای که در طول روز تولید و سربار محیط زیست می‌کنیم، فکر کنیم، تا از اهالی این رویکرد و موجی تازه برای ساختن سرزمینی پاک و بهتر باشیم. کافی است که بخواهیم نقشی در آلودگی کمتر زمین داشته باشیم. اگر در واحد خدماتی، تولیدی و صنعتی فعالیت داریم، برای کاهش و مدیریت صحیح پسماندها اقدام کنیم یا به‌طور فردی به خود قول دهیم روزانه مقدار معینی هر چند کم، کمتر زباله و پسماند تولید کنیم. اگر قصدی برای تغییر داریم می‌توانیم از همین جا شروع کنیم. زمین پاک حق تک تک مردمان این سرزمین است و البته رفتار فردی هر یک از ما تاثیر بسیار در تحقق این حق دارد.

معصومه ابتکار/ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8090

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.