• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

گیاهان دارویی، بسترساز ثروت‌آفرینی

  • کد خبر : 19612
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
گیاهان دارویی، بسترساز ثروت‌آفرینی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ استان همدان به لحاظ بهره‌مندی از گیاهان دارویی قطب تولید کشور است که اگر از این نعمت به شیوه‌ای بهینه استفاده کند، نه‌تنها اقتصاد آن متحول می‌شود، بلکه زمینه‌ای برای جذب گردشگر مهیا خواهدشد. به گزارش مهر، طی سال‌های اخیر گرایش به استفاده از گیاهان دارویی در سطح جهان و در […]

giyah_darooei_4خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)استان همدان به لحاظ بهره‌مندی از گیاهان دارویی قطب تولید کشور است که اگر از این نعمت به شیوه‌ای بهینه استفاده کند، نه‌تنها اقتصاد آن متحول می‌شود، بلکه زمینه‌ای برای جذب گردشگر مهیا خواهدشد. به گزارش مهر، طی سال‌های اخیر گرایش به استفاده از گیاهان دارویی در سطح جهان و در جوامع مختلف رو به افزایش بوده، چراکه عوارض داروهای شیمیایی از یک‌سو و آلودگی‌های زیست‌محیطی آن از سوی دیگر، نه‌تنها جسم‌ مردم را خسته کرده، بلکه روح آدمی را نیز آزرده کرده است. کشور ایران با برخورداری از بیش‌ترین گونه‌های گیاهان دارویی به عنوان یک منطقه ثروتمند و غنی شناخت شده، به‌طوری‌که شاهد صادرات این نوع گیاهان به دیگر کشورها علاوه بر مصرف آن در داخل کشور هستیم. آنچه مسلم است این‌که جایگاه داروهای گیاهی در کشور با تحولات علمی تخصصی نظام‌مندتر و اصولی‌تر شده و همین موضوع زمینه را برای استفاده بهتر و بیش‌تر از این ظرفیت فراهم کرده است. همدان به خاطر برخورداری از گونه‌های گوناگون گیاهان دارویی به عنوان قطب این محصول در کشور معرفی‌شده است؛ کما این‌که از گذشته‌های دور نیز شاهد رواج طب سنتی در آن به دلیل بهره‌مندی از این نعمت خدادادی بوده‌ایم. گشنیز، گل ختمی، گل‌گاوزبان، مریم‌گلی، اسطوخودوس، نعناع، زعفران، رازیانه، حنا، خاکشیر، زیره، انواع صمغ‌ها، شیرین‌بیان، کتیرا، باریجه، سیاه‌دانه، رز ماری، خار مریم و بادرنجبویه تنها بخشی از ظرفیت گیاهان دارویی همدان است. ارتفاعات الوند، کوه‌های بوقاطی، گرین، آلمابلاغ، خان‌گرمز، لشکردر، کوه‌سرده و کوه‌گرمه عمده‌ مناطق رویش گیاهان دارویی در استان همدان به شمار می‌روند، به‌طوری که دامن این مناطق بهترین مکان برای رویش این گیاهان شفابخش بوده و هست.
افزایش ۱۸۱ درصدی تولید گیاهان دارویی در همدان
در همین خصوص مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از افزایش ۱۸۱ درصدی تولید گیاهان دارویی در همدان خبر داد و با بیان این‌که سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان در سال گذشته، شش هزار و ۸۷۷ هکتار بوده است، گفت: سطح زیر کشت این گیاهان در سال ۸۶، دو هزار و ۹۰۰ هکتار بوده که طی مدت ۱۰ سال گذشته رشد ۱۳۷ درصدی داشته است. حجت‌الله شهبازی بیان کرد: تولید گیاهان دارویی در مدت ۱۰ سال گذشته رشد خوبی داشته، به‌طوری که از تولید پنج هزار و ۹۷۵ تن در سال ۸۶ به ۱۶ هزار و ۷۷۱ تن در سال ۹۵ رسیده که رشد ۱۸۱ درصدی داشته است.
همدان در زمینه کشت گیاهان دارویی رتبه سوم کشور را دارد
وی با بیان این‌که همدان در زمینه کشت گیاهان دارویی رتبه سوم را در کشور داراست، گفت: این در حالی است که این استان در زمینه تولید گشنیز و رازیانه رتبه نخست را در کشور از آن خود کرده. وی با اشاره به این‌که ۵۰ درصد تولید گشنیز کشور در استان همدان حاصل می‌شود، ادامه داد: ۹۵ درصد رازیانه تولیدی کشور نیز مربوط به همدان است. شهبازی با بیان این‌که ۱۹ قلم گیاه دارویی در استان همدان کشت می‌شود، بیان کرد: گل گاوزبان، بابونه، سنبل الطیب، خاکشیر، آویشن، نعناع فلفلی، ختمی، به لیمو و اسطوخودوس از جمله این گیاهان است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به کشت زعفران در استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: مساحت زیر کشت این گیاه دارویی هم در سال ۸۶ حدود ۳۳/۸هکتار بوده است که سال گذشته به ۴/۸۷ هکتار رسید. شهبازی با بیان این‌که کشت زعفران در استان از رشد ۱۵۸ درصدی برخوردار است، بیان کرد: تولید این گیاه در سال ۸۶، ۱۳۰ کیلوگرم بود که به رقم ۲۰۷ کیلوگرم در سال ۹۵ رسید.
دامنه‌های الوند از خاستگاه‌های زعفران است
وی با تأکید بر این‌که دامنه‌های الوند از خاستگاه‌های اصلی زعفران است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با حمایت‌های ویژه‌ای که در بحث زعفران صورت می‌گیرد، پرورش و کشت این محصول رشد چشمگیری در استان داشته باشد. وی درباره پرورش گل محمدی نیز بیان کرد: طی سال‌های ۸۶ تا ۹۵ کشت این گیاه در استان از ۵۲ به ۹۲ هکتار افزایش یافت. شهبازی با بیان این‌که کم‌آب‌بر بودن از ویژگی‌های منحصر به فرد گل محمدی است، اضافه کرد: تولید این گیاه از ۵۵ تن در سال ۸۶ به ۷۸ تن در سال ۹۵ رسیده که از رشد ۴۲ درصدی برخوردار بوده است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این‌که گیاهان دارویی برای انسان‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل تأثیرات سوئی که از طریق مصرف داروهای شیمیایی برای انسان به وجود آمده، توجه به گیاهان دارویی افزایش یافته است.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.