• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5
مدیر امور  منابع آب گلپایگان:

گلپایگان به مناطق ممنوعه بحرانی، تبدیل شده است

  • کد خبر : 25047
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
گلپایگان به مناطق ممنوعه بحرانی، تبدیل شده است

مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان، با اشاره به افت ارتفاع آب‌های زیرزمینی در این شهرستان، گفت: شهرستان گلپایگان به مناطق ممنوعه بحرانی، تبدیل شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از اصفهان، بهمن نکویی، اظهار کرد: میزان بارندگی سالانه در شهرستان گلپایگان، به طور متوسط یک سوم بارندگی کشوراست. مدیر امور منابع […]

مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان، با اشاره به افت ارتفاع آب‌های زیرزمینی در این شهرستان، گفت: شهرستان گلپایگان به مناطق ممنوعه بحرانی، تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از اصفهان، بهمن نکویی، اظهار کرد: میزان بارندگی سالانه در شهرستان گلپایگان، به طور متوسط یک سوم بارندگی کشوراست.
مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان، بیان کرد: سالانه بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب آب‌ از منابع زیر زمینی در این شهرستان برداشت می‌شود.
او، با اشاره به سال ۱۳۹۰ بعنوان زمان برداشت آب‌های زیرزمینی با شیب تند در شهرستان گلپایگان، گفت: به همین دلیل است که با افت ارتفاع آب‌های زیر زمینی مواجه شدیم.
نکوئی از تبدیل شهرستان گلپایگان به مناطق ممنوعه بحرانی، خبر داد و تصریح کرد: در حالیکه شهرستان گلپایگان از سال ۷۰ تا ۹۷ منطقه ممنوعه، اعلام شد، اکنون به منطقه ممنوعه بحرانی، تبدیل شده است.
مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان، با بیان اینکه برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در شهر گلشهر منجر به فرو نشست زمین در این منطقه شده است، یادآور شد: تنها راهکار جلوگیری از این مسأله، کنترل ورودی و خروجی آب‌ به سطح زمین است.
او، محدود شدن عملیات کف‌شکنی‌ها و  پر کردن چاه‌های غیر مجاز  را از دلایل مهم در راستای کنترل ورودی و خروجی آب به سطح زمین و همچنین فرونشست زمین در شهرستان، برشمرد و گفت: نقشه برداری ۲۰۰ کیلومتر از حریم رودخانه‌های شهرستان مورد تایید وزارت نیرو قرار گرفت و به زودی اجرا می‌شود بنابراین با هر گونه تصرفی در این مسیرها برخورد خواهد شد.
نکویی با بیان اینکه سطح آب‌های زیر زمینی شهرستان گلپایگان، ۸۰ متر است، اذعان داشت: سطح آب مادرچاه قنات سفالیزن، ۴۰ متر است که ارتباطی با عمق آب‌های زیر زمینی ندارد.
او، افزود: جاری شدن آب از مادرچاه قنات سفالیزن به دلیل بارندگی‌های فروردین ماه بود که به صورت زهاب خارج شده بودند.
وی از تلاش‌های فراوان برای احقاق حقابه کشاورزی شهرستان گلپایگان، سخن گفت و خاطر نشان کرد: تحقق حقابه کشاورزی از طرح بازنگری مجدد در حقابه کل رودخانه قمرود از سرشاخه‌های دز تا سد ۱۵ خرداد، توسط وزارت نیرو، در حال بررسی است.
نکویی، بیان کرد: شهرستان خوانسار از محل انتقال آب سرشاخه‌های دز به سد کوچری حق برداشت آب دارد که پس از اتمام مراحل عمرانی به طور مستقیم آب انتقال داده می‌شود.
خبرنگار: مدینه صابری

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.