• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
در گفتگو با پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)

گفتگو/ استقرار حکمرانی خوب آب در کشور / تدوین دانشنامه تحلیلی مدیریت مشارکتی منابع آب در ایران – بخش نخست

  • کد خبر : 22982
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
گفتگو/ استقرار حکمرانی خوب آب در کشور / تدوین دانشنامه تحلیلی مدیریت مشارکتی منابع آب در ایران – بخش نخست

گفتگوی پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) با داریوش مختاری، کارشناس و پژوهشگر حوزه آب/ داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر پرتلاش حوزه آب در کشور هست. وی با علاقمندی وصف‏ ناپذیر سالهاست که برای استقرار حکمرانی خوب آب در کشور تلاش می‏کند. به محض آگاهی از ژرفای بحران آب، اولین اقدام را با نگارش یک نامه […]

گفتگوی پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) با داریوش مختاری، کارشناس و پژوهشگر حوزه آب/ داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر پرتلاش حوزه آب در کشور هست. وی با علاقمندی وصف‏ ناپذیر سالهاست که برای استقرار حکمرانی خوب آب در کشور تلاش می‏کند. به محض آگاهی از ژرفای بحران آب، اولین اقدام را با نگارش یک نامه در سال ۱۳۸۱ به معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی آغاز کرد. پس از آن تاکنون پیگیری‏های مستمر با نهادهای قانون‏گذاری، اجرایی و قضایی برای بازشناسی و آسیب‏شناسی کاستی‏های حکمرانی آب انجام داده است. اکنون نزدیک به ۲۰ سال پژوهش، کُنشگری و تلاش، امیدوار است استقرار حکمرانی خوب آب و محیط زیست کم کم به بار نشیند. در همین رابطه با او به گفتگو نشستیم:

-چرا مشغله اصلی‏تان بحران آب هست؟
آب، حیاتی‏ترین نیاز بشر هست. از سال ۱۳۸۱ متوجه شدم که دستبرد به ذخایر ثابت آبخوان ‏ها آغاز شده است. دستبردی نابخشودنی از یک نسل. دستبردی که حقوق بین نسلی را به طور کامل نادیده گرفته و عدالت اجتماعی را زیر پا گذاشته است. برخی سهم زیادی از آبخوان‏ها می‏برند و برخی سهمی ناچیز. یک اقتصاد کشاورزی ناکارآمد، در بسیاری مواقع، بهره‏برداری از آبخوانها را با یک قهقرای اقتصادی همراه کرده است. اینها انگیزه‏ای شد برای متمرکزشدن در حوزه آب.

-از کجا آغاز کردید؟
از مراودات اداری با دستگاه‏های دولتی. در آن هنگام تصوری از جوامع محلی نداشتم. بعدها اجزای حکمرانی آب را در سه رکن، بازار، دولت و جامعه محلی یافتم. اشکال اساسی در ناکارآمدی و در همان حال، ناهماهنگی همین سه رکن بود.

-گفتید، رکن دولت. منظورتان چیست؟
مجموعه قوانین و مقررات رسمی و اداری و دیوان‏سالاری و دستگاه‏های قاون‏گذاری و مجلس، رکن دولت را شامل می‏شود. تقریبا معادل واژه state است.

آنوقت، رکن نهاد بازار چیست؟
اگر چه پیشینه رکن دولت به نظریات ارسطو و افلاطون باز می‏گردد و یا در ایران با یک الگوی جهانداری به دوره هخامنشیان باز می‏گردد، ولی رکن بازار دارای پیشینه‏ای کمتر از ۲۵۰ سال هست. دانش اقتصاد که پیش از آدام اسمیت پیشینه‏ای در متون بشری ندارد، با کتاب “ثروت ملل” آدام اسمیت، در دانش بشری جایگاه در خوری یافت.
رکن بازار، شامل هر گونه کارکرد بازارهای چهارگانه پول، ارز، کار و کالا می‏شود. در سطح اقتصاد خرد، رفتار بنگاه‏های اقتصادی را شامل می‏شود. در این میان، بازاریابی بیش از آنکه یک دانش باشد، یک تکنیک هست و ناظر بر رساندن محصول از محل تولید تا مصرف‏ کننده هست. این چهارچوب کلی شامل بازار در هر زمین ه‏ای است. اگرچه در این میان، نهاده آب، از قواعد شکست بازار پیروی می‏کند و چندان شامل قواعد متعارف بازار نمی‏شود.

-و جامعه محلی….
در گذشته، این جامعه محلی همان نظام “بنه‏ ها و صحرابندی ‏ها” بوده است. یک تعامل بین سرمایه ‏گذاران قنات‏ ها، خان‏ ها، کدخداها، والی‏ ها و در نهایت شاه. در یک نظام ستمگرانه، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از محصول و دسترنج بهره‏ برداران، عاید همان‏هایی می‏شد که کار نمی‏کردند و فقط از دسترنج دهقانان سهم می‏بردند. گاهی هم که جنگ می‏شد، داس را بر زمین می‏گذاشتند و شمشیر بر می‏داشتند. جامعه محلی در گذشته یک جامعه توانمند و کارآ بود و در واقع ستون اقتصادی کشور قلمداد می‏شد. برای هر کاری یک رویه و نظم محلی شکل گرفته بود و در ظرف سیاسی و اجتماعی موجود، یک سازگاری و یک کارآمدی به نسبت بالایی در بهره‏ برداری پایدار از منابع آب را پدید آمده بود.

-و اشکال کار کجاست؟
در حوزه آب کشاورزی رکن بازار، ناکارآمد هست. برای خیلی از محصولات کشاورزی، حدود ۷۰ درصد از حاشیه قیمتی محصولات کشاورزی عاید واسطه‏ها و دلالان می‏شود. سرریز درآمدهای ناشی از بهره‏برداری از آبخوان‏ها به سمت شهرها سرازیر می‏شود.

-و یقینا نکاتی اینچنینی را در تدوین دانشنامه تحلیلی “مدیریت مشارکتی منابع آب کشاورزی” در نظر می‏گیرید.
جلد یکم از مجموعه سه جلدی “مدیریت مشارکتی منابع آب کشاورزی”، رابطه بین “دولت” و “جامعه محلی” را در قالب یک نوشته تحلیلی و در اصطلاح جامعه‏ شناختی آن، یک متن کارکردی، سنجش و چیدمان می‏کند. این جلد در ۲۵۰۰ نسخه و در ۹۵۰ صفحه چاپ و توزیع شد. جلدهای دوم و سوم در مراحل پایانی نگارش می‏باشد. در جلد دوم، به نهاد بازار پرداخته می‏شود و کارکرد این رکن را برای استقرار حکمرانی خوب آب، بازشناسی و آسیب‏ شناسی کرده است. با شکل‏گیری این پایه‏ ها، در جلد سوم، نحوه کمک‏ گرفتن از سه رکن یاد شده برای کاهش ناسازگاری بر سر منابع آب بازشناسی و ارایه شده است.

-با سپاس از اینکه وقت گذاشتید، گفته‏ های زیادی برای جلسات دیگر باقی ماند….
در خدمتتان هستم.

گزارش: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22982

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.