• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
0

گزارش/ عطر توت فرنگی در مزارع مازندران پیچید

  • کد خبر : 8554
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۷:۲۸
گزارش/ عطر توت فرنگی در مزارع مازندران پیچید

مازندران با داشتن هزار و ۳۰۰ هکتار باغات توت فرنگی، قطب مهم تولید این محصول در کشور به شمار می رود اما مشکلات فراروی، چوب حراج بر این محصول زده است. به گزارش مهر، محصول توت فرنگی به لحاظ کشت سنتی جزء محصولات کاربر محسوب شده و علاوه بر نقش موثر در ایجاد اشتغال از […]

tootfarangiمازندران با داشتن هزار و ۳۰۰ هکتار باغات توت فرنگی، قطب مهم تولید این محصول در کشور به شمار می رود اما مشکلات فراروی، چوب حراج بر این محصول زده است.

به گزارش مهر، محصول توت فرنگی به لحاظ کشت سنتی جزء محصولات کاربر محسوب شده و علاوه بر نقش موثر در ایجاد اشتغال از فوائد دارویی و غذایی بسیاری نیز برخوردار است.

این محصول سرشار از آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین c، آنتی اکسیدان با قابلیت ضد سرطانی و خواص درمانی برای انعقاد خون، کسیه صفرا و مثانه است.  خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتری نیز از دیگر خواص این میوه بوده و استفاده مداوم از آن  موجب نشاط و شادابی در افراد می شود.

استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور با کشت سالانه یک هزار و ۳۰۰هکتار زمین زیرکشت رتبه دوم تولید توت فرنگی را بعد از استان کردستان در کشور داراست.

شهرستان بابلسر با دارابودن ۵۰۰هکتار زمین زیرکشت و تولید بیش از پنج هزار تن محصول توت فرنگی در سطح استان دارای رتبه نخست است که بیش از ۹۵درصد از این محصول در بخش بهنمیر تولید می شود.

نخستین جشنواره برداشت توت فرنگی مازندران در روستای ازنوای بخش بهنمیر فرصتی برای بررسی مشکلات و فرصتهای فراروی تولید این محصول در استان فراهم کرد.

تولید ۱۰ درصد محصولات کشاورزی کشور در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ۱۰درصد تولیدات کشاورزی کشور در مازندران  تامین می شود، اظهار داشت: ۲۷درصد تولید ناخالص داخلی استان مازندران مربوط به بخش کشاورزی است.

دلاور حیدرپور با اعلام اینکه ۲۰درصد اشتغالزایی  در مازندران در بخش کشاورزی است، بیان داشت: توقع ما از مسئولان ارشد استان و نمایندگان استان ارائه تسهیلات لازم به بخش کشاورزی است.

تسهیلات لازم جهت بهره برداری از سد البرز تخصیص یابد

وی با اشاره به احداث سد البرز در بخش بهنمیر عنوان کرد: بیش از ۱۲سال است که احداث این سد در دستور کار قرار گرفته و با وجود بیش از ۱۲میلیارد تومان هزینه به دلیل کمبود اعتبار تا کنون تکمیل نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اذعان داشت: امید است استاندار مازندران همچون گذشته اقدامات لازم را جهت تکمیل این پروژه بزرگ انجام دهند تا کشاورزان و باغبانان ما بتوانند از فوائد این پروژه بزرگ بهره مند شوند.

به احیا پتانسیل بخش کشاورزی بپردازیم

حیدرپور با تاکید بر احیا پتانسیل های بخش کشاورزی سطح استان بیان داشت: باید با احیا پتانسیل و ظرفیت های بخش کشاورزی و فراهم نمودن امکانات زیربنایی موجب افزایش تولید شویم.

وی تامین آب را یکی از مشکلات مهم سطح استان دانست و گفت: متوسط ذخیره آب در کشور ۴۰درصد اما در مازندران هشت درصد است.

این مسئول با اشاره به برداشت توت فرنگی در روستای ازنوا اذعان داشت : این کشاورز موفق توانست با آبیاری قطره ای راندمان تولید را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه دولت ۸۵درصد کمک بلاعوض برای بالابردن راندمان آبیاری اختصاص داد، بیان کرد: این بدان معناست دولت ۶.۵میلیارد تومان برای آبیاری قطره ای کمک بلاعوض پرداخت نمود.

پرداخت ۵۰میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی

حیدرپور با تاکید به اینکه کشاورزان باید از این فرصتها استفاده کنند، اضافه کرد:استفاده از ماشین آلات کشاورزی برای کاهش هزینه تولید بسیار ضروری است و سازمان جهاد کشاورزی مازندران مشکلی جهت پرداخت تسهیلات نداشته و پیش بینی می شود این سازمان امسال مبلغ ۵۰میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به نخستین برداشت توت فرنگی استان اذعان داشت: در مازندران حدود ۱۳۰۰هکتار مزرعه توت فرنگی داریم که ۵۰۰هکتار از آن در شهرستان بابلسر است.

کسب رتبه دوم مازندران در تولید توت فرنگی

وی رتبه مازندران برای تولید توت فرنگی در کشور را رتبه دوم دانست وگفت: ۴۵۰۰هکتار سطح توت فرنگی در کشور داریم که از این مقدار سالانه ۵۰هزار تن تولید می شود و مازندران بعد از استان کردستان مقام دوم را دارا است.

حیدرپور با بیان اینکه استفاده از کود و سم در کشاورزی اجتناب ناپذیر است، بیان کرد: علی رغم همه پیشرفتهای کشورهای صنعتی استفاده از کود و سم در محصولات کشاورزی حذف نشده بلکه سعی شده با استفاده از تکنولوژی بالا از کود و سم کم خطر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برخی به اشتباه مصرف سم در مازندران را بزرگ جلوه می دهند، افزود:این امر موجب می شود چوب حراج به محصول مازندران بزنیم.

وی تصریح کرد: مصرف سم در ایران از مصرف سم در آمریکا و اتحادیه اروپا سالانه در هکتار کمتر است.

حیدرپور با بیان اینکه متاسفانه برخی کشاورزان مصرف بی رویه در استفاده از سموم کشاورزی دارند، اذعان کرد: استفاده درست و به موقع از سم و استفاده از سمپاش با تکنولوژی بالا بسیار موثر می باشد.

مصرف سم در مازندران سالانه چهار هزار تن است

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اعلام اینکه مصرف سم در مازندران از ۲۴تا ۲۶هزار تن مصرف سم کشور حدود چهار هزار تن در سال است، اذعان داشت: قسمت عمده سم یعنی بین ۱۵۰۰تا دو هزار تن سم مربوط به سم کرم ساقه خوار است که اثر سم موثر آن پنج تا ده درصد و مابقی آن افزودنی های دیگر است.

فرماندار بابلسر نیز با بیان اینکه برگزاری این گونه جشنواره ها می تواند در معرفی تولیدات زراعی بسیار تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: مسئولان تلاش کنند در این مراسمات با معرفی روش های نوین هزینه تولید را کاهش داده و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارقام جدید انگیزه تولیدات کشاورزی را در بین کشاورزان تقویت کنیم.

از نیروهای توانمند و متخصص در بخش کشاورزی استفاده شود

سیدعلی اسد در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید به جلوگیری از تغییر کاربری اذعان داشت: آنچه سبب انگیزه و سبب تغییر کاربری در کشاورزان می شود را با افزایش تولید، کاهش هزینه و بهره وری تولید از بین ببریم.

وی خدمت رسانی به کشاورزان و به کار گیری نیروهای توانمند و استفاده از فناوری روز را از مهم ترین وظایف مسئولان و مدیران جهاد کشاورزی عنوان کرد و به ایجاد انگیزه هرچه بیشتر در توسعه و خدمت رسانی به اقشار ضعیف کشاورز تاکید کرد.

بهبود کیفیت تولید موجب رونق اقتصادی می شود

فرماندار بابلسر توجه به صادرات را مهم دانست و افزود: با بهبود کیفیت تولید و استاندارد لازم موجب رونق و توسعه محصولات کشاورزی شویم.

اسد با بیان اینکه استفاده بی رویه کود و سم موجب به خطرانداختن سلامت افراد جامعه می شود، به استفاده درست و به موقع کود و سم در محصولات کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک تاکید کرد.

نداشتن صنایع تولیدی و تبدیلی مهم ترین مشکل بخش کشاورزی است

وی نداشتن صنایع تولیدی و تبدیلی را از جمله مشکلات بخش کشاورزی دانست و افزود: تولیدات ما به جای خام فروشی با صنایع تبدیلی و بسته بندی در بازار عرضه شود چون این امر نه تنها موجب کیفیت محصولات تولیدی می شود موجب افزایش سودآوری نیز می شود.

اسد با بیان اینکه در کنار این جشن ها کشاورزان نمونه را معرفی و به ذکر دلایل موفقیت آنها بپردازیم، اذعان کرد: برای افزایش محصولات کشاورزی و کیفیت آن به آموزش کشاورزان بپردازیم.

سالانه ۵۰۰ هکتار توت فرنگی در بابلسر کشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر نیز با بیان اینکه شهرستان بابلسر دارای ۲۸هزار و ۵۰۰هکتار زمین زراعی و باغی است، گفت: ۵۰۰هکتار از این زمینها زیرکشت توت فرنگی است.

امیرخیرالله پور با اشاره به اینکه محصول توت فرنگی به لحاظ کشت سنتی جزء محصولات کاربر محسوب می شود، عنوان کرد:این محصول نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و همچنین برقراری تقویم زمانی مناسب اشتغال در منطقه دارد و به لحاظ صعوبت کاری و هزینه اولیه بالا و فقدان ماشین آلات مخصوص، توت فرنگی در سطوح کوچک کاشت می شود.

بهنمیر رتبه نخست تولید توت فرنگی در استان را داراست

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت ارقام اصلاح شده جدید، روش های نوین به زراعی، استفاده از پوشش مالچ پلاستیکی و کودهای آلی و بیولوژیک در حال حاضر مصرف سموم شیمیایی در این محصول به طرز چشمگیری کاهش یافته است، بیان کرد:با اتخاذ از این روشها موفق شدیم نخستین گواهینامه استاندارد تولید محصول سالم و ارگانیک توت فرنگی را در بخش بهنمیر توسط محمود جهانی دریافت کنیم.

استفاده از کود کمپوست و ارگانیک به جای کود شیمیایی

 رضا مظفری کشاورز تولیدکننده محصول توت فرنگی اظهار داشت: مشکل ما تنها به بخش توت فرنگی محدود نمی شود بلکه در بحث تولیدات برنجو مرکبات نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بهنمیر یکی از مهم ترین قطب تولیدکننده کشور محسوب می شود، عنوان کرد: حمایت از آن نیز نیاز به توجه مسئولان دارد.

مظفری با بیان اینکه در گذشته برای کاشت و برداشت محصول توت فرنگی از کود شیمیایی استفاده می شد، گفت: در حال حاضر با مکانیزه شدن محصولات کشاورزی کود کمپوست و ارگانیک جایگزین کود شیمیایی شده است.

وی با بیان اینکه بوته های اصلاح شده دارای هزینه بالایی است، بیان کرد: نیاز به تخصیص تسهیلات کم بهره داریم.

گزارش:سامره عبدی

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.