• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

گردوغبار با شروع تابستان کاهش می یابد

  • کد خبر : 15540
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
گردوغبار با شروع تابستان کاهش می یابد

مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: با شروع فصل تابستان و تقویت سامانه پرفشار در مناطق استوایی بروز پدیده گرد و غبار در مناطق غربی کشور کاهش می یابد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، مجید آزادی افزود: اوج بروز توفان های گرد و […]

مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: با شروع فصل تابستان و تقویت سامانه پرفشار در مناطق استوایی بروز پدیده گرد و غبار در مناطق غربی کشور کاهش می یابد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، مجید آزادی افزود: اوج بروز توفان های گرد و غبار خرداد تا اوایل تیر است و با شروع فصل تابستان از بروز آن کاسته می شود.
وی درباره علت کاهش توفان های گرد و غبار توضیح داد:علت وقوع توفان های گرد و غبار در غرب کشور وزش بادهای غربی است اما با شروع فصل تابستان سامانه پرفشاری در مناطق استوایی تقویت می شود و به سمت جنوب ایران حرکت می کند که این مساله بادهای غربی را تضعیف می کند از این رو شاهد کاهش توفان های گرد و غبار در این بخش از کشور خواهیم بود.
آزادی ادامه داد: چون تا پیش از آغاز فصل تابستان این سامانه پرفشار تقویت نشده است از این رو شاهد بروز توفان های شدید گرد و غبار هستیم، البته این به آن معنا نیست که در تابستان در بخش غربی دیگر گرد و غبار نداشته باشیم بلکه با شدت کمتری رخ خواهد داد.

*** بادهای ۱۲۰ روزه علت توفان های گرد و غبار در شرق کشور
وی درباره توفان های گرد و غبار در شرق کشور گفت: علت وقوع توفان های گرد و غبار در غرب و شرق کشور کاملا متفاوت است، در غرب بادهای غربی و در شرق بادهای ۱۲۰ روزه عامل بروز توفان است که منشاء توفان های شرقی داخلی و معمولا از طبس و زابل است در حالی که منشاء بیشتر توفان های گرد و غبار در غرب کشور خارجی و عمدتا از کشورهای عراق و سوریه است.
مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی افزود: بنابراین با شروع فصل تابستان و وزش بادهای ۱۲۰ روزه ، وقوع توفان های گرد و غبار در شرق کشور آغاز می شود.

*** کاهش گرد و غبار غرب کشور از جمعه هفته جاری
وی گفت: منشاء گرد و غباری که چند روزی است استان های غربی و جنوبی کشور را درگیر کرده خارجی و از کشورهای عراق و سوریه است، چون امسال وضعیت تالاب های شادگان و هورالعظیم از لحاظ رژیم آبی مناسب است از این رو در تولید گرد و غبار نقشی نداشتند در حالی که در سالهای گذشته وضعیت متفاوت بود.
آزادی افزود: پیش بینی ها نشان می دهد این سامانه ای که موجب بروز این میزان گرد وغبار در غرب و جنوب غرب کشور شده است تا جمعه هفته جاری ادامه دارد و از جمعه به تدریج کاهش می یابد.
از هفته گذشته گرد و غبار شدیدی حدود ۱۴ استان در غرب و جنوب غرب کشور را درگیر کرد و حتی به تهران نیز رسید و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرد، گزارش ها نشان می دهد میزان غلظت گرد و غبار در اهواز ۱۳ برابر حد استاندارد بوده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.