• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
1

کوتاهی وزارت بهداشت در نظارت بر سلامت کالاهای کشاورزی

  • کد خبر : 8403
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کوتاهی وزارت بهداشت در نظارت بر سلامت کالاهای کشاورزی

معاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت: وزارت بهداشت به وظایف خود در زمینه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی عمل نمی کند. یحیی ابطالی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: محصولات کشاورزی ایران از محصولات وارداتی به مراتب سالم تر است. وی با بیان اینکه در مواردی القا نگرانی در ارتباط با سلامت محصولات کشاورزی اثرات […]

mahsoolatمعاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت: وزارت بهداشت به وظایف خود در زمینه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی عمل نمی کند.
یحیی ابطالی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: محصولات کشاورزی ایران از محصولات وارداتی به مراتب سالم تر است.
وی با بیان اینکه در مواردی القا نگرانی در ارتباط با سلامت محصولات کشاورزی اثرات خطرناک تری از مصرف سموم دارد، تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات بر اساس مطالعاتی که برروی محصولات کشاورزی انجام داده است مشکلی در خصوصی باقیمانده بیش از اندازه سموم کشاورزی وجود ندارد اما در سایر زمینه‌های سلامت محصولات کشاورزی سازمان‌های ذی ربط باید پاسخگو باشند.
این مقام مسئول با بیان اینکه چهارعامل سلامت محصول کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: استفاده بی رویه کود و سموم، باقیمانده عناصر سنگین و تکسین‌ها چهار عنصر تهدید کننده سلامت محصولات کشاورزی هستند که سازمان حفظ نباتات تنها صلاحیت نظارت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی دارد.
ابطالی گفت: درزمان ثبت مجوز تولید و واردات سم مصرفی در بخش کشاورزی سازمان حفظ نباتات، نماینده دانشگاه علوم پزشکی و … حضور داشته و سازمان حفظ نباتات تنها یک رای دارد.
معاون فنی سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: کشور ایران به دلیل شرایط گرم و خشکی که دارد سموم کمتری در مقایسه با استاندارد‌های جهانی مصرف می کند اما این دلیل بر سلامت صد درصدی محصولات کشاورزی ما نیست.

میزان باقیمانده سموم در ۹۵ درصد محصولات کشاورزی مجاز است
ابطالی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان میادین میوه و تره بار تنها ۵ درصد محصولات کشاورزی دارای باقیمانده سموم بیش از اندازه هستند که این میزان نیز ناشی ازبد مصرفی سموم است.
وی یادآور شد: در مواردی که باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی بیشتر از میزان مجاز است بر اساس قانون، وزارت بهداشت باید ورود کرده و اجازه مصرف این محصولات را در بازار ندهد.
ابطالی گفت: بر اساس قانون مصوب سازمان حفظ نباتات در سال ۱۳۴۶ در صورتی که تخلفی در این خصوص صورت گیرد، دانشگاه علوم پزشکی مکلف به پیگیری موضوع است و در صورت شناسایی با کمک شهرداری‌ها و سازمان‌های ذی ربط باید تولیدات آنها را نابودکند.
این مقام مسئول یاد آور شد: در این قانون آمده است که بهداری‌های منطقه یا وزارت بهداشت فعلی موظف هستند که میوه سبزی و صیفی سم پاشی شده را قبل از عرضه به بازار معاینه کنند و در صورت مشاهده باقیمانده سموم بیش از اندازه مجاز بر حسب مورد، موضوع را به شهرداری و سایر مسئولین اطلاع دهند تا از فروش این محصولات جلوگیری به عمل آید.
وی خاطر نشان کرد: ما مکلف به واردات سمی هستم که با آفات مبارزه کند و از بروز خسارت به محصول کشاورزان جلوگیری به عمل آورد و در زمینه بهداشتی ما دانش لازم در ارتباط تاثیرات آن نداریم و مسئولیت آن با ارگان‌هایی مثل استاندارد، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و … است.
وزارت بهداشت به وظیفه خود در زمینه سلامت محصولات کشاورزی عمل نمی‌کند
وی در ارتباط ورود سم تقلبی نیز گفت: برای جلوگیری از ورود سم تقلبی به بازار، سازمان‌های مسئول مختلفی داریم اما میزان واردات کالا به این شکل ناچیز است.
ابطالی تاکید کرد: درصورتی وزارت بهداشت تنها چند مرتبه به وظیفه خود در این ارتباط عمل کند و جلوی تولید محصولات دارای باقیمانده سموم بیش از اندازه را بگیرد دیگر شاهد چنین مشکلاتی در جامعه نخواهیم بود.
۱۰ گروه محصول گیاهی برای دریافت یارانه سلامت به دولت پیشنهاد شد
وی گفت: برای ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی در سال جاری ۱۰ گروه محصولات گیاهی را به مسئولان پیشنهاد دادیم که از طریق یارانه دولت به بخش سلامت، نظارت لازم برروی آنها انجام شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: سازمان حفظ نباتات در زمینه معرفی سموم مصرفی به کشاورز و پیگیری کد ۱۶ رقمی محصولات کشاورزی فعالیت می کند و در صورتی که وزارت بهداشت به وظایف خود در زمینه کنترل غذا از سفره تا مزرعه عمل کند، مشکلی نخواهیم نداشت.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.