• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
0

کلانتری: میزان برداشت از منابع آبهای تجدید پذیر باید به نصف برسد

  • کد خبر : 6923
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کلانتری: میزان برداشت از منابع آبهای تجدید پذیر باید به نصف برسد

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: روند برنامه ریزی در استفاده از منابع آب های تجدید پذیر در کشور باید به گونه ای باشد که میزان برداشت از آنرا به نصف برساند. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در بیست و دومین جلسه کمیته تدوین برنامه ششم توسعه […]

isa_kalantari_khane_keshavarzمجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: روند برنامه ریزی در استفاده از منابع آب های تجدید پذیر در کشور باید به گونه ای باشد که میزان برداشت از آنرا به نصف برساند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در بیست و دومین جلسه کمیته تدوین برنامه ششم توسعه افزود: ایران جزو معدود کشورهایی است که منابع آب زیرزمینی آن به لحاظ میزان برداشت در حالت بحرانی قرار دارد، بنابراین میزان برداشت باید به نصف برسد.

افزایش ۲.۵ برابری بهره وری آب در بخش کشاورزی
کلانتری ادامه داد: برای تحقق این امر باید روند مصرف آب از بخش کشاورزی به صنعت تغییر یابد تا با توسعه صنعت از نیروی بیکار بخش کشاورزی نیز کاسته شود به طوری که سهم آب کشاورزی از حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب به یک سوم این مقدار برسد که یکی از راه حل های این امر افزایش ۲.۵ برابری بهره وری آب در بخش کشاورزی است.

برخورد جدی با تخلفاتی که موجب خسارات غیرقابل جبران به محیط زیست می شود
کلانتری با اشاره به اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن خواستار برخورد جدی از طرف سازمان محیط زیست با تخلفاتی که موجب وارد آمدن خسارت های غیرقابل جبران به محیط زیست می شوند، شد.

محوریت بخشیدن موضوع آب در برنامه ششم توسعه
وی با ارایه گزارشی کمی از وضعیت حوزه های آبخیز، منابع آب تجدید پذیر موجود و میزان آب های برداشت شده از این منابع در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب خواستار پیگیری جدی سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو در محوریت بخشیدن بحث آب در برنامه ششم توسعه شد.

تعیین حقابه های زیست محیطی تالاب ها در برنامه ششم توسعه
کلانتری دو محور اصلی در پیشنهاد مواد قانونی برنامه ششم را حل چالش آب با دو رویکرد تعادل بخشی آب های سطحی و تعیین حقابه های زیست محیطی تالاب ها برشمرد.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه به بحث در خصوص بحران آب و پیشنهاداتی در خصوص راهکارهای حل این بحران در طول برنامه ششم توسعه پرداختند.

رویکرد اصلی برنامه ششم توسعه ‘ آب و محیط زیست ‘ تعیین شود
همچنین امیر مهاجری طهرانی، رییس مرکز برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: این سازمان در تیرماه سال جاری با ارسال نامه ای به رییس جمهوری اعلام کرد که با توجه به اینکه در حال حاضر چالش هایی نظیر خشکسالی، فرسایش خاک، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، بروز تنش آبی در مدیریت منابع آب های داخلی و سرزمینی کشور از مهمترین چالش های کشور است، پیشنهاد داد که رویکرد اصلی برنامه ششم توسعه ‘آب و محیط زیست’ تعیین شود.

دستگاه ها در تدوین ضوابط استفاده از منابع آبی همکاری کنند
سعید نمکی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر همراهی و مشارکت سازمان با سایر دستگاه ها و وزارتخانه های مرتبط در تدوین احکام برنامه تاکید کرد و خواستار همراهی برای تدوین ضوابط و استاندارد هایی برای توسعه و بهره برداری با رعایت ضوابط زیست محیطی شد.
همچنین نمکی گزارشی از فرایند برنامه ریزی و روند انجام آن در سازمان که منجر به احصاء و تدوین چالش ها، راهبردها، سیاست ها و برنامه ها شده است ارایه داده و هم اکنون این کمیته در حال بررسی و تدوین مواد قانونی پیشنهادی برای برنامه ششم است.
بیست و دومین جلسه کمیته تدوین برنامه ششم توسعه با حضور مشاوران رییس سازمان محیط زیست، دبیر ستاد و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه، روسای کارگروه های برنامه ریزی تخصصی و نمایندگان سایر دفاتر و سایر مدعوین در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=6923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.