• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

کلانتری: محیط زیست سالم حق مسلم مردم است

  • کد خبر : 20232
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
کلانتری: محیط زیست سالم حق مسلم مردم است

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در مراسم تودیع و معارفه معاونان سابق و کنونی محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست افزود: با توجه به بررسی های بودجه ای انجام شده، تنها انگیزه برای خدمت و کار در حوزه محیط زیست، عشق و علاقه است. رئیس سازمان حفاظت محیط […]

isa_kalantari_khane_keshavarzبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در مراسم تودیع و معارفه معاونان سابق و کنونی محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست افزود: با توجه به بررسی های بودجه ای انجام شده، تنها انگیزه برای خدمت و کار در حوزه محیط زیست، عشق و علاقه است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تمام افرادی که در حوزه محیط زیست فعالیت می کنند، با توجه به عشق و علاقه خود در این حوزه کار می کنند به همین دلیل تعداد نهادهای مدنی و سمن های حوزه محیط زیست که در سراسر کشور فعال هستند، از سمن های دیگر حوزه ها حتی سیاسی بیشتر است.

** فعالیت مدیران استانی از این پس با اختیار رییس سازمان محیط زیست
وی با اشاره به جلسات خود و مدیران ستادی و استانی، اظهار کرد: غیر از استضعاف سازمان محیط زیست، ۲۸ نفر از ۳۱ مدیر استانی در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکل آنها چیست، گفتند که عدم تفویض اختیار به استان ها نخستین مشکل آنها است.
کلانتری ادامه داد: به همین دلیل اعلام کردم که مدیران استانی از این پس با اختیار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در استان ها مدیریت و فعالیت کنند زیرا اگر مدیرکل استانی ما نتواند با اختیارات خود یک مکاتبه ساده انجام دهد باید استعفا دهد.

** لزوم خروج سازمان محیط زیست از عقب ماندگی
معاون رئیس جمهور اشاره ای نیز به نبود تناسب پرداخت در ستاد و استان های سازمان حفاظت محیط زیست داشت و گفت: سازمان به عمد یا سهو، عقب نگه داشته شده است؛ قاعدتا باید از این حالت بیرون بیاید و به همین منظور صحبت هایی با رئیس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و خزانه داشتم.
وی افزود: با توجه به اینکه مبنای بودجه سال آینده کاهش پنج درصدی بودجه جاری است، می توان امیدوار بود که مشکلات سازمان تا حدودی مرتفع می شود.

** احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند تامین بودجه
معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری تعهد رئیس دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام بررسی ها برای این اقدام در مدت ۶ ماه، خاطرنشان کرد: وقتی به عنوان رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه انتخاب شدم، بررسی های بسیاری انجام دادم که کار را به چه کسی بدهم زیرا من متخصص امر نبودم و به همین دلیل کار را با محوریت دانشگاه شریف و تجریشی و همکاری دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، ارومیه و امیرکبیر جلو بردیم.
کلانتری ادامه داد: در نهایت طی ۶ ماه با بیش از ۶۵۰ کارشناس و متخصص که ۷۰ نفر آنها از کشورهای خارجی بودند به اجماع رسیدیم و برنامه احیای دریاچه تدوین شد.
وی افزود: در حال حاضر برای احیای دریاچه مشکلی نیست و فقط باید بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی آن که ۴۰ برابر بودجه سازمان حفاظت محیط زیست است و تا الان حدود ۲ هزار میلیارد آن پرداخت شده، به طور کامل تامین و تخصیص شود.
وی تاکید کرد: محیط زیست نباید به گونه ای رفتار کند که در نگاه دولت، مجلس و مردم به عنوان مانعی برای توسعه و اشتغال باشد بلکه باید با نگاه توسعه متوازن هم توسعه و اشتغال و هم حفظ محیط زیست را تامین کرد.

** اقتصاد، معیشت و عدم آگاهی از جمله دلایل تخریب محیط زیست
مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید هم زندگی و هم حریم داری کند، گفت: البته این کار بسیار دشواری است که میان زندگی و محیط زیست بهتر توازن ایجاد شود.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این توازن باید تصمیم ها به نحوی اتخاذ شود که منافع حداکثری و خسارات حداقلی به دنبال داشته باشد و البته این نوع تصمیم گیری منطق و ادله بسیار قوی می خواهد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای نیز به نقش و وظیفه عمومی مردم در حفظ محیط زیست بر اساس متن صریح قانون اساسی داشت و افزود: انسان ها به دلایل مختلف همچون اقتصاد، معیشت و عدم آگاهی به سمت تخریب محیط زیست گام برمی دارند.
تجریشی اشاره ای هم به گزارش های مکتوب معاونت محیط زیست انسانی در خصوص اقدامات صورت گرفته و برنامه های آتی داشت و خاطرنشان کرد: به طور قطع برنامه های این معاونت ادامه پیدا خواهد کرد و کار متوقف نمی شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: مسائل محیط زیستی طی زمان شکل گرفته اند؛ از این رو برای برطرف کردن آنها تنها تصمیم گیری کافی نیست و به لحاظ حاکمیتی و در زمره حکمرانی مطلوب ما موظف به ایجاد راهکارهای زندگی خوب و محیط زیست سالم برای مردم هستیم.
وی با بیان اینکه حل مساله یک هنر است، افزود: سازمان محیط زیست باید بتواند با راهکارهای خود، بازه ای میان صفر و صد پیدا کند که هم حفظ محیط زیست را به همراه داشته باشد و هم توسعه و اشتغال کشور را رقم بزند، این همان راهی است که بسیاری از کشورها طی کرده اند و اکنون به تفکری دست یافته اند که با به حداقل رساندن هزینه های محیط زیستی، مسائل مردم را نیز حل می کنند.

** کاهش ۹ هزار و ۵۰۰ تن مصرف گازهای مخرب لایه ازون در ایران
سعید متصدی معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به گستره موضوعی محیط زیست انسانی اشاره داشت و افزود: گرد و غبار، آلودگی هوا، ارزیابی، پایش، آب و خاک، پسماند، تغیر اقلیم و کنوانسیون های متعددی همچون بازل و استکهلم در زیرمجموعه معاونت انسانی تعریف شده اند.
وی یکی از دستاوردهای مهم معاونت محیط زیست انسانی در زمان تصدی مسئولیت خود را روند کاهشی آلودگی هوا دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه از سال ۱۳۵۲ تاکنون در مقاطعی تثبیت در وضعیت آلودگی هوا را شاهد بودیم اما هرگز روند کاهشی در این حوزه ایجاد نشده بود و از این رو به دستاوردی بزرگ در دولت یازدهم رسیدیم.
این استاد دانشگاه یکی دیگر از دستاوردهای معاونت انسانی را ارتقای کیفیت گزارش های ارزیابی برشمرد و ادامه داد: علاوه بر این با تجهیز آزمایشگاه و ایجاد شبکه آنلاین ایستگاه های پایش هوا، گامی مهم در این حوزه برداشته شد.
متصدی افزود: کاهش ۹ هزار و ۵۰۰ تن مصرف گازهای مخرب لایه ازون، تدوین سه سند مهم برنامه مشارکت ملی ایران در کاهش گازهای گلخانه ای (INDC)، گزارش سوم تغییر اقلیم ایران و سند ملی تغییر اقلیم، همچنین سند اقتصاد کم کربن از دیگر اقدام های مهم صورت گرفته طی چهار سال گذشته است.
وی با بیان اینکه گزارش مکتوب اقدامات صورت گرفته طی چهار سال گذشته و مسیر و برنامه های پیش رو تهیه شده است، خاطرنشان کرد: هر برنامه و اقدام خوب و مثبتی در صورت عدم تداوم، از بین می رود و از این رو ضروری است که برای حفظ دستاوردهای کنونی، برنامه ها با قوت ادامه پیدا کند.
در مراسمی با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاطت محیط زیست، مسعود تجریشی به عنوان معاون محیط زیست انسانی این سازمان معرفی شد. سعید متصدی معاون سابق محیط زیست انسانی نیز مشاور فنی رئیس سازمان شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.