• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

کلانتری: آب های زیرزمینی بی رویه بهره برداری می شود

  • کد خبر : 22535
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
کلانتری: آب های زیرزمینی بی رویه بهره برداری می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود کمبود شدید منابع آبی کشور، آب های زیر زمینی و تجدیدپذیر به صورت بی رویه بهره برداری می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ عیسی کلانتری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری گلستان اظهار کرد: استاندارد بهره برداری از منابع آب های زیرزمینی جهان ۴۰ […]

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود کمبود شدید منابع آبی کشور، آب های زیر زمینی و تجدیدپذیر به صورت بی رویه بهره برداری می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ عیسی کلانتری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری گلستان اظهار کرد: استاندارد بهره برداری از منابع آب های زیرزمینی جهان ۴۰ درصد است اما متاسفانه در ایران این منابع فدای توسعه کوتاه مدت شده و توجهی به خسارت های فراوان ناشی از آن نمی شود.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه برداشت آب از منابع زیرزمینی کشور به ۱۱۰ درصد رسیده است، افزود: تا زمانی که چاه های عمیق در کشور حفر شده و به اصول توسعه پایدار توجه نمی شود، نباید از ورود ریزگردها به کشور و مشکلات ناشی از کم آبی تعجب کنیم.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: محیط زیست و منابع طبیعی برای بهره برداری و استفاده انسان است اما باید در مسیر بهره مندی از آن، به قواعدی که منجر به پایداری بیشتر این منابع می شود توجه بیشتری کرد.
کلانتری ادامه داد: قواعد و قوانین محیط زیست دشوار و سخت نیست اما نباید در مسیر بهره برداری از آن، حق نسل های آینده از بین برود و توسعه فقط در خدمت نسل فعلی باشد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل مشکلات فراوان زیست محیطی کنونی کشور، تصمیم های غلط ۴۰ سال گذشته است که نتایجش آرام آرام در حال بروز است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: کمبود آب، ریزگردها، فرسایش خاک، پسماندها و بسیاری از مشکلات دیگر، نتیجه اقدامات و تصمیمات غلط گذشته در کشور است.
کلانتری ادامه داد: در سال های گذشته چاه های عمیق فراوانی در کشور حفر شد تا کشاورزی پایدار بماند اما نتیجه این کار، ریزگردهایی است که روز به روز بر وسعت مناطق تحت پوشش آن افزوده می شود.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی کشور که رئیس جمهوری تاکید فراوانی بر حل آن دارند، بحران خشک شدن تالاب ها است که علت وقوع آن، احداث بی رویه سدها در بالادست بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب ها است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اظهار کرد: در حال حاضر مردم اصفهان، آب آشامیدنی ندارند و منصفانه نیست اگر به جای حل این مشکل، احیای تالاب گاوخونی را در اولویت قرار دهیم.
کلانتری افزود: در سال های گذشته برای اهداف کوتاه مدت، سدهای زیادی در کشور ساخته شد و برای پرشدن آنها، مسیر حرکت رودخانه ها مسدود شد که یکی از نتایج آن، خشک شدن تالاب ها است.
کلانتری گفت: استان های شمالی در سال های گذشته از استقرار صنایع بازداشته شدند و با توجیه توسعه گردشگری، جوانان این استان ها به سرایداران تهرانی ها تبدیل شدند.
وی گفت: سازمان محیط زیست در دوره دوم فعالیت دولت تدبیر و امید عزم جدی برای برداشتن این مانع در استان های شمالی کرده و امیدواریم نتیجه این اقدامات، حل مشکل بیکاری این مناطق و دیگر استان های کشور باشد.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ادامه داد: از یک سال قبل تاکنون، ۲۶۳ طرح راه اندازی صنایع در کشور که از ۱۳ سال قبل به دلایل غیرمنطقی در گیر و دار کسب موافقت محیط زیست بود، بررسی و برای بسیاری از آن ها مجوز فعالیت صادر شد.
وی اظهار کرد: برای این طرح ها بیش از ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و ۶۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی انجام شده بود که راه اندازی کامل آن ها می تواند برای ۱۷۶ هزار نفر شغل پایدار ایجاد کند.
کلانتری تصریح کرد: از این پس هر طرحی در سازمان محیط زیست بیش از ۴۵ روز معطل بماند و پاسخ کارشناسانه دریافت نکند، استانداران مجاز به اجرای طرح ها بوده و با مسوولیت خود می توانند این طرح ها را اجرا کنند.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه به مشکل نگهداری و حفاظت از محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: درونی کردن حس همراهی مردم برای نگهداری از عرصه های جنگلی و طبیعی یکی از راه حل های حراست از محیط زیست کشور است.
کلانتری گفت: در حال حاضر همه منابع طبیعی کشور با سه هزار محیط بان نگهداری می شود که سهم هر محیط بان ۵۰ هزار هکتار است که فاصله فراوان با استانداردهای جهانی دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه خود به استان گلستان علاوه بر شرکت در شورای اداری این استان، از مراحل ساخت پارک پسماند در گرگان هم بازدید کرد؛ بازدید از پارک ملی گلستان در شرق استان گلستان از دیگر برنامه های این سفر اعلام شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.