• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0

کشت گلخانه ای راهی برای افزایش تولید و کاهش هدر رفت آب

  • کد خبر : 15320
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کشت گلخانه ای راهی برای افزایش تولید و کاهش هدر رفت آب

کشت محصولات گلخانه ای با توجه به نیاز روز افزون بازار مصرف، راهی اطمینان بخش برای افزایش تولید بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، در کشت گلخانه ای کشاورزانی که زمین های کوچک و مقدار محدودی آب در اختیار دارند می […]

کشت محصولات گلخانه ای با توجه به نیاز روز افزون بازار مصرف، راهی اطمینان بخش برای افزایش تولید بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، در کشت گلخانه ای کشاورزانی که زمین های کوچک و مقدار محدودی آب در اختیار دارند می توانند با کشت انواع محصولات، علاوه بر افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال پایدار به کسب درآمد کافی نیز امیدوار شوند.
هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور، دمای روزانه و شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارند که برای تولید و پرورش محصولات خارج از فصل در طول سال، گلخانه ها به عنوان یک محیط کنترل شده و امن می تواند به یکی از سودآورترین فعالیت های بخش کشاورزی تبدیل شود.
با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه صورت می گیرد، در برخی مواقع مدیریت نادرست در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه و پوشش آن باعث بهره وری نامناسب از سرمایه و امکانات می شود.

* مزایای ایجاد گلخانه
زود رسی محصولات و تامین بخشی از بازار مصرف، درآمد زیاد، بالابودن کیفیت محصولات گلخانه‌ای به دلیل استفاده از بذرهای خالص، صرفه جوبی در آب به علت استفاده از سامانه های آبیاری نوین تحت فشار و همچنین ایجاد اشتغال و کاهش استفاده از نیروی انسانی برای تولید محصول به میزان بالا از مزایای ایجاد گلخانه ها و کشت انواع محصول در این مکان ها است.
افزایش تولید در واحد سطح ، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی که با کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری ها با روش های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم محقق می شود، حفظ محیط زیست، افزایش میزان صادرات، استفاده از زمین های غیرقابل کشت، وابسته نبودن تولید به شرایط محیطی و امکان بازار یابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان بخش کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل های پاییز و زمستان از دیگر مزایای کاشت گیاهان و محصولات گلخانه ای است.

* مدیریت گلخانه
روش‌های معمول کشت در هوای آزاد براساس مساعد بودن شرایط محیط صورت می‌گیرد که به طور معمول در بیشتر مناطق کشور کاشت در فصل بهار و برداشت در اواخر تابستان و در صورت مساعد بودن هوا تا اوایل پاییز به طول می‌انجامد و در روش‌های معمول، تمامی عملیات کاشت تا برداشت تابع شرایط محیطی است.
در صورتی که بخواهیم تولید خارج از فصل داشته باشیم باید با بکارگیری روش‌ها و عوامل محیطی مناسب، رشد گیاه شامل دما، رطوبت نسبی و نور را ابتدا باید در کنترل خود در بیاوریم و احداث گلخانه موثرترین راهکار برای تحقق این امر است.
استفاده از گلخانه به منظور تولید خارج از فصل محصولات بخش کشاورزی است که اهمیت به سزایی در علوم باغبانی دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.